StoryEditor

Popularita biopotravín v Nemecku rastie

10.03.2008, 23:00

Viac ako 90 % všetkých nemeckých domácností kúpilo v roku 2007 aspoň jeden organicky vypestovaný potravinový výrobok a zvýšili sa aj celkové tržby a objem nakúpených biopotravín.

Vyplýva to zo zistení prieskumu spoločnosti GfK Panel Services Deutschland, ktorý monitoroval predaj organických potravín (tzv. biopotravín) v minulom roku.

Trh s biopotravinami v roku 2007 opäť zosilnel, keď sa výdavky domácností na organické potraviny zvýšili o 2 percentá oproti minulému roku. Podiel bio potravín na celkovom objeme všetkých predaných potravín a nápojov sa tak dostal tesne pod 3 %. Rozšírenie ponuky organických potravín v maloobchode priniesol nárast v podobne širšej spotrebiteľskej základne nakupujúcej tieto produkty. Prieskum GfK Panel Services o biopotravinách ukázal, že iba 6 % spotrebiteľov môžeme klasifikovať ako „anti-organických“. Rast trhu nebol dosiahnutý iba prostredníctvom vyššieho počtu domácností, ktoré nakupovali biopotraviny, ale aj rastom frekvencie nákupov týchto produktov. Predaj organicky pestovaných produktov narástol doslova v každom segmente, avšak na druhej strane, rozsah týchto trhových podielov je veľmi nesúrodý a v rámci menších segmentov sú bežné trhové podiely menšie ako 1%. Cereálne tyčinky boli so 75 percentami kategóriou s najvyšším trhovým podielom organických potravín.

Organické potraviny rastú takmer v rámci všetkých 29 typov výrobkov, ktoré prieskum zahŕňa. Tak ako aj na trhu s ne-organickými potravinami, najdôležitejšou oblasťou zostávajú čerstvé potraviny, ako napr. ovocie, zelenina a mliečne výrobky. Spotrebitelia však kupujú stále väčšie množstvo „raňajkových“ výrobkov ako sú med, lekvár, cereálie, museli a iné organicky produkované výrobky. V skutočnosti vo viacerých kategóriách produktov nebol medzi bio potravinami a „normálnymi“ potravinami takmer žiadny cenový rozdiel, čo viedlo niektorých spotrebiteľov, aby vyskúšali organický variant výrobkov. Na druhej strane, hoci objem výdavkov na biopotraviny rástol dvojciferne, množstvá, ktoré spotrebitelia nakúpili, dosiahli iba na úroveň spred roka, čo môžeme pripísať značnému rastu cien v minulom roku.

Organické potraviny sú drahšie ako ne-organické, spotrebitelia musia často za rovnakú kvantitu/objem zaplatiť až o 43 % viac. Ovocné šťavy môžu byť drahšie o 80 %, čokoládové tyčinky o 100 % a dokonca aj čerstvé mlieko je o viac než 30 % drahšie.

Zo všetkých maloobchodných predajní majú najmä diskonty, ktoré majú najväčšie zisky z organicky produkovaných potravín, ktoré sa s 30% rastom stávajú stále dôležitejšou kategóriou. Spolu s diskontmi zväčšili objem predaja aj supermarkety špecializujúce sa na biopotraviny.

V rámci maloobchodného predaja potravín tvoria veľkú časť predaných biopotravín tzv. privátne maloobchodné značky, produkty s týmito značkami dosiahli už priemerný trhový podiel vo výške 39 % objemu všetkých výdajov na bio potraviny.

Tri skupiny zákazníkov

Rozsah zmeny ktorá sa udiala v rámci šírky ponuky organicky vypestovaných potravín je dobre viditeľný, ak sa sústredíme na fakt že v roku 2004 bolo 54 % všetkých bioproduktov v kategórii čerstvých potravín, zatiaľ čo v roku 2007 to bolo už len 49 %. Víťazmi sú v tomto prípade privátne značky maloobchodníkov a špecializovaných obchodov s bio potravinami.

Celkovo si bio potraviny aspoň raz kúpilo 94 % domácností avšak ich trhový podiel tvoril o čosi menej ako 3 %. Predpoklad je, že veľká väčšina spotrebiteľov iba skúšala neznámu novinku. Na základe toho vytvorila GfK tri základné typy spotrebiteľov organických (t.j. bio) potravín:

Oportunistickí kupujúci: títo tvoria veľkú väčšinu všetkých domácností, kupujú iba skromné množstvo biopotravín v pomere s celkovou spotrebou potravín v ich domácnosti.

Častí kupujúci: táto skupina nakupuje biopotraviny častejšie a míňa na ne podstatne vyššie čiastky.

Intenzívni kupujúci: Viac ako 10 % všetkých domácností v súčasnosti patrí do tejto skupiny, ktorá spotrebuje zhruba 60% celkového objemu predaja organických produktov. Biopotraviny predstavujú takmer 20 % celkovej spotreby potravín a nápojov tejto cieľovej skupiny, ktorá pravidelne nakupuje prinajmenšom jeden biovýrobok za týždeň.

Všetky tri tieto skupiny majú jednu spoločnú vlastnosť: ich výdavky na biopotraviny majú stúpajúcu tendenciu.

Organické potraviny: trh ktorý rastie

Záver, ktorý z toho môžeme vyvodiť je, že s vysokou úrovňou akceptovania organických produktov je ešte stále priestor pre ďalší rast segmentu biopotravín v rámci maloobchodu. Na druhej strane, frekvencia a objem nákupov organických výrobkov sú ešte stále na nízkej úrovni. Obchodníci zaregistrovali potenciál rastu pre tento segment a následne naštartovali proces rozširovania produktovej ponuky v rámci tejto kategórie. Jediným problémom je zaistenie dostatočnej kvality potravín. Aby potraviny totiž naozaj boli organické a spĺňali to, čo o nich výrobcovia tvrdia, musí si táto kategória zachovať svoju čistotu a nepoškvrnenosť. Spotrebitelia tak v budúcnosti budú musieť byť schopní dôverovať obchodníkom v tom, že bio potraviny sú naozaj „bio“.

Zdroj: GfK Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. december 2025 21:47