Spoločnosť CBA SK, a. s., ako jedna z najvýznamnejších nákupných aliancií na slovenskom trhu v oblasti maloobchodu, očakáva v roku 2004 obrat 19 miliárd Sk. Až 12 obchodných jednotiek - akcionárov aliancie má uzavreté nákupné zmluvy so 110 dodávateľmi pôsobiacimi na domácom trhu.
Z celkového koša základných tovarov dennej spotreby, ktoré maloobchodné predajne reťazca CBA ponúkajú zákazníkom, je 85 % domácej výroby. V roku 2005 tržby zostanú na úrovni roku 2004, počet dodávateľov sa má zvýšiť na 150, informoval podpredseda predstavenstva spoločnosti CBA SK František Ťapuš.
Obchodnú sieť CBA SK predstavuje 541 predajní v 260 mestách a obciach mimo Bratislavy. Predajne zamestnávajú 6,5 tisíca osôb. Sieť predajní navštívi denne priemerne viac ako 500 000 zákazníkov.
Sieť obchodov s logom CBA SK funguje od 1. januára 2004. Jej predchodcom bola v roku 1994 vytvorená nákupná aliancia SPONA, ktorá spolupracovala s 20 dodávateľmi. Neskôr táto posilnená aliancia bola premenovaná na SPONA-Zdroj a po fúzii s reťazcom z brandže Real Market SK vyústila do CBA SK. "Obchodná stratégia sa však nezmenila, dominuje kvalita a cena potravín a základných priemyselných komodít."
Oproti predchádzajúcim 10 rokom sa však nákupná aliancia napojila na nadnárodný maloobchodný reťazec CBA, ktorý v súčasnosti operuje v 9 štátoch strednej a východnej Európy. Myšlienka vytvorenia nadnárodného reťazca CBA vznikla v Maďarsku a jej podstatou bolo "zabezpečiť rozvoj domáceho obchodu na základe zachovania identity národných obchodných subjektov reťazca CBA v jednotlivých členských štátoch," uviedol predseda Dozornej rady CBA Zoltán Dienes. Postupne CBA na zmluvnom základe vstúpila na trh Chorvátska, Slovinska, Litvy, Bulharska, Rumunska, Lotyšska, Poľska a Slovenska. V roku 2004 sa pridalo Taliansko a rokovania pokračujú s Bosnou - Hercegovinou a ČR.
"Združujeme obchodníkov z každej z týchto krajín do jednej dynamickej národnej asociácie. Každá asociácia si zachováva konkurencieschopnosť voči obchodným reťazcom v iných krajinách, avšak ciele spoločnej obchodnej stratégie CBA sú prijaté iba vtedy, ak je súhlas všetkých členov," dodal Dienes. Potvrdil, že na plnenie týchto úloh vynakladá CBA na marketing a reklamu značné prostriedky. V Maďarsku ročne obrat CBA ako druhého najväčšieho maloobchodného reťazca sa vyšplhal na 2 miliardy eur, z toho 1 % smeruje na marketingové aktivity. V roku 2004 nadnárodná CBA očakáva obrat 160 miiliárd Sk. Dienes povedal, že v budúcnosti nadnárodný reťazec CBA plánuje zaviesť svoju vlastnú maloobchodnú značku.
V štruktúre akcionárov CBA SK figuruje 12 subjektov, M-Market Lučenec, Prima Zdroj Považská Bystrica, Zdroj - Hos Chynorany, Zdroj - Verex Liptovský Mikuláš, Nitra Zdroj, SINTRA - Zdroj Poprad, Zdroj - VOPO Trenčín, KARMEN Prešov, KOMFOS Prešov - Ľubotice, Pavol Táborský - Piešťany, Elena Faťunová - Brezno a Mariena Hatalčíková Ko. Ma. Co. Modra.
Zdroj: TASR

