Prečo investuje 100 tisíc eur ročne do startupov? Čo hovorí na argumenty o Zozname, že oni sú jednotkou? Aký má názor na Piano a akvizíciu Centrum Holdings? Šéf Azet.sk Milan Dubec v rozhovore pre Stratégie.
V poslednom čase sa vynárajú spory, kto je jednotkou slovenského internetu. Tak ako je to s líderstvom?
Líder je určite Azet.
Ako máme chápať, že sa teraz o Zozname hovorí ako o jednotke?
Pozícia v rebríčku domén, ktorým operujú oni, je pre nás ľahko dosiahnuteľná. Rozdiel medzi nami je, že my si každú novú službu dávame pod seba ako prevádzkovateľa, ale nie pod domému azet.sk. Zoznam si všetko dáva priamo pod doménu zoznam.sk. Ak hráme hru, kto je prvý podľa domén, nemáme problém pod azet.sk presunúť nejaké služby a pozíciu získať späť, čo pravdepodobne spravíme, pretože trh rešpektuje rebríček domén. Mimochodom, keď sa pozriete na domény Zoznamu, veľká časť nie je ich. iMHD je prenajatá doména, hudba.sk vlastní nejaká ďalšia firma... takto narátate možno 15 domén, na ktorých Zoznam prevádzkuje obsah, ale nepatria mu. Vytvára dojem, že si návštevnosť prenajíma. Zatiaľ čo všetky služby, ktoré nájdete započítané pod Azet naozaj vlastníme. My sme jednotka ako prevádzkovateľ s náskokom vyše 350 tisíc používateľov, generujeme násobne viac stráveného času oproti Zoznamu, naše služby sú jednotky v segmentoch. A že v nejakom medzibalíku domén to nevychádza? V poriadku, preskupíme si to inak.
Ako to preskupíte?
Pravdepodobne pod doménu azet.sk presunieme časť portfólia a budeme naspäť prví. Ale aj tak si myslím, že to nie je spôsob, ktorým by mal trh pracovať. Rebríček domén má byť o službách a nad ním má stáť rebríček prevádzkovateľov.
Čo je zlé na „prenajímaní si domén“ a návštevnosti, ako to podľa vás robí Zoznam?
Štandardne prevádzkujete vlastné služby a predávate reklamu. Zoznam má politiku, že si započíta cudziu doménu do svojej návštevnosti, možno následne sa tam snaží predávať reklamu a deliť sa o výnosy. To je jeho politika. Naša politika je mať vlastné služby, s ktorými počítame aj do budúcna a nemôžu od nás len tak „odísť“. Časť domén Zoznamu prevádzkuje jedna alebo dve spoločnosti a keby som sa s nimi dohodol, odíde im možno 800 tisíc userov. Je tam akási firma Ascalon Media a Music Media, ktorú opäť vlastní firma Ascalon Media, obe tak vlastní cyperská spoločnosť. Zjavne to nie je o sile Zoznamu, ale iba obchodných dohodách.
Azet má ako prevádzkovateľ takmer 3 milióny RU mesačne. Dá sa ešte zvyšovať návštevnosť organicky, alebo iba akvizíciami? Ste už pri strope návštevnosti?
Naše služby sú rozdelené do troch segmentov: Pokec, produkty pre malé a stredné firmy, čo je hlavne katalóg firiem a inzercie, a potom contentové produkty. V mesačných číslach je to problém – sme blízko stropu. Ale v dennej návštevnosti je ešte stále kde rásť. Druhá méta je lepšie monetizovať súčasných používateľov – držať si ich, ponúknuť nové služby. Čo sa týka akvizícií, najnovšie sme kúpili Autoviu a dodomu.sk a pripravujeme ďalšie.
Prečo ste išli práve do motoristického segmentu?
Videli sme a stále vidíme v ňom veľký potenciál. Riadková inzercia je to, čo nás zaujíma.
A ďalší segment, kde vidíte potenciál, je gastro?
Nevstupujeme do nového segmentu. Bistro.sk je stále len o vzťahu predávajúci-kupujúci, teda biznis segment a sprostredkovanie vzťahu medzi zákazníkom a firmou. To isté máme na auto-moto inzercii a realitnej inzercii.
Po zlúčení s Ringier Axel Springer (RAS) predávate inzerciu ako celok, jedným oddelením. Je to efektívnejší model? Nedajú vám zadávatelia v konečnom dôsledku menej peňazí, ako keby obchodovali s dvoma subjektmi?
Mnoho zadávateľov získalo výhodnejšie podmienky, na druhej strane dokážu u nás osloviť takmer všetkých internetových používateľov, a preto teda nemusia oslovovať konkurenciu. Čiže konečný efekt je pozitívny pre nás aj zadávateľov.
