StoryEditor

DOBRÝ ANJEL je tu

01.08.2006, 00:00

Obaja nedávno mali osobnú skúsenosť s rakovinou. Po nej si silnejšie uvedomili, ako dokáže táto choroba rozvrátiť rodinný rozpočet. Rozhodli sa preto vybudovať humanitárny finan­čný systém na pomoc ľuďom, ktorých onkologické ochorenie dostalo až na pokraj finančného kolapsu. Dnes ponúkajú ľuďom šancu stať sa dobrým anjelom, aby tak pomohli tým, ku ktorým osud nebol príliš naklonený. Andrej Kiska a Igor Brossmann.

Stratégie: Na Slovensku je dnes veľa bohatých ľudí, ktorí majú podmienky na to, aby pomáhali druhým, a je tiež veľa ľudí, ktorí rozprávajú o tom, že by pomáhali, avšak nepomáhajú. Čo sa musí zlomiť v človeku, aby začal naozaj pomáhať ľuďom a rozhodol sa, že svoje peniaze venuje na charitu?

Andrej Kiska: Som presvedčený o tom, že mnohí, pokiaľ by sa dostali do mojej situácie, urobili by presne to isté… Keďže som od života dostal veľa darov, pociťoval som, že je mojou povinnosťou vrátiť to, podeliť sa o to. Veľa vecí mi v živote vyšlo, a myslím si, že by to malo byť povinnosťou každého človeka, ktorý sa vďaka svojej usilovnosti v práci a možno aj vďaka šťastiu, či osudu dostane do veľmi dobrej finančnej situácie. Aby práve ľuďom, ktorým naopak v živote veľa vecí stroskotá, pomohol. Tento pocit som v sebe nosil niekoľko rokov a celé toto obdobie som zvažoval, ako pomáhať ľuďom a komu vlastne pomáhať.

Igor Brossmann: Určite žije medzi nami viac ľudí, ktorí majú pocit, že dostali od života viac, ako by si možno zaslúžili. Časom človek začne rozmýšľať, prečo to tak je, a potom nastupuje akýsi pocit zodpovednosti, keď odrazu pocíti, že to musí posunúť ďalej.

Stratégie: Spomeniete si ešte, ako sa zrodila myšlienka na projekt v takej podobe, ako sa dnes Dobrý anjel prezentuje?

Andrej Kiska: Vlastná skúsenosť prispela nakoniec k tomu, že sme sa rozhodli začať tento projekt stavať na pomoci ľuďom chorým na rakovinu. A keďže aj táto skupina je veľmi veľká, aj po diskusii s onkológmi sme dospeli k názoru, že skupina, ktorej by sa malo určite pomáhať, sú rodiny s maloletými deťmi, kde rodič trpí rakovinou. Uvažovali sme aj nad inými formami pomoci, aktuálnou je dnes napríklad otázka hospicov. Ja som však do tohto projektu nechcel dať len svoje peniaze, chcel som do neho vložiť aj svoje manažérske schopnosti. Preto sme sa rozhodli využiť tieto peniaze na vybudovanie systému, ktorý bude pomáhať dlhodobo. Našim zámerom je vybudovať systém akejsi vzájomnej pomoci medzi ľuďmi.

Igor Brossmann: Možno aj preto takáto forma, že sme nechceli byť konkurenciou pre nadácie, ktoré tu už veľa rokov robia záslužnú činnosť aj v oblasti rakoviny. Tiež sme nechceli suplovať štát, ani farmaceutické firmy, ktorých peniaze sú hlavným motorom vý­skumu liekov. Povedané marketingovo: snažili sme sa nájsť dieru na trhu a zistili sme, že je tu naozaj veľa ľudí, ktorí prispievajú do nadácií. Je tu však stále veľmi veľa ľudí, ktorých predstavy o pomáhaní sa spájajú s adresnosťou. Adresnosť v tomto zmysle predstavuje tú dieru na trhu. Druhé východisko bolo, že sme sa snažili do projektu prispieť tým, čo si myslíme, že vieme robiť. Andrej ovláda adresné logistické finančné systémy a ja viem presviedčať ľudí formou marketingu a reklamy. Výsledkom je DOBRÝ ANJEL – systém pomoci ľuďom chorým na rako­vinu.

