Marcela Liptajová
StoryEditor

Ako nájsť talenty do agentúry

01.02.2013, 06:00

Marcela Liptajová, talents and culture manager, hovorí o tom, ako talenty hľadajú a ako sa o ne starajú vo Wiktor Leo Burnett.

S: Ako ste sa k pozícii Talents and Cultural Manager dostali?

Pred takmer tromi rokmi si Peter Kontra zobral k srdcu slová Toma Bernardina, CEO LBW Chicago, „People are only asset we have“. Ponúkol mi, v tom čase matke dvoch malých detí, vtedy nepoznanú pozíciu na polovičný úväzok. Dnes to vyhodnocujem ako skvelý nápad pre agentúru a pre mňa výnimočnú príležitosť vyskúšať niečo nové, takpovediac začať od nuly.

 

S: Naposledy ste opísali svoju pozíciu, ako jednu za najsexy v agentúre. Čo je na nej také sexy?

Sexy je názov pozície, ale aj jej náplň. Jednoducho „striehnem“ na talenty. Starám sa o ľudí a ich kariérny rast, internú komunikáciu a budovanie vnútrofiremnej kultúry. Podieľam sa aj na nastavení motivačných programov. Je to zaujímavá práca v prostredí inšpiratívnych ľudí.

 

S: Máte návod, ako odhaliť talent?

Čo sa týka prijímania úplných nováčikov, proces je náročný. Stále sa k nám na rôzne pozície hlási množstvo študentov, čerstvých absolventov bez praxe. Je veľmi ťažké odhaliť tých, ktorí majú talent. Na rôzne agentúrne pozície máme rozličné kľúče výberu juniorov. Najefektívnejší spôsob bol zatiaľ ten, pri ktorom sme zadali reálny projekt a víťaz ho potom v agentúre zrealizoval. Na tomto princípe funguje aj naša interná súťaž „Hľadáme čerstvé mäso“, ktorú robíme so študentmi vybraných škôl. Táto cesta výberu nováčika funguje veľmi pekne pri accountských pozíciách a u copywriterov/ideamakerov. Vizuálcov sa snažíme otestovať v zadaní, prípadne nájdeme priestor na krátku stáž a otestujeme človeka priamo v akcii.

 

S: Čo vás pri prijímaní talentov presvedčí a, naopak, odradí?

Často sa dostanú k slovu práve tí, ktorí sa snažia o svojom talente presvedčiť v každom kroku komunikácie smerom k nám. Veľakrát má už selfprezentácia či portfólio koncept, čo je skvelé. Takí ľudia postupujú ďalej. Veľmi veľa o každom kandidátovi napovie spracované zadanie.
 

 

S: O výbere nováčika do reklamky väčšinou rozhoduje manažment alebo kreatívni riaditelia. Akú váhu má vaše rozhodnutie?

Prvé sito všetkých, aj kreatívnych talentov, je u mňa. Ďalšie kolá sú už pod taktovkou lídrov jednotlivých oddelení. Moja pozícia určite predstavuje zaujímavý support pre líderské a riadiace pozície. Všetky aktivity týkajúce sa práce s ľuďmi sú zastrešené u jednej osoby. Priebežne robím prieskum trhu, hľadám referencie na uchádzačov, monitorujem presuny na trhu, sledujem voľné kapacity, aby sme boli vždy pripravení a vedeli zvládnuť aj nečakanú situáciu. Myslím si, že moja pozícia prispela k zníženiu fluktuácie v agentúre a tým aj  k skvalitneniu tímu.

 

S: Čo je základ dobrého tímu v agentúre – ako by mal byť zostavený z hľadiska charakterov, pováh?

Z ľudí. Ľudí rôznych typov, charakterov, nálad optimálny mix je naozaj majstrovské dielo.

 

S: Mali by ľudia rotovať v tímoch, alebo je na prácu v agentúre lepší stabilný tím?

Je to veľmi individuálne, súvisí to s nastavením agentúry, tímov. Sú agentúry, ktoré pravidelne rotujú ľudí krížom tímami, naopak, sú stabilné tímy, kde ľudia pracujú na klientovi strategicky a dlhodobo. Snažíme sa nájsť rovnováhu, pracujeme s ľuďmi vnútri tímov, presúvame ich, hľadáme vhodné kombinácie ľudí na prácu, špeciálne zameranie na túto aktivitu je u kreatívcov. Veľmi dôležité je aj nastavenie vzťahu ľudí s klientom.

 

S: Hovoríte, že sa staráte o kariérny rast ľudí v agentúre. Ako to prebieha?

Je to náročnejší proces. Niekedy je fajn, keď ľudia poznajú svoje limity, inokedy sa podceňujú, prípadne precenia. Keďže naša pozícia na trhu určuje tempo a nasadenie, akým pracujeme, a klienti vedia, že pracujú s jednou z top agentúr na trhu, nároky na ľudí sú, pochopiteľne, jedny z najvyšších. Preto sa v úvode snažíme ľudí nastaviť aj na nižšiu pozíciu, na akej boli, aby získali čas a priestor na rozbeh v novom prostredí, na novom klientovi. Často sú už po pol roku späť na svojej pozícii. Počas roka kvartálne vyhodnocujeme prácu všetkých ľudí v produktívnom procese, každý dostane priestor „pochvastať sa“, čo sa mu podarilo/nepodarilo, kam sa posunul. Je to zaujímavý priestor dať ľuďom spätnú väzbu, motivovať ich, sledovať ich rozvoj a ďalej s nimi pracovať.

 

S: Takže ste pre nich tak trochu aj osobný kouč.

Viac sa snažím pracovať so študentmi. Tí sú veľakrát šikovní, nevedia však, ako sa majú prezentovať, ako poskladať CV a portfólio, aby to malo nápad, aby im to pomohlo predať sa. Vtedy ich skúšam naviesť, ako to majú spracovať, aby som ich posunula vo výbere ďalej.

 

S: O kreatívcoch je známe, že majú svoje maniere. Aká je pravda?

Pre mňa sú to tak trochu umelci, vyžadujú iný prístup. Pri výbere kreatívcov je dôležité, aby fungovala chémia, preto sa snažím, aby si vo finále medzi seba vyberali ľudí sami.

 


 

 

 

 

 

 

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
11. júl 2025 07:58