Na Slovensko môže prísť jedna z najúspešnejších telenoviel súčasnosti. Spoločnosť Globo TV International predstavila na veľtrhu NATPE v Budapešti telenovelu Brazil Avenue, ktorú už predala na 106 trhov. Je to pre ňu rekord; doteraz najúspešnejším exportným artiklom bol titul Shades of Sin predaný na 100 trhov.
V rodnej Brazílii mal seriál podľa dát Ibope priemerný rating 42 % a podiel 69 %. Vo finále to bolo 50 miliónov divákov, respektíve 56 ratingových bodov a podiel 84 %. Fenoménu Brazil Avenue sa venoval aj časopis Forbes. Podľa jeho zistení stála výroba 45 miliónov dolárov, no zisky z inzercie dosiahli 500 miliónov. To spravilo z Brazil Avenue komerčne najúspešnejšiu telenovelu v histórii Brazílie. Dokopy sa uzavrelo 500 inzertných zmlúv a zadávatelia, vrátane tých najväčších ako P&G platili za 30-sekundový spot 400 tisíc dolárov. Vo finále podľa Forbesu hrozilo, že v Brazílii vypadne elektrický prúd z preťaženia. Už predtým bola počas vysielania seriálu priemerná spotreba v krajine vyššia o 5 %.
Brazil Avenue (Avenida Brasil) má 160 epizód so 45-minútovou dĺžkou. Distribútor ju označuje za modernú telenovelu o žene, ktorá bojuje, aby sa vzchopila a mala normálny život. Machocha ju odtrhla od rodiny, keď bola malá. Teraz sa musí vysporiadať s minulosťou a rozhodnúť sa, kam až je ochotná zájsť so svojou pomstou. Pozrite si trailery.
Stratégie sa rozprávali s predajkyňou Globo TV International Carolinou Krambeck.
Čo ste tento rok priniesli na veľtrh NATPE do Budapešti?
Tento rok máme dva hlavné produkty, aj najúspešnejšiu telenovelu za posledných 20 rokov Brazil Avenue. Prinášame päť nových telenoviel, jednou z nich je kratšia, 70-dielna telenovela The Life We Lead. Brazil Avenue sme už v regióne strednej a východnej Európy predali do Poľska, Chorvátska, Gruzínska, Ruska a ďalšie rokovania v regióne prebiehajú.
Prečo by mali mať krajiny v našom regióne záujem o tento produkt? Bol to veľký hit v Brazílii, ale nejde o príliš lokálny príbeh?
Je lokálny, ale univerzálny. Seriál je o malom dievčati a jej matke, ktorých príbeh o 12 rokov neskôr pokračuje s úplne novou intenzitou. Veľmi súčasné, silné a hlboké. Seriálu sa dobre darí aj na medzinárodných trhoch, môžem spomenúť napríklad Grécko a Rusko. Stredoeurópskym divákom sa naše seriály páčia. Máme väčšie problémy dostať sa na trhy ako Taliansko, Francúzsko, Nemecko – tie viac uprednostňujú „americký“ štýl, majú radi talk show, americké seriály a je veľmi ťažké dostať sa na tieto trhy. Je to odlišné od strednej a východnej Európy, kde sú diváci zvyknutí na telenovely a kde je aj naša prítomnosť silnejšia ako v západnej Európe.
Aká je cieľová skupina seriálu?
Takmer všetky telenovely cielia na ženy od 20 do 40 rokov a aj v tomto prípade budú najsilnejšou cieľovou skupinou ženy do 40, možno 50 rokov. V Brazílii však oslovila všetkých, či už ženy alebo mužov, mladých aj starých.
Vaša spoločnosť sa špecializuje na brazílske produkty. Kto je vašim konkurentom? Je to latinskoamerická či turecká produkcia?
Samozrejme latinskamerická produkcia a spoločnosti ako Telemundo a Televisa nám dlhodobo konkurujú. V strednej a východnej Európe sú teraz najväčšími konkurentmi Turci. Ide o produkčne dobré seriály, ale myslím si, že ceny sú privysoké a ich sila teraz už klesá. Kríza je všade, televízie hľadajú alternatívy: kvalitu porovnateľnú s tureckou, ale za nižšie ceny. Spoločnosti ako Globo či Telemundo nepochybne predávajú za menej ako turecké spoločnosti. Aj keď Turci teraz, pokiaľ viem, zlacnel zlacneli, stále sú oveľa drahší.
Predávate telenovely aj ako formáty?
Máme niekoľko formátov, ale telenovely predávame ako hotové produkty alebo vstupujeme do koprodukcií. Brazil Avenue je teda k dispozícii iba ako 160 dielny hotový seriál.
Zdroj: Ivan Krasko