Myslí si Milan Dubec, otec Azetu a Pokecu a dnes predseda predstavenstva Azet.sk. V rozhovore sa dočítate, aj o tom, prečo Azet v minulom roku tak masívne nakupoval aj to, či je sám na predaj.
Stratégie: Minulý rok ste pomerne dosť „nakupovali“. Do svojho portfólia ste zaradili Slovnik.sk, Autobazar. sk či Diva.sk. Na tento rok plánujete ďalšie akvizície... Kam tým smerujete?
Milan Dubec: Uvedomili sme si, že Pokec a Azet sú vo svojich oblastiach naozaj silní. Je pravda, že dnes sa tieto dve značky ľuďom dosť zlievajú, a uznávam, že je to moja vina. V minulosti som chcel Pokec zaradiť pod Azet a Azet samotný sa mal stať portálom. Neurobil som to vtedy dobre, a tak sa na určitý čas stal Azet druhým názvom pre Pokec. Azet má dnes 1,5 mil. užívateľov, Pokec iba 1,1 milióna. Znamená to, že 400-tisíc ľudí chodí len na Azet a nie na Pokec. Dnes tam patrí najnavštevovanejšia homepage na Slovensku, katalóg firiem, freemail, no neustále hľadáme ďalšie možnosti, ako ho zatraktívniť. A keďže slovník na takýto portál patrí, zahrnuli sme ho do svojho portfólia aj my. Každá naša služba má ľahko zapamätateľnú doménu, preto sme kúpili práve Slovnik.sk a plánujeme ho ďalej rozvíjať. Dlho rozmýšľame nad mapami, ktoré raz budeme mať a tiež sú súčasťou našej stratégie.
Stratégie: Ak tomu rozmumiem správne, vytvorili ste si určité portfólio produktov, ktoré chcete v rámci Azetu ponúkať a kupovať neprestanete, pokiaľ tento svoj cieľ nenaplníte...
Milan Dubec: Áno, vieme, čo chceme, ale ešte presne nie sme rozhodnutí, ako to zabezpečíme. Máme Aktuality, zvýšili sme podiel v Šport. sk , ďalej sme kúpili Diva.sk a Cestovanie. sk. V sektore inzercia sme definovali tiež určité ciele, a tak sme si vytipovali Autobazar.sk. Do roka chceme byť dvojkou v návštevnosti v tomto segmente. Druhou významnou oblasťou sú reality, preto sme začali spoluprácu s Reality.sk. Máme to rozdelené a chceme pokryť rôzne svety, vďaka ktorým ponúkneme našim návštevníkom široké portfólio.
Stratégie: Nie je ale rast prostredníctvom akvizícií trošku drahý?
Milan Dubec: Kým nenaplníme náš cieľ, budeme určite rásť aj touto formou. Zámerom však nie je navyšovať návštevnosť Azetu, pretože už pomaly nemáme kam rásť, kvôli obrovským prekryvom RU, ale preto, aby sme pokryli podľa nás dôležité segmenty. Do akvízícií sme v minulom roku dali 10 mil. Sk, ale nakupujeme s rozumom. Keby nám niekto napríklad ponúkal doménu prehnane draho, tak do toho nejdeme. Vieme si spočítať, akú hodnotu má pre nás dobrá a fungujúca aplikácia na doméne aj prípadná návštevnosť. Rozmýšľame nad tým, kam investujeme.
Stratégie: Je pre vás Facebook konkurent či nie? V ostatnom čase sa podľa niektorých začína Pokec na Facebook nápadne podobať...
Milan Dubec: Je pravda, že som o Facebooku počul a som tam aj zaregistrovaný – veď prečo nie. Treba však povedať, že rastom Facebooku Pokec neklesá. Tieto dve služby sa navzájom nevylučujú. Na Facebooku je zaregistrovaných okolo 200 000 Slovákov, na Pokeci je 1,1 mil. ľudí (RU) každý mesiac a 2,2 mil. aktívnych registrovaných používateľov. Facebook je pre mnohých zaujímavý a ja nevidím dôvod, aby ho nepoužívali. Veľká časť ľudí bude používať obidve služby.
Stratégie: Takže tvrdíte, že sa nesnažíte podobať na Facebook?
Milan Dubec: Pokec začínal v roku 1999. Vtedy bola za hlavnú výhodu internetu považovaná anonymita. Nedalo sa prísť s tým, že by sme vyžadovali meno a priezvisko. V roku 2000 sme mali fotoalbumy, profily, priateľov, rýchlu poštu, chat... Jednoducho všetko to, čo má Facebook až teraz, s výnimkou mena a priezviska.
Stratégie: Kam potom smeruje vaša momentálna aktivita s profilmi celebrít a headlinom že „Všetci sú na Pokeci“?
