StoryEditor

Význam PR sa zvyšuje

31.07.2009, 00:00

Hovoríme s Jurajom Puchým, managing directorom PR agentúry AMI Communications Slovakia, novým prezidentom Asociácie public relations Slovenskej republiky.

Stratégie: Asociácia v posledných rokoch nevyvíjala takú aktivitu, ako tomu bolo v jej začiatkoch, napr. okrúhle stoly, semináre, intenzívnejšia osveta v oblasti PR. Aké zmeny v tejto súvislosti plánujete?

Juraj Puchý: Asociácia môže efektívne fungovať len vtedy, keď existuje spoločný záujem jej členov. Na našom ostatnom stretnutí sme sa zhodli, že máme spoločný záujem na aktívnejšej spolupráci a som presvedčený, že APRSR bude opäť viditeľnejšia. Naším základným cieľom je kultivácia PR trhu a spoločné know-how. V rámci toho sme sa napríklad dohodli na vzájomnom transparentnom benchmarkingu, prezentácii úspešných projektov jednotlivých členov na stránke asociácie alebo zviditeľnení PR ceny Prokop, ktorá nás čaká na jeseň.

Stratégie: Kam by podľa vášho názoru mala asociácia smerovať?

Juraj Puchý: Asociácia by sa mala podieľať na štandardizácii PR trhu, a to rovnako voči agentúram, ako aj klientom. Dobrým príkladom je osveta v oblasti vyhodnocovania a oceňovania PR aktivít. Funguje to ako spojená nádoba. Kvalifikované vyhodnocovanie výsledkov a dosiahnutých KPI odlíši profesionálne agentúry od obyčajných „pretláčateľov“ správ do médií. Klienti potom ľahšie akceptujú, že kvalitné strategické služby s dosiahnutými výsledkami je potrebné aj adekvátne oceniť.

Stratégie: Ako vnímate aktuálnu situáciu na trhu PR v súvislosti s ekonomickou krízou?

Juraj Puchý: Rovnako ako vo všetkých oblastiach, klienti krátia rozpočty aj na PR aktivity. Oficiálne čísla zatiaľ k dispozícii nemáme, ale odhad predstaviteľov agentúr združených v APRSR je zhruba niekde na úrovni 10 % za prvý polrok 2009. V porovnaní s poklesom, aký zaznamenali reklamné a mediálne agentúry, je to podstatne menej. Členovia APRSR vyhodnotili tento trend ako výsledok zväčšujúceho sa záujmu klientov o PR komunikáciu, vzhľadom na jej vzrastajúcu efektivitu.

Stratégie: S čím súvisí rastúci záujem, v čom vidíte hlavnú výhodu PR?

Juraj Puchý: Trend rastu výnosov PR na úkor iných marketingových disciplín bol celosvetovo zaznamenaný už aj v predchádzajúcom roku a potvrdil ho prieskum International Communications Consultancy Organisation (ICCO) v 22 krajinách vrátane SR. Osobne som presvedčený, že posilňovanie významu PR komunikácie bude naďalej pokračovať. Z viacerých medzinárodných štúdií vyplýva, že kríza výrazne poškodila dôveru ľudí v podniky a značky. Pre úspech firiem teda z dlhodobého hľadiska nestačí len klasická marketingová komunikácia, ale budú sa musieť zamerať aj na posilňovanie dôveryhodnosti. Podľa prieskumu Trust Barometer, ktorý zrealizovala agentúra Edelman v dvadsiatich krajinách sveta, až 91 % zákazníkov si plánuje kúpiť produkt od spoločnosti, ktorej dôveruje, a 77 %, naopak, vylúčilo kúpu produktu od spoločnosti, ktorej nedôveruje. Obnovenie dôveryhodnosti je najdôležitejšou úlohou a zároveň aj najväčšou výhodou strategickej PR komunikácie. Dobrú povesť si totiž nikto len tak a zo dňa na deň nekúpi.

Stratégie: Akú úlohu má, podľa vášho názoru, plniť asociácia v tejto situácii na trhu?

Juraj Puchý: Kríza núti firmy vo všetkých odvetviach a službách ísť v boji o prežitie až na hranu. Úlohou asociácie je dohliadať na to, aby sa štandardy dodržiavali aj v týchto podmienkach. Vo vzťahom k agentúram, ako aj ku klientom budeme robiť osvetu zameranú na transparentnosť, kvalitu a štandardy PR komunikácie.

Ďakujeme za rozhovor.

Článok Význam PR sa zvyšuje vo formáte pdf na stiahnutie

Zdroj: Renata Môciková, Stratégie

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. december 2025 18:26