Stratégie: Ako teda bude fungovať darcovský systém u Dobrého anjela?

Andrej Kiska: Celý systém je vybudovaný na absolútnej transparentnosti. Ak sa vy dnes rozhodnete, že sa zaregistrujete a budete pravidelne mesačne posielať napríklad čiastku 100 Sk, my garantujeme, že celú túto sumu odovzdáme chorému človeku. Vy budete vedieť jeho meno, adresu, telefón, v prípade záujmu aj jeho stručný životný príbeh. Ak sa rozhodnete, že budete dobrým anjelom, dostanete od nás svoje anjelske osobné číslo. Peniaze pošlete na náš účet, a akonáhle tak urobíte, po prihlásení sa, si môžete na stránke pozrieť, kedy od vás platba prišla a pár dní na to (k jednému dátumu na konci mesiaca) uvidíte, komu tieto peniaze odišli. Základná zásada je taká, že všetky peniaze, ktoré od darcov v danom mesiaci prijmeme, odídu ten istý mesiac z nášho účtu. Počet príjemcov je limitovaný počtom darcov, resp. výškou ich príspevkov. Našim cieľom je, aby každý príjemca dostával cca. 1 000 Sk mesačne.

Igor Brossmann: Najskôr sme modelovali systém tak, aby si darca mohol vyberať príjemcu. Ukázalo sa to však ako neschodné a nespravodlivé. Príjemcovia by tak museli stáť v rade a čakať, pokiaľ si ich niekto vyberie. Ako by sa cítili ľudia, ktorých by si nikto nevybral? Preto sme zvolili iný model. Všetky príspevky od darcov prijaté v priebehu mesiaca systém rovnomerne rozdelí medzi darcov tak, aby každý dostal cca 1 000 Sk. Je to o čosi menej osobnejšie, ale omnoho spravodlivejšie. Aj pri tomto modeli sa budeme snažiť, aby jeden darca prispieval čo možno najdlhšie jednému príjemcovi.

Stratégie: A kto sa bude podieľať na výbere tých, ktorým sa bude pomáhať?

Andrej Kiska: To je jeden z najťažších orieškov... Kto si vezme do rúk tú moc, a bude rozhodovať o tom, komu sa pomôže a komu nie? V žiadnom prípade to nemôžeme byť my. Po úvahách sme prišli na to, že najlepšie situáciu poznajú onkológovia, ktorí sú so svojimi pacientami v pravidelnom kontakte. Oslovili sme 73 onkologických centier s prosbou o pomoc a už máme ich prvé reakcie.

Stratégie: Prezradíte, aká je odozva týchto centier?

Igor Brossmann: Je pravda, že na naše prvé písomné oslovenie sme mali menej odoziev, ako sme očakávali. Je to zrejme prirodzené, vzhľadom na fakt, že onkológovia sú časovo a pracovne veľmi vyťažení ľudia. Preto sa v týchto dňoch s nimi stretávame osobne. Pri osobnom stretnutí onkológovia lepšie pochopia odlišnosť nášho projektu od ostatných a ich záujem spolupracovať podstatne rastie. Nemôžeme však urobiť nič iné, len ich poprosiť. Teší nás, že sa nám každý deň hlásia desiatky a desiatky nových darcov. Píšu nám ľudia z celého Slovenska, prejavujú nám dôveru a ponúkajú nám svoju pomoc.

Andrej Kiska: Ja som to už zažil v minulosti, keď začínal Triangel. Ľudia až po čase uverili, že je naozaj možné nakupovať na splátky a nezaplatiť pri tom ani o korunu navyše. Dnes je to už úplná samozrejmosť. Preto veríme, že aj tí, ktorí dnes celkom neveria, že Dobrý anjel môže fungovať, uveria, keď uvidia množstvo ľudí, ktorým pomáha každý mesiac.

