StoryEditor

GfK: Typológia cieľových skupín pre 38 krajín na celom svete

05.09.2007, 00:00

GfK Lifestyle Research prichádza s rozšíreným systémom medzinárodne platnej segmentácie spotrebiteľov v podobe novej typológie životného štýlu spotrebiteľov s názvom GfK Roper Consumer Styles.

Už od 80. rokov 20. storočia sa v rámci GfK Lifestyle Research analyzujú hodnotové systémy spotrebiteľov, nákupné preferencie a životný štýl, a to za účelom umožniť predajcom a výrobcom osloviť konkrétne cieľové skupiny. Predchádzajúca typológia životného štýlu Euro-Socio-Styles vyvinutá spoločnosťou GfK na základe tohto výskumu, ktorá bola overená a vyskúšaná v celej Európe, dostala úplne nový základ.

Nový nástroj výskumu umožňuje spoločnosti GfK reagovať na požiadavky pokračujúcej globalizácie. Nová typológia je dnes k dispozícii pre 38 krajín v piatich kontinentoch. Jednotlivé životné štýly sú roztriedené do kategórií. Medzi jednotlivými životnými štýlmi so základnou štruktúrou hodnotových systémov sú v skupinách spotrebiteľov akceptované národné rozdiely. Regionálne a národné rozdiely sa ukazujú podľa rôznych veľkostí regionálnych cieľových skupín. Pomocou rôznych dát o hodnotových systémoch, preferenciách značiek a trávení voľného času možno tiež zistiť a analyzovať osobité charakteristiky či špecifiká platné pre daný národ.

Na zozname so životnými štýlmi sú spotrebitelia polarizovaní do štyroch skupín - podľa ich hodnotových systémov a preferencií, napr. materialistické skupiny zahrňujú osoby, ktoré sú podľa vlastných slov “hľadači ochranného štítu pre svoje pohodlie a komfort” a “snílkovia”, ktorí túžia po materiálnom bohatstve. Na opačnom konci škály je “kritická” post-materialistická skupina, pre ktorú je dôležité vzdelanie a udržateľná prosperita. V blízkosti týchto skupín stoja slobodomyseľní jednotlivci a skupiny orientované na dizajn. Na druhej strane opakom hedonistických a pôžitkárskych skupín, ktoré inklinujú k väčším rizikám, ako sú „dobrodruhovia“, ktorým záleží na trendoch, sa nachádzajú puritáni. To je skupina spotrebiteľov zahrňujúca osoby, ktoré majú všetko “dobre odôvodnené” a potrebujú harmóniu a istotu, a potom tiež realisti, ktorým záleží na ekológii, a ktorí predtým, ako sa rozhodnú ku kúpe, radi venujú veľa času na rozsiahle porovnávanie jednotlivých značiek.

Základné dáta budú naďalej poskytované firmou Roper Reports Worldwide, pričom každoročné globálne spotrebiteľské prieskumy GfK sa budú vydávať pod názvom Elmo Roper, čo je zakladateľ spoločnosti pre výskum trhu v USA. V rámci hladkého prechodu od minulej typológie životného štýlu Euro-Socio-Styles sa prieskumu zúčastnilo navyše necelých 5 000 spotrebiteľov v štyroch európskych krajinách.

Zdroj: GfK Praha

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. december 2025 18:47