StoryEditor

Coca-Cola Santa oslavuje 75 rokov

21.12.2006, 23:00

Dnešná podoba Santa Clausa prišla na svet v roku 1931. Jeho autotom bol Haddon Sundblom, ktorý vytvoril Santu ako neoddeliteľnú súčasť reklám spoločnosti Coca-Cola. Zo Santu sa stal jednoznačný emblém, všeobecne známy na celom svete a špecifický práve pre vianočné sviatky.

Po prvýkrát sa Coca-Cola Santa objavil v roku 1931 v sérii tlačených inzerátov v The Saturday Evening Post, Ladies Home Journal, National Geographic a v iných amerických novinách. Počas nasledujúcich desaťročí sa autorova predstava Svätého Mikuláša (Saint Nicholas) vyvinula do jasného obrazu Vianoc – muža v červenom odeve s veľkou mosadznou prackou na opasku.

„Sundblomova predstava najznámejšieho obyvateľa Severného pólu zostáva najtypickejším zobrazením Svätého Mikuláša, ktorý prekonáva hranice času na celej zemeguli. Je to symbol evokujúci spomienky a atmosféru Vianoc na celom svete, pričom ruší akékoľvek hranice krajín. Santa Claus ilustrovaný Haddonom Sundblomom je pozoruhodný z viacerých dôvodov, hlavne však preto, že autor zachytil „esenciu” Svätéhe Mikuláša,” hovorí Philip Mooney, riaditeľ archívov Coca-Cola Company. „Sundblom nevytvoril Santu iba ako osobu oblečenú do kostýmu. Dal Santovi oveľa ľudskejší rozmer s darom nesmrteľnosti a fyzickej prítomnosti Vianoc, “ dodáva Philip Mooney.

Kým Sundblom neprišiel so svojou predstavou Santu, zvykli ho zobrazovať rôznymi spôsobmi. Tento typický sviatočný návštevník našich domovov nemal jednotnú podobu. Jeho podoba závisela od toho, z akej krajiny pochádzal. Častokrát to bol škriatok, veselý starý elf a niekedy dokonca aj štrašidelná postavička.

V roku 1931 spoločnosť Coca-Cola poverila Sundbloma vytvorením vianočnej kampane. Ten Santovi pripísal osviežujúce aspekty ľudskej povahy. Vykreslil ho s typickým dobráckym výrazom, ružovými lícami, bielou bradou a večne usmiatymi šibalskými očami lemovanými vráskami múdrosti.

Sundblomov Santa mal taký veľký vplyv na širokú verejnosť, že rovnako ako sa Coca-Cola stávala globálnou spoločnosťou, reklamnými spotmi so Santom ovplyvňovala aj mnohé vzdialené krajiny. Postava, ktorá vzišla zo Sunblomovho štetca, sa zrazu stala medzináronou ikonou. „Možno najúžasnejšie na tom je práve to, že postava Santu dokázala nenáročne spojiť produkty firmy s vianočnými sviatkami. Coca-Cola videla práve v Santovi ten najlepší spôsob ako dosiahnuť takéto spojenie. To, čo sa odohralo po roku 1931, bolo sčasti umenie a sčasti marketing,“ vysvetľuje Philip Moore.

Legenda reklamy, Haddon Sundblom, počas svojho života v období rokov 1931 až 1964 vytvoril viac ako 40 originálnych olejových malieb Santa Clausa pre spoločnosť Coca-Cola. Rôzne zobrazenia Santu, ktoré sa používajú aj v súčastnosti, dodali eleganciu reklamám v časopisoch, novinách, na bilbordoch a plagátoch, rôznych výstavách v obchodných domoch, ako aj na rôznych zberateľských predmetoch. Svedčí o tom aj fakt, že mnohé zo Sundblomových originálov Santa Clausa boli vystavené vo významných múzeách a v nákupných centrách. V tomto obdobi sa 75. výročie Coca-Cola Santa Clausa oslavuje v Spojených štátoch amerických výstavou, na ktorej sa nachádza výber z originálov Haddona Sundbloma. Výstava sa nachádza v Lincolnovom Centre, v New Yorku.

      

Zdroj: AMI Communications Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. december 2025 09:42