Milan Dubec: Kampaň s osobnosťami spočíva v tom, že hoci je na Pokeci dnes 1,1 mil. ľudí, nevedia sa navzájom vyhľadať, pretože tam vystupujú pod anonymnými nickmi. Veľká časť osobností na Pokeci je, a tak sme ich oslovili, aby odkryli svoje meno a boli reálne vyhľadateľní. Sú to pionieri, ktorí ukazujú, že sa to dá. A že za anonymnými nickmi sa nachádzajú reálni ľudia. V budúcnosti chceme umožniť tým, ktorí budú chcieť, aby zverejnili meno a priezvisko.
Stratégie: Objavili sa aj názory, že „nové“ logo Pokecu sa nápadne podobá na logo Facebooku.
Milan Dubec: Keď sme začali komunikovať celebrity, uvedomil som si, že všade je logo Azetu. Tak sme ho na Pokeci nahradili logom Pokecu. Išlo o staré logo, ktoré bolo dovtedy iba na homepage Pokecu, ale príliš sa nám nepozdávalo, tak sme nasadili nové, ktoré sme mali v zásuvke asi 3- 4 mesiace. A prvá reakcia bola, že sa podobá na logo Facebook. To bolo nefér... Logo je rovnaké, modré, ako sme mali dovtedy, iba sme zapli bold a vymenili font. Logá MySpace a Facebook majú obidve tú istú podkladovú hlavičku a biele logo. A my sme okopírovali Facebook tým, že sme zapli bold? Rovnakú modrú farbu, ktorá je v hlavičke Facebooku, sme používali v našej hlavičke 5 rokov pred jeho existenciou.
Stratégie: Ste jediný z top portálov, ktorý (zatiaľ) nemá zahraničného vlastníka. Prečo?
Milan Dubec: Keď som začal robiť Pokec a neskôr aj Azet, robil som to preto, lebo ma to bavilo. Tešilo ma, že tam chodia ľudia a postupne som to vylepšoval. A tak to robíme dodnes, iba vo väčšom. Čo sa však stalo so servermi, ktoré niekto kúpil? Jedinou motívaciou sa stali peniaze a mojou hlavnou motiváciou je, aby boli používatelia spokojní. A keď ma prestane baviť toto robiť, predám to. Lebo viem, že potom to bude o efektivite a ziskoch a nie o produkte samotnom. Na druhej strane, rozvinuli sme skvelé obchodné oddelenie, ktoré nám dokáže zabezpečiť také príjmy z inzercie, ktoré nám dovoľujú rozvíjať nové produkty. Je úžasný pocit pracovať každé tri mesiace na novom projekte a vedieť, že popri tom sa zároveň upgradujú tie staré.
Stratégie: Napriek tomu už nie ste v Azete sám, tiež ste získali (slovenských) partnerov.
Milan Dubec: Áno, ale ide o partnerov, ktorí rozvíjajú firmu. Zarábame, rozvíjame a budujme hodnoty. Nebolo to také jednoduché, ako keby nám niekto v minulosti hodil vrece peňazí, ale napriek tomu sme sa dostali dosť ďaleko. Skoro všetky servery z Top 10 mali na začiatku takýto balík peňazí, z ktorého pomaly ubúdalo, až jedného dňa zmizol a vtedy sa začali rozhliadať ako ďalej. My sme vyrástli z malého zrniečka a postupne sme sa rozrastali.
Stratégie: Takže Azet nie je predaj?
Milan Dubec: Možno ho raz predáme. Ale nerobíme to za každú cenu preto, aby sme ho predávali. Chceme ho rozvíjať. Ľudia navštevujú naše služby aj homepage a to je dôležité.
Stratégie: V minulosti sa objavili aj špekulácie ohľadom bezpečnosti niektorých služieb na Azete. Aký je váš postoj k tejto téme?
Milan Dubec: Bezpečnosť je pre nás najväčšia priorita. Kauzy, ktoré v minulosti vznikli, boli väčšinou drobnosti. Niektoré služby boli jednoducho navrhnuté tak, že neboli stavané na ochranu dát. Napríklad pri „úniku“ emailových adries zo Zoznamky boli dáta najprv verejné, potom sa skryl formulárový prvok a historicky to tam ostalo. Nikto kedysi nepočítal s tým, sa to bude utajovať. Urobili sme však bezpečnostný audit a plánujeme ho robiť pravidelne. Odstránili sme chyby z kódov a celý Pokec už niekoľko mesiacov programujeme na úplne novom kóde s ohľadom na čo najväčšiu mieru bezpečnosti. Bude to jednoducho rovnaká služba, ale vnútri totálne prepísaná. Treba však povedať, že nikto nemá 100 %-nú bezpečnosť. Ani banky.
Ďakujeme za rozhovor!
Celý článok vo formáte PDF je na stiahnutie k dispozícii tu.
Zdroj: Peter Šebo, Stratégie