S: Na čo by mal byť človek pripravený, keď prechádza z väčšej agentúry do menšej?
Človek mal byť pri takejto zmene pripravený na väčšiu mieru zodpovednosti. Zrazu sa nie je za koho „schovať“, riešenia a postupy sú na rozhodnutí dotyčnej zodpovednej osoby a nie tímu. Ja rada používam výraz „jaký si to udeláš, takový to máš“. Je to o zvyku začať sa spoliehať len na svoj úsudok a vedieť prijať riziko, ktoré s daným rozhodnutím prichádza.
S: Čo môže viesť k prechodu do menšej agentúry?
Je to samozrejme individuálne. Menšia firma rovná sa menší počet projektov, no na druhej strane komplexnejší prístup. Je tu však veľmi prítomná podstatne väčšia miera zodpovednosti ako vo väčšej firme. Taktiež mám pocit, že menšia agentúra sa viac stará o svojich klientov, od ktorých je vo svojej podstate závislá. V prípade menšej agentúry má account lepšiu možnosť poznať biznis svojho klienta do hĺbky a vie lepšie pracovať s témami, ktoré ponúkajú, ako aj novinárom poskytovať odbornejší servis.
Väčšia agentúra zas ponúka prácu v tímoch na veľkom počte klientov. To človeku dáva možnosť naučiť sa kopec vecí od skúsenejších kolegov, zažiť množstvo nečakaných situácií, ktoré treba riešiť. Čiže rozdiel je aj v čiastkovej práci verzus komplexná starostlivosť o zákazníka. Človek pracujúci pre väčšiu agentúru môže mať aj pocit väčšej istoty a stability.
S: A aký bol tvoj dôvod na prechod?
Moja predchádzajúca agentúra mi dala šancu, aby som pochopila o čom PR je a naučila sa všetko potrebné, za čo som samozrejme vďačná. Veľká agentúra je však často o veľkej hektike, ktorá pramení z veľkého počtu ľudí starajúcich sa o klienta, ktorí sú na sebe závislí. U mňa časom zavážili najmä dve veci: chcela som sa kariérne posunúť ďalej (prechod z exekutívca na accounta) a hľadala som niečo v menšom tíme s väčšou zodpovednosťou. Videla som veľký potenciál v budovaní mena našej agentúry na Slovensku a jej rozvíjaní cez hľadanie ďalších klientov. To boli moje osobné výzvy a ja som sa ich rozhodla prijať.
S: Čo oceňuješ na práci v malej agentúre?
Behom svojho pôsobenia v PR brandži som si prešla obidvoma druhmi, aj väčšou aj menšou agentúrou. Malá agentúra = malý kolektív. Veľmi dobre tu funguje predávanie informácií. Všetci všetko o sebe vieme a nikto sa nepotrebuje na nič hrať. Je to taká malá rodina, keďže v práci človek trávi naozaj kopec času.
S: Líši sa procesne práca v malej a veľkej agentúre?
Podľa mňa je dobré, ak má každá agentúra vypracovanú internú „kuchárku“, ktorá presne popisuje všetky postupy a procesy v jednotlivých situáciách. Je to dobré v tom, že ak by sa čokoľvek stalo, agentúra vie okamžite reagovať a prerozdeliť úlohy, lebo všetko je prístupné a zdieľané. Keď má firma takéto procesy interne dobre nastavené, klient to oceňuje, lebo v prípade neočakávaných udalosti je zachovaná kontinuita práce pre klienta.
S: V čom sa líšia nároky veľkých a malých klientov?
Každý klient očakáva kvalitný servis od agentúry, ktorá pre neho pracuje a zabezpečuje rôzne služby. Veľkosť klienta je podľa mňa priamoúmerná veľkosti a intenzite služieb, ktoré si ako klient vyžaduje. Veľká firma, čiže veľký klient, potrebuje zabezpečovať portfólio služieb intenzívnejšie ako malý klient, ktorému stačí komunikovať určité témy alebo smerom na určité skupiny v menšej miere. Druhý pohľad na vec je však taký, že veľké firmy majú zväčša svojich odborníkov na určité oblasti a tak dokážu z nášho portfólia využiť iba časť ponúkaných služieb. Zvyšok si zabezpečujú in-house. Malá firma nemá k dispozícii toľko odborníkov a preto veľakrát využíva rôzne služby. Agentúry vo všeobecnosti poskytujú svoje služby nie len v oblasti PR, ale aj eventov a marketingu a pre svojich klientov zabezpečujú naozaj rôzne aktivity. Preto deliť to na rozdiel v službách pre veľkého a malého klienta nie je vždy relevantné, vždy je to o individuálnych potrebách.
S: Čo pre agentúru znamená veľký klient?
V zmysle financií určitú stabilitu a istotu. Ako som povedala, existuje určité prepojenie medzi veľkosťou firmy a množstvom práce pre ňu vykonávanej. Zastávam názor, že si treba vážiť aj menších klientov, nakoľko sa časom vďaka spokojnosti môže zmeniť na veľkého zadávateľa.
S: Je v PR možné spraviť z malých peňazí veľké veci?
Určite sa do dá. Je to len o tom, aby boli vhodne nastavené očakávania klienta, lebo všade existujú určité limity. Ale pokiaľ sa presne s klientom zadefinuje a dohodne, čo chceme dosiahnuť a čo sa za daných podmienok dá, potom je to v poriadku. Samozrejme, za viac peňazí je viac muziky, ale je to aj o tom, ako sexi je téma, služba či produkt, ktorý potrebujeme komunikovať a vo veľkej miere je to opäť o vzťahoch, kreatíve, prístupoch a šikovnosti agentúry.
S: Najväčšia pochvalu, ktorú si dostala od klienta?
Pamätám si pochvalu, keď sa mi podarilo nasmerovať novinárov na jednu tému, ktorej sa potom dlhodobo venovali a môj klient mal vďaka tomu šancu zúčastniť sa spravodlivého nového tendra.
Zdroj: er.