Potom ako Pavol Rusko stratil svoj vplyv v TV Markíza, nastali zmeny v spravodajstve, na poste riaditeľa a očakávajú sa ďalšie. Markíza si chce tento rok upevniť imidž rodinnej televízie.
Majoritný vlastník TV Markíza – americká spoločnosť CME síce potvrdila, že na poste generálneho riaditeľa TV Markíza nahradí Vladimíra Repčíka od 1. februára 2006 Václav Mika, na ostatné informácie však boli američania skromní: „CME vždy dáva dôveru a zodpovednosť lokálnemu managementu, pretože ten najlepšie vie, aké programy fungujú, aký je vkus divákov a čo vyžadujú, o ďalších personálnych zmenách nebudeme špekulovať,“ reagovala na otázku Stratégií o plánoch CME v Markíze, Romana Tomasová, Director of Corporate Communications, CME.
Potvrdila nám však záujem o využitie synergie medzi televíziami Markíza a Nova, keďže obe väčšinovo patria do portfólia CME a svoju nedávno oslabenú pozíciu na trhu môžu zlepšiť aj spoločnou výrobou a výmenou programov, príp. spoločnou cenovou ponukou nákupu reklamného času – napr. pre nadnárodné firmy, ktoré pôsobia na oboch trhoch.
„Neexistuje tu jazyková bariéra, vkus divákov aj zmysel pre humor je podobný. Spolupráca na programovej úrovni už začala úspešným odvysielaním seriálu Pojišťovna štěstí na Markíze a prevzatím formátu Výmena manželiek českou TV NOVA. Spolupráca sa určite rozšíri aj do oblasti koprodukcií či výmeny scenárov. V roku 2006 dôjde aj k vzájomnému nákupu vybraných častí cyklu Zámena manželiek,“ priblížila plán prepojenia spolupráce Romana Tomasová.
Markíza ako dlhodobý líder TV trhu nemá za sebou zrovna pozitívny rok. Zaznamenala pokles podielu na trhu sledovanosti televízii a licenčná rada jej udelila niekoľko pomerne vysokých pokút – napr. za neobjektívne spravodajstvo, či reality show Big Brother, ktorá ani v sledovanosti nenaplnila očakávania Markízy. Podobne ako Novu v Čechách TV Prima, Markízu oslabila TV JOJ vysielaním konkurenčnej reality show VyVolení.
A ako vníma pokles podielu vedenie Markízy a čo s tým plánuje urobiť? „Pokles podielu Markízy nie je dramatický a stanica si podržala náskok pred dvojkou a trojkou na trhu. Televízny trh sa štandardizuje a čísla sledovanosti a podielov sú obrazom tohto procesu. V každom prípade Markíza zostáva jasným lídrom trhu, je fungujúcim organizmom s najvyššou sledovanosťou a okrem ekonomických cieľov sa snaží dosahovať najvyššiu kvalitu vysielania,“ uviedla Ivana Semjanová, hovorkyňa TV Markíza.
Na margo niekoľkých miliónových pokút, ktoré Markíze udelila Rada pre vysielanie a retransmisiu povedala: „Pri správnom konaní ide vždy o diskusiu medzi vysielateľom a regulačným orgánom, pretože zákon o vysielaní nedefinuje jednoznačne pojmy, ktoré sú kľúčové v takomto procese – napríklad objektívnosť, násilie, brutalita, či ohrozenie morálneho vývoja detí. Dovolím si tvrdiť, že v prípade žánru reality show sa kľúčovým stáva práve výklad zákona a akceptácia tohto TV žánru.“
Čo sa týka vnímania značky TV Markíza, vplyv jej bývalého vlastníka Pavla Ruska na televíziu nebol vždy prínosom ku jej kladnému imidžu a dôveryhodnosti. Zaujímalo nás teda, aké atribúty by si po jeho definitívnom odchode z Markízy mali ľudia s touto televíziou spájať. „Niekoľko rokov po svojom vzniku, keď bola Markíza veľmi úzko spätá s Pavlom Ruskom bola každoročne vyhodnocovaná ako najdôveryhodnejšia TV a značka Markíza je podľa relevantných výskumov už niekoľko rokov najsilnejšou značkou v oblasti médií,“ oponuje Ivana Semjanová. Podľa nej by mal byť rok 2006 rokom posilňovania imidžu televízie.
Majetkové zmeny budú mať dosah na spravodajstvo aj vlastnú tvorbu, ktoré tvoria základ identity tejto televízie a prejavia sa aj v celkovom smerovaní televízie. V spravodajstve sa so zmenami začalo hneď, v programe postupne. Stále sa nevie, kto bude vypracúvať štruktúru vysielania a či bude mať televízia programového riaditeľa. Pri akejkoľvek zmene vysielacej štruktúry je však potrebný 100%-ný súhlas akcionárov.
Po uvedení niekoľkých trendových projektov v uplynulom roku sa TV Markíza od januára 2006 profiluje ako rodinná televízia - prostredníctvom vysielaných programov, ich skladbou a prostredníctvom celkového grafického vizuálu stanice. Dominovať by mala zábava, talkshow a magazíny.
Celý článok čítajte v januárovom čísle mesačníka Stratégie.
Zdroj: Ivana Šimlovičová, Stratégie

