Spoločnosť Healthcare Research, s. r. o. realizovala prieskum na zistenie informovanosti verejnosti o generických liekoch.
„Keďže sa špecializujeme na zdravotníctvo, predpokladali sme, že záujem ľudí o generické lieky bude minimálny, že svoje rozhodovanie plne prenechávajú na lekára, ktorému veria. Predpokladajme teda, že mám ochorenie, ktoré si potrebujem liečiť a idem za svojím lekárom. Lekár ma vyšetrí a stanoví diagnózu a navrhne liečbu liekmi. Má na výber originálne liečivo od vynálezcu a u niektorých liekov má k dispozícii aj generikum – kópiu originálu. Naše predpoklady sme si chceli overiť na reprezentatívnej vzorke obyvateľov Slovenska a rozhodli sme sa otestovať percepciu obyvateľov, do akej miery rozumejú pojmu generické lieky, originálne lieky a či sú generické lieky plnohodnotnou náhradou originálnych liekov,“ hovorí MUDr. Štefan Harsányi, konzultant.
Ako vyplýva z prieskumu, až 53% populácie nevie posúdiť danú otázku. Len 25% ľudí bolo v obraze, že ide o kópie originálnych liekov. Pri odpovedi na otázku - Je podľa Vás generický liek plnohodnotnou náhradou originálneho lieku? - 41% ľudí ich považuje za nahraditeľné, 22% tvrdí, že nie a 37% to nevie posúdiť. „Skutočnosť je taká, že generické lieky majú identickú primárnu molekulárnu štruktúru ako originály, čo znamená, že ich chemický reťazec je identický. Rozdiely môžu byť v sekundárnej šruktúre – v priestorovom usporiadaní, v prídavných látkach, ktoré zabezpečujú kvalitu vstrebávania,“ vysvetľuje Štefan Harsányi.
Respondenti najviac spontánne poznajú tieto farmaceutické spoločnosti – Slovakofarma (41%), Zentiva (19%), Léčiva (9%) a Krka (5%). „Znalosť firmy priamo súvisí s tradíciou na Slovensku alebo s mediálnym pokrytím. Slovakofarma a Léčiva už síce neexistujú oddelene, ale ľudia to tak vnímajú. Na druhej strane Zentiva je nová firma a vedomosť o nej za krátky čas je vyššia ako firmy Léčiva,“ vysvetľuje Štefan Harsányi.
Respondenti sa vyjadrovali aj k charakteru firmy – ako originálnej alebo generickej, ktorú označili, že poznajú. Odpovede podľa Štefana Harsányiho svedčia o neznalosti problematiky – porov. graf. Správne odpovede mali znieť:
Originálne firmy: Pfizer, Bayer, Merck, Novartis, AstraZeneca, Eli Lilly, GSK, Sanofi-Aventis, Roche, Schering, Solvay, Wyeth, Boehringer Ingelheim, Janssen Cilag, Novo Nordisk,
Generické firmy: Zentiva, Lek, Krka, Gedeon Richter, Egis, Hexal, Ratiopharm, Ivax, Slovakofarma, Léčiva
Prieskum sa realizoval na reprezentatívnej vzorke (n = 1004) v septembri 2005.
Zdroj: Renata Môciková, Stratégie

