Od júna by mal platiť Nový zákon o ochrane nefajčiarov, ktorý výrobcom ako aj predajcom tabakových výrobkov prinesie nové povinnosti, obmedzí miesta predaja a tým rozsah marketingových a komunikačných príležitostí.
Na komunikačné aktivity tabakových firiem bude mať z hľadiska spomínaného zákona najväčší vplyv obmedzenie miest predaja cigariet. Ak by k tomu prišlo nepremyslene, mohlo by to opäť podporiť nelegálny predaj cigariet a určite dôjde k obmedzeniu komunikačných príležitosti tabakových firiem. Nemali by si totiž kde kúpiť krabičku legálnych cigariet ako vstup do súťaže. Obmedzenie miest predaja teda výrazne zlimituje možnosti tabakových zadávateľov. Z možností komunikácie, ktoré tabakárom umožňuje slovenská legislatíva využívajú a naďalej budú využívať promo akcie v obchodoch a spotrebiteľské súťaže bez samplingu, limitovaný sponzoring a reklama v mieste predaja. Podľa Richarda Vavříka, hovorcu S.I.T. budú firmy pracovať s troma povolenými nástrojmi komunikácie: informačný materiál v mieste predaja, súťaž a promo akcie. Na otázku, ktoré z miest predaja, ktoré nový zákon o ochrane nefajčiarov zakáže, tabakové spoločnosti využívali najviac na promo akcie reagoval – predajne potravín. Kde sa teda akcie presunú? Ktoré miesta predaja sa posilnia? Viac sa dozviete v marcových Stratégiách.
Podľa údajov ACNielsen sa v uplynulom roku ako najvýznamnejší predajný kanál z hľadiska objemu ukázali stánky a trafiky (45,4 %) a potraviny a zmiešaný tovar s predajnou plochou 50 m2 (23,1 %).
Zákon o ochrane nefajčiarov
Varovné nápisy
Na každom spotrebiteľskom balení cigariet musia byť uvedené tzv. všeobecné a dodatočné varovanie ako aj informácia o obsahu škodlivých látok. Zákon presne predpisuje formu a obsah týchto varovaní. Všeobecné varovanie musí byť uvádzané striedavo v dvoch formách, buď „Fajčenie zabíja“/Fajčenie môže zabíjať” alebo „Fajčenie vážne škodí vám a ostatným okolo vás”. Všeobecné varovanie musí byť umiestnené na prednej strane krabičky cigariet a tiež na kartóne cigariet a musí pokrývať najmenej 30 % prednej strany balenia tabakového výrobku. Zákon obsahuje 14 textov dodatočného varovania, ktoré sa musia obmieňať. Dodatočné varovanie musí byť umiestnené na zadnej strane spomínaných obalov tak, aby pokrýva lo najmenej 40 % zadnej strany balenia tabakového výrobku.
Na jednej z bočných strán spotrebiteľského balenia cigariet bude potrebné uvádzať údaje o obsahu škodlivých látok, tak aby tieto zaberali aspoň 10 % povrchu tejto bočnej strany.
Klamlivé texty
Úplnou novinkou bude zákaz používať na spotrebiteľskom balení tabakových výrobkov sa tzv. klamlivé texty, názvy, ochranné známky a obrazové alebo iné znaky naznačujúce, že určitý tabakový výrobok je menej škodlivý ako ostatné výrobky. Zároveň sa zakazuje používať ekvivalentné výrazy v iných jazykoch. Výklad tohto ustanovenia nie je úplne jasný, resp. až prax ukáže čo budú orgány dozoru považovať za klamlivé texty.
Predaj tabakových výrobkov
Zákon upravuje, kde bude predaj takýchto výrobkov zakázaný. V súčasnej verzii ide o predajne potravín, okrem predajní, ktoré majú na predaj tabakových výrobkov vyčlenený samostatný priestor, predajne s tovarom určeným pre deti, bufety nachádzajúce sa v predškolských zariadeniach a na detských ihriskách, základných a stredných školách a školských zariadeniach, vysokých školách, študentských domovoch, zdravotnícke zariadeniach a zariadenia sociálnych služieb, automaty, ak nie možné zabezpečiť kontrolu veku kupujúceho. Rovnako v novom zákone ostal zachovaný zákaz predaja tabakových výrobkov formou podomového predaja a zásielkového predaja ako aj predaj v spotrebiteľskom balení cigariet s obsahom menším ako 10 kusov.
Nejasná definícia „predajne potravín“
Z definície miest so zakázaným predajom tabakových výrobkov zákon už neuvádza ako doposiaľ „špecializované predajne potravín“. Zákaz by sa mal vzťahovať na „predajne potravín“. Pri tejto zmene je potrebné zdôrazniť, že ani doteraz neexistovala legálna definícia „špecializovanej predajne potravín“ a bolo iba v rukách aplikačnej praxe ako bolo citované ustanovenie vykladané. Ani dôvodová správa k návrhu zákona nedáva odpoveď na otázku čo je pod pojmom predajňa potravín myslené. Každopádne nie je možné nové ustanovenie zákona o ochrane nefajčiarov vykladať tak, že predaj tabakových výrobkov je zakázaný v predajniach s potravinovým tovarom. Uvedené by bolo v rozpore s gramatickým ako aj logickým výkladom uvedeného zákonného ustanovenia. Zákaz predaja tabakových výrobkov sa nevzťahuje na všetky prevádzky kde sa predávajú potraviny, ale iba na predajne potravín.
Jediná definícia predajne potravín je v Slovenskej republike obsiahnutá v ustanovenia tzv. Potravinového kódexu, ktorý bol vydaný ako výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky spoločne s Ministerstvom pôdohospodárstva Slovenskej republiky. Ide o podzákonnú normu, ktorá predajne potravín definuje značne široko ako trvalé zariadenia, ktoré sa zriaďujú najmä ako obchodné domy, samoobslužné nákupné strediská, predajne s rozličným tovarom a špecializované predajne, ako sú predajne mäsa, predajne lahôdok, cukrárenské predajne a iné. Ide o mimoriadne širokú a nedostatočne určitú definíciu predmetného pojmu. Ak by sa táto mala používať v spojení s novým zákonom o ochrane nefajčiarov mohol by byť predaj tabakových výrobkov zakázaný na mnohých miestach kde je podľa doterajších predpisov povolený.
(Tomáš Kamenec, DEDÁK & Partners)
Zdroj: Stratégie