Stratégie: Kedy projekt odštartujete?

Andrej Kiska: Od 15. septembra bude spustená prevádzka servera, takže budeme pripravení prijať prvé príspevky. Už vtedy budeme mať pripravený zoznam darcov, takže koncom mesiaca odídu prvé príspevky na účty príjemcom.

Stratégie: V tejto chvíli kampaň beží v outdoore, s ťažiskom na internete. Aj vo vašich ohlasoch sa však objavili námietky, že nie každý má počítač. Možno aj s ohľadom na budúce oslovovanie možných darcov, či výber príjemcov, aké formy komunikácie ešte máte v úmysle zvoliť?

Andrej Kiska: Uznávam, že billboard a na ňom umiestnená www stránka vytvára predpoklad, že bude oslovená len časť verejnosti. Mnohí ľudia nemajú prístup k internetu, alebo si na základe billboardu nekliknú. Napriek tomu, sme veľmi radi, že sme tento priestor v rámci outdooru od Asociácie vonkajšej reklamy bezplatne dostali. Už dnes pracujeme na systéme dobrovoľných spolupracovníkov, ktorí budú ďalej informovať o Dobrom anjelovi, podobne ako aj darcovia. Podobne na sieti nezávislých osobných predajcov funguje aj Triangel.

Igor Brossmann: Cieľom outdo­orovej kampane je vytvoriť spontánnu a podporenú znalosť o značke Dobrý anjel. Prioritou v tejto chvíli nie je získať touto kampaňou čo najviac darcov. Potrebujeme vytvoriť povedomie a mediálne zázemie, pre dobrovoľníkov v teréne, ktorí budú vyhľadávať darcov. To, že dnes cez internet získavame darcov, je teraz druhoradý cieľ. V tejto fáze komunikácie je to náš spoločný projekt s AVR. Na uvedení značky DOBRÝ ANJEL si AVR meria účinnosť outdoorových plôch. Z tohoto dôvodu nepoužívame žiadne iné médiá a vizuál kampane sa neobjavuje ani na našej internetovej stránke.

Stratégie: Neuvažovali ste nad spojením Dobrého anjela s nejakou tvárou známej osobnosti, ktorá by projekt v jeho začiatkoch pomohla „predať“?

Andrej Kiska: Ja som bol ten, čo som sa myšlienke nejakej verejne známej tváre za projektom nebránil, Igor ma však presvedčil, že touto cestou nemáme ísť.

Igor Brossmann: Väčšina charitatívnych projektov je komunikovaná dvomi spôsobmi. Buď si na komunikáciu požičajú tvár verejne známej osoby, ktorá v projekte často ani nie je osobne zaangažovaná, alebo ukazujú bolesť príjemcov pomoci, čo častokrát hraničí až s citovým vydieraním. Verejne známu tvár sme neangažovali preto, lebo sme sa nechceli stať rukojemníkmi niekoho, koho si zajtra môže kúpiť iná značka. Tak ako vždy vo Wiktor Leo Burnett, snažili sme sa na vec pozrieť inak. Chceli sme nájsť taký spôsob komunikácie, ktorý by neťažil z cudzej popularity a tiež by zbytočne nešíril bolesť a utrpenie. Mama mi niekoľko týždňov predtým, ako zomrela, s úsmevom povedala: „Odkedy mám rako­vinu, oveľa viac sa teším, že žijem.“ Pokúsili sme sa preto nájsť taký spôsob budovania značky DOBRÝ ANJEL, ktorá napriek tomu, že je o smutnom, bude priťahovať ľudí energiou radosti. Či sa nám to podarí, ukáže jedine čas.

Ďakujem za rozhovor.

Zdroj: Nataša Navrátilová, Stratégie

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. december 2025 12:26