Agentúra Factum Invenio položila v rámci pokračovania svojho omnibusového výskumu otázky o prístupe Čechov k športu. Z neho vyplýva, že na českom trhu sa v súčasnej dobe pohybujú tri hlavné značky športových potrieb: Adidas, Nike a Puma.
Medzi ženami sa pomerne silná značka Litex, najlepšie hodnotenými značkami, špotového tovaru, ktoré Česi poznajú, sú Nike a Reebok. Tesne za týmito značkami nasledujú Adidas, Puma, Salomon a Russel Athletic.
Takmer polovica Čechov by si kúpila inú značku športového tovaru, pokiaľ by tá ich nebola dostupná v obchode, kde obvykle nakupujú. Pri rozhodovaní o kúpe určité značky športového vybavenia je najdôležitejšie vlastná predchádzajúca skúsenosť. Trh podľa spotrebiteľských preferencií „ovládajú“ tri najdôležitejšie hráči športových značiek. Tými sú Adidas, Nike a Puma. Medzi ženami je potom pomerne silná značka Litex.
Najvyššie povedomie o jednotlivých značkách športového vybavenia majú hlavne mladí ľudia do 29 rokov, potom ľudia od 30 do 44 rokov a ľudia, ktorí sa aktívne venujú športu. Sú veľké rozdiely v povedomí o značkách medzi ľuďmi, ktorí aspoň niekedy športujú, a medzi ľuďmi, ktorí nešportujú, a v podstate značky športového vybavenia poznajú len veľmi málo. Výnimku tvorí značka Adidas, ktorá je známa jak medzi aktívnejšou populáciou – ktorá niekedy športuje, tak ju poznajú aj ľudia, čo sa športu nevenujú.
Aké značky ľudia poznajú
Ľudia, ktorí aktívne športujú, poznajú značky Adidas, Nike, Puma, Reebok a Hi-Tech. Ľudia, ktorí nešportujú, poznajú predovšetkým značky Adidas, Puma a Nike. Športujúca populácia niekedy v minulosti kúpila značky športového vybavenie: Adidas, Puma, Nike a Reebok. V posledných dvoch rokoch patria medzi najkupovanejšie značky športovcov: Adidas a Nike. Najlepšie hodnotenými značkami športového tovaru, ktoré Česi poznajú, sú Nike a Reebok.
V tesnom závese za týmito značkami je Adidas, Puma, Salomon a Russel Athletic. Na základe predošlej skúsenosti so značkou sú najlepšie hodnotené značky športového tovaru Dominator, Olympikus, Russel Athletic, Adidas, Nike a Reebok.
Ako si ľudia vyberajú športový tovar?
Pri výbere športového tovaru nehrá značka až tak významnú rolu.
Značka je pri nákupe športového tovaru skôr dôležitá predovšetkým pre mladých ľudí do 29 rokov, ľudí do 44 rokov a osoby, ktoré aktívne športujú. Z výskumu vyplýva, že takmer polovici Čechov nevadilo, ak by si išli kúpiť určitú značku športového tovaru a ona by bola nedostupná v obchode, kde zvyčajne nakupujú, kúpili by si miesto nej inú značku.
Približne 40% ľudí dopredu nevie, kedy ktorú značku športového tovaru kúpi a rozhodne sa len v obchode podľa aktuálnej ponuky. Necelá štvrtina ľudí obvykle dopredu vie, ktorú značku ide kúpiť, ale pokiaľ je na predaj lepšia ponuka, je ochotná svoje pôvodné rozhodnutie zmeniť. Približne tretina Čechov dopredu vie, akú značku chce kúpiť a tiež ju kúpi.
Podľa čoho sa rozhodujeme pri nákupe značky športového tovaru?
Pri rozhodovaní o nákupe určitej značky športového vybavenia je najdôležitejšia predchádzajúca skúsenosť. (56 %). Vlastná predchádzajúca skúsenosť so značkou je dôležitá je najmä pre ľudí, ktorí športujú (66 %), mužov (58 %), ale aj pre ženy (54 %). Vlastná predchádzajúca skúsenosť je dôležitá predovšetkým pre mladých ľudí (68 %) a ľudí vo veku 30 – 44 let (61 %).
Zľavy alebo rôzne akcie na športový tovar ovplyvňujú 40% Čechov. Najväčší vplyv majú na ľudí, ktorí kupujú športový tovar, ale sami aktívne nešportujú (44 %). Zľavy a akcie majú priaznivý dopad aj na (41 %), mužov(39 %) a ľudí, ktorí sa športu samy nevenujú (38 %).
Na doporučenie priateľov alebo známych spolieha 27 % Čechov. Radu známych uznávajú predovšetkým mladí ľudia do 29 rokov veku.
Zdroj: Factum Invenio, iStrategie.cz

