Prezentačné video môže vašu prácu potopiť, ale i dostať na výslnie. Ako by malo vyzerať?
„Video by mali ľudia buď milovať, alebo nenávidieť. Tí, ktorí si povedia len ,pekné video´, nič nekúpia.” Tvrdí o význame prezentačných videí Ján Zelina. Bol video producentom v Lighting Beetle, dnes má vlastné štúdio Zeldeo.
S: Pre ktorých klientoch (pre ktorý segment) sa vyrába prezentačné video najľahšie? Máte obľúbenú oblasť?
Klienti sú rôzni a každé video si vyžaduje trochu odlišný prístup, preto je to ťažko kategorizovať. Rád pracujem pre klientov, ktorí neberú video ako povinnosť, ale počas jeho tvorby sú flexibilní a vedia sa otvoriť zaujímavým riešeniam. Hlavné je, aby mali radosť a zabávali sa pri tvorbe videa, pretože to sa odrazí aj na samotnom výstupe.
S: Z akého dôvodu najčastejšie požadujú klienti prezentačné video?
Zvyčajne ich služba, alebo produkt je príliš komplexná na pochopenie bežnému zákazníkovi. Video je najlepšia možnosť ako komunikovať ich biznis, benefity, procesy a pod. a zároveň ušetriť čas komunikáciou a zvýšiť konverziu na webe. Na druhej strane sú klienti, pre ktorých je ideálne komunikovať svoj produkt, alebo povedať ich "príbeh” videom.
S: Prichádzajú klienti so špecifickými požiadavkami?
Zvyčajne klienti chcú „štandartne” odkomunikovať svoje služby, produkty. A zväčša berú svoj biznis seriózne. Vo všeobecnosti však platí, že odvážnejším šťastie praje a čím uletenejšie video, tým má väčší potenciál zasiahnuť masu ľudí. Video by mali ľudia buď milovať, alebo nenávidieť. Tí, ktorí si povedia len "pekné video”, nič nekúpia a tí, ktorí ho nenávidia, aspoň budú o vás vedieť. Samozrejme to závisí aj od biznisu a klienta akou cestou sa vyberie.
S: Čo všetko predchádza výrobe videa?
Výroba videa závisí od zložitosti, ale v priemere trvá cca 2-4 týždne. Každé video potrebuje mať jasne definované, čo si má divák zapamätať po jeho prezretí. Ak ide o “vysvetlujúce video”, tak vybrať veci, ktoré zákazníkov naozaj trápia a následne ich komunikovať rečou zákazníka. Preto dobrý scenár je tá najdôležitejšia časť videa. Podľa potreby klienta outsourcujeme grafické služby a pri animovaných videách voiceover, pretože kvalitný hlas je rovnako kľúčová časť videa. Spolupracujeme s profesionálnmi z USA a Kanady a na Slovensku s profesionálnymi hercami.
S: Na trhu je veľa rôznych grafických štúdií. Podľa čoho spoznáme to kvalitné?
Každá agentúra má odlišný štýl a preto pri výbere nie je dôležitá veľkosť, ale skôr portfólio. Je dobré, keď má agentúra skúsenosti nie len so samotnou realizáciou videa, ale rozumie aj ostatným kanálom z oblasti online marketingu.
S: Aj vy začínate pri ceruzke a papieri?
Jednoznačne áno. Či už ide o brianstorming pri písaní scenára, alebo pri skicovaní storyboardu, ceruzka je nenahraditeľná.
S: Tri veci, ktoré by určite nemali chýbať prezentačnému videu, ktorým agentúry predstavujú svoju prácu v súťažiach?
Pri prezentačných videách je zvyčajne štruktúra, ktorá sa rozdeľuje do základných bodoch.
1.BRIEF - Priblíženie situácie, zadania kampane, problémy a výzvy, ktoré má agentúra pred sebou.
2.SOLUTION - Aké riešenie priniesla. Z akých krokov spočívalo a ako vyzeral proces tvorby a výstupy.
3.VÝSTUP - V záverečnej časti treba spomenúť čísla, štatistiky, reakcie ľudí a celkové zhrnutie kampane.
Dôležité je aj samotné spracovanie videa. Video by malo byť dynamické a čo možno najpestrejšie, čo sa týka obrazov (kombinácia grafiky, profesionálneho videa, videa natočené mobilom, fotky, koláže a pod.). Je dobré, ak je príbeh povedaný profesionálnym hlasom a podfarbený hudbou a rôznymi zvukovými efektmi. Ideálna dĺžka je 1-2 min.
Nechajte sa inšpirovať krátkou ukážkou.
Zdroj: er.