StoryEditor

Elektronická komunikácia bánk sa zlepšila

02.01.2008, 23:00

United Interactive realizovala od augusta do decembra roku 2007 meranie kvality elektronickej komunikácie jedenástich kontaktných centier bankových inštitucií. V porovnaní s rokom 2006 sa v roku 2007 výsledky bánk zlepšili v priemere o viac než 10 %.

Meranie poukazuje na rozdielnu úroveň a kvalitu prístupu k privátnym a biznis klientom. Konštantne na vysokej úrovni so svojimi zákazníkmi komunikuje VÚB banka. V prípade väčšiny bánk je klientom poskytnutý servis s optimálnou informačnou hodnotou, reakcie operátorov kontaktných centier sú však vo veľkej miere príliš statické a strohé, pozostávajúce z výčtu informácií. Pracovníci taktiež stále nedostatočne využívajú potenciál elektronickej komunikácie. Absentuje poskytovanie elektronickej podpory a poradenstva pri výbere vhodného produktu alebo služby, schopnosť nadviazať a udržať kontakt s zákazníkom prostredníctvom internetu. Dokladom bola i slabá pripravenosť reagovať na otázky súvisiace so vstupom mBanky na trh.

Výsledné skóre ovplyvnila napríklad i schopnosť jednotlivých bánk vysvetliť na praktickom príklade svojim klientom pojem ročná percentuálna miera nákladov (RPMN), reagovať flexibilne na otázky a požiadavky klienta, poskytnúť mu nielen dostatočné množstvo informácií, zároveň adekvátnu podporu a poradenstvo. Meranie tak nadväzuje na prieskum Slovenskej bankovej asociácie (SBA) týkajúci sa finančnej gramotnosti slovenského spotrebiteľa, ktorý bol realizovaný na jeseň roku 2007.

Skúmané oblasti e-CPI (e-Contact Performance Index) Banky:

  • komplexná ponuka bankových produktov a služieb pre privátnych a biznis klientov: kontá a balíky služieb, pôžičky a úvery, investičné a sporiace produkty, životné poistenie, financovanie a podpora podnikania atď.,
  • nadväzujúce produkty a služby – internet banking, investičné a úverové poradenstvo, informácie o novinkách, bonitné systémy a ďalšie výhody pre zákazníkov,
  • poskytovanie aktuálnych informácií a komunikácia s anglicky hovoriacimi zákazníkmi,
  • komunikácia personálnych oddelení s uchádzačmi o zamestnanie.

Hlavné zistenia e-CPI:

  • priemerný e-CPI bankových inštitúcií predstavuje hodnotu 71,1 indexových bodov (pre porovnanie: v roku 2007 dosiahol priemerný e-CPI spoločností telekomunikačného sektoru hodnotu 56,8 indexových bodov a poisťovní hodnotu 56,6 indexových bodov),
  • najvyššiu hodnotu e-CPI dosiahla VÚB banka (89,7 indexových bodov), najnižšia hodnota e-CPI patrí ČSOB (58,6 indexových bodov), tzn. zistený rozdiel predstavuje hodnotu 31,1 indexových bodov,
  • rozdiel medzi výsledným priemerným e-CPI v roku 2006 (65,0 indexových bodov) a 2007 (71,1 indexových bodov) predstavuje zlepšenie o hodnotu 6,1 indexových bodov,
  • najvýraznejšie zlepšenie zaznamenala Poštová banka (+16,6 indexových bodov), naopak najvýraznejšie zhoršenie Ľudová banka (-11,9 indexových bodov).

Poradie pozorovaných bankových inštitúcií podľa výsledného e-CPI:

Poradie

Subjekt

e-CPI

1.

VÚB banka

89,7

2.

Tatra banka

79,5

3.

Slovenská sporiteľňa

78,9

4.

Poštová banka

76,4

5.

Istrobanka

75,4

6.

Dexia banka Slovensko

71,7

7.

ING

65,0

8.

Ľudová banka

64,6

9.

UniCredit Bank*

62,6

10.

OTP Banka Slovensko

60,1

11.

ČSOB

58,6

Celkový priemer e-CPI

71,1

Zdroj: United Interactive, 2007

 

Porovnanie výsledného e-CPI pozorovaných bankových inštitúcií za celé sledované obdobie

Porovnanie poradia výsledkov podľa výsledného e-CPI v roku 2006 a 2007:

Subjekt

2006

2007

VÚB banka

89,1

89,7

Tatra banka

79,5

79,5

Slovenská sporiteľňa

68,0

78,9

Poštová banka

59,8

76,4

Istrobanka

81,3

75,4

Dexia banka Slovensko

67,7

71,7

ING

64,1

65,0

Ľudová banka

76,5

64,6

UniCredit Bank*

62,6

OTP Banka Slovensko

54,2

60,1

ČSOB

55,9

58,6

Celkový priemer e-CPI

65,0**

71,1

*Výsledky merania v roku 2006: HVB Slovensko 53,6 a UniBanka 30,1.

**Vrátane výsledkov HVB Slovensko a UniBanka za rok 2006.

Zdroj: United Interactive, 2007

 

Porovnanie výsledného e-CPI pozorovaných bankových inštitúcií za rok 2006 a 2007

Metodika merania:

Pri prieskume vybraných subjektov bola použitá metodika United Interactive e-Contact Performance Index (e-CPI), využívajúca potenciál výskumnej metódy mystery shopping. Výsledná hodnota e-CPI predstavuje komplexnú informáciu vychádzajúcu z čiastkových výsledkov sledovaných faktorov. Maximálne e-CPI môže dosiahnuť hodnotu 100 indexových bodov. Pozorované boli faktory týkajúce sa rýchlosti reakcie na otázky zákazníkov, užívateľskej, formálnej a obsahovej stránky, vrátane kontroly správnosti odpovedí. Meranie je možné aplikovať taktiež na samostatné alebo porovnávacie prieskumy kvality elektronickej a telefonickej komunikácie v oblastiach zameraných na poskytovanie informácií a staroslivosti o zákazníkov.

Aktuálny prieskum e-CPI Banky bol realizovaný v období od 2. augusta do 15. decembra 2007. Meranie hodnotí úroveň a kvalitu elektronickej komunikácie pracovníkov kontaktných centier so zákazníkmi. Zameriava sa na formu a obsah informácií o ponúkaných produktoch a službách, ktoré sú poskytované rôznym cieľovým skupinám.

Zdroj: United Interactive

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. december 2025 03:55