Povedomie o biopotravinách je na Slovensku pomerne vysoké. Tieto špeciálne potraviny vyrobené, pestované a balené čisto na prírodnej báze pozná na Slovensku až 69 percent ľudí, avšak nakupuje ich zbežne len asi pätina Slovákov.
Tých, ktorí nakupujú biopotraviny intenzívne a bio výrobky patria k ich bežným nákupom, je minimum – a to dve percentá populácie. Vyplýva to z prieskumov spoločnosti GfK Slovakia.
Biopotraviny nakupujú na Slovensku najčastejšie ľudia od 30 do 39 rokov, s vysokoškolským vzdelaním, s vyšším príjmom, vo väčších mestách a najčastejšie v Banskobystrickom a Bratislavskom kraji. Je to však len malá skupina ľudí – 2 percentá populácie, pre ktorých sa biopotraviny stali bežnou súčasťou života a patria k ich pravidelným nákupom. „Byť bio“ je medzi faktormi ovplyvňujúcimi nákup potravín niekde na chvoste. Slovenskí konzumenti si oveľa viac ako na „bio pôvod“ potrpia na to, že sú potraviny bez umelých farbív, umelých príchutí, konzervačných látok, majú nízky obsah tukov, kalórií, či karbohydrátov. Slováci sa tiež radšej spoliehajú na známu značku, alebo na to, že je výrobok vyrobený na Slovensku.
Zloženie potravín sleduje pri nákupe čoraz viac slovenských konzumentov. Až 80 percent ľudí na Slovensku súhlasí s názorom, že v každej potravine sa nachádzajú nejaké druhy farbív a konzervačných látok. Necelá polovica ľudí je presvedčená, že je nebezpečné, ak sú potraviny modifikované. Až pätina ľudí na Slovensku si tiež zvykne skontrolovať, či potravina obsahuje tzv. éčka. Zaujímavosťou je, že až 15 percent ľudí súhlasí s názorom, že si biopotraviny kupujú stále častejšie. Napr. biopotraviny v kategórii jogurtov a tvarohov už nakupuje viac ako 3 percentá slovenských domácností.
Informovanosť o biopotravinách je o niečo vyššia v susednej Českej republike, kde ich pozná až 87 percent ľudí. Tiež je tam aj o niečo vyššie percento ľudí, ktorí tieto výrobky nakupujú. Sporadicky a len niektoré kategórie nakupuje 28 percent Čechov a pravidelne po nich siaha 5 percent Čechov. V porovnaní s Poľskom sme na tom o niečo lepšie. Biopotraviny tam pozná 57 percent ľudí, pričom nakupuje ich aspoň niekedy 19 percent Poliakov.
Informácie pochádzajú zo štúdie GfK Shopping Monitor Slovakia 2008/2009, ktorá monitoruje nákupné správanie ľudí na Slovensku, ale aj v ďalších 11 krajinách strednej a východnej Európy. Trendy v stravovaní pochádzajú zo štúdie GfK Stravovacie zvyklosti 2009 a z panelu domácnosti spoločnosti GfK Slovakia.
Pre zväčšenie kliknite na obrázok
Zdroj: GfK Slovakia