Prečo ste išli do dealu s RAS? V staršom rozhovore z roku 2009 ste povedali, že keď sa iné weby predali, stali sa hlavnou motiváciou peniaze a nie spokojnosť používateľov.
Bola to zaujímavá príležitosť spojiť sa s najväčším vydavateľským domom a videl som šancu na rast. Ringier Axel Springer je strategický investor, nie finančný. Čiže nejde len o peniaze, ale hlavne o produkt a jeho dlhodobú budúcnosť.
Vy ste sa zlúčili s RAS, Spoločnosť 7 Plus kupuje Centrum Holdings... je budúcnosť slovenského internetu v akvizíciách?
Trh sa bude musieť skonsolidovať, lebo iba málo online firiem na Slovensku je ziskových. Okrem nás má na Slovensku zaujímavý zisk už asi len jedna interentová spoločnosť. Toto môže ziskovosti napomôcť.
Bolo Centrum Holdings ako akvizícia zaujímavé aj pre Azet?
Prebiehali medzi nami rozhovory, nakoniec sme sa nedohodli na podmienkach.
Aké sú vaše prognózy k budúcnosti trhu? Prídu ťažké časy aj do onlinu?
Slovenské online médiá majú pred sebou ťažkú cestu, voči nim stoja nadnárodní hráči. Na to, na čo máte vy jedného programátora, majú oni 20, možno 50. Technologicky to budeme mať ťažké ustáť a je dôležité sa sústrediť na veci, ktoré vieme robiť dobre – najmä exkluzívny lokálny obsah. V prípade, že sa zahraničné spoločnosti dostanú v budúcnosti zadarmo k obsahu, budú môcť konkurovať aj v oblasti, kde je momentálne exkluzivita lokálnych firiem. V službách to budeme mať relatívne zložité, ale nevzdávame boj a veríme, že aj s menším počtom ľudí môžeme robiť pomerne kvalitné služby.
A čo sa týka inzertných príjmov?
Internet bude rásť. Množstvo zariadení, ktorými sa dostávate na internet, je také veľké, že už venujete viac času webu ako televízii. Je logické, že klienti začnú viac a viac investovať do internetu, keďže strávený čas je najdôležitejší.
Okrem práce v Azete sa sám ako osoba venujete investovaniu do startupov. Prečo?
Mladí majú zaujímavé nápady a je dobré s nimi spolupracovať. Keď ste v kontakte s novými ľuďmi, máte zrazu iný pohľad na vec a objavíte nápady, na ktoré by ste normálne nenarazili. Napríklad teraz som investoval do firmy TrashOut, ktorá vyhrala StartupCamp a získala ďalší grant. V tomto projekte som videl tím ľudí, ktorí to robia so zápalom pre vec. A je to ekologická aktivita, čo ma tiež napĺňalo.
Čo vám prinášajú startupy z hľadiska biznisu?
Nemusí všetko okamžite doniesť biznis. Ale verím, že projekty, do ktorých investujem, budú úspešné, a že ľudia stojaci za nimi tomu napomôžu bez nutnosti vodiť ich za ručičku. Všade, kde som investoval, som veril, že to daný startup dokáže sám rozbehnúť.
Zmenilo sa niečo, odkedy ste vy začínali?
Vtedy to bolo jednoduchšie – stačil nápad a menej serverov. Keď je nápad úspešný dnes, treba relatívne rýchlo investovať do množstva hardvéru. Vtedy bolo menej používateľov internetu a investícia sa dala ľahko zaplatiť aj z menších zdrojov.
Koľko investujete do startupov?
Minulý rok som ja sám do nich dal do 100 tisíc eur. Azet do nových projektov preinvestoval radikálne viac, 800 tisíc až milión eur.
Keď sme pri nových projektoch, čo si myslíte o Piane?
Z Piana už niektorí hráči odchádzajú, najnovšie Ecopress. Otázka je, či to spravia všetci vydavatelia a pôjdu cestou vlastných platforiem. Ale Piano bol zaujímavý pionier, ktorý ukázal trhu a užívateľom, že nie všetko je zadarmo. To isté robíme aj my na Pokeci, kde ľudia platia za služby od roku 2002. Vieme, aký dôležitý príjem sú platby od nich, ktoré sú nezávislé od nálad reklamného trhu. Uvidíme, či vydavatelia v Piane zotrvajú a tento model bude finančne úspešný, alebo sa odklonia k vlastným systémom, ktoré podľa mňa majú väčšiu šancu na úspech. To je dôvod, prečo sa Azet ani slovenský Ringier Axel Springer do Piana nezapojil.
Zdroj: Ivan Krasko