StoryEditor

Ako si zvykáme na euro?

29.09.2009, 00:00
Autor:
HNHN

Synovate sa pýtal respondentov, či vedia, koľko stojí chlieb, vajíčka a neporciované kura. Touto otázkou tiež odhalil, či už dokážeme „uvažovať a kalkulovať“ v eurách.

 

Synovate realizovala prieskum o Eure v septembri 2009 na reprezentatívnej vzorke 500 respondentov. Nechal na respondentoch, aby sami uviedli cenu týchto tovarov v mene, aká im viac vyhovuje. Prieskum zistil, že tretina Slovákov (35,6%) si už zvykla na euro a cenu týchto tovarov uviedla v eurách. Ďalších 20,2% respondentov uviedlo cenu niektorých tovarov v eurách a ďalších v korunách. Prevažná časť Slovákov (44,2% opýtaných) však stále premýšľa v korunách, pričom títo respondenti neuviedli ani jednu cenu vybraných tovarov v euromene. Zaujímavé je, že hodnotu tovarov uvádzali v eurách významne častejšie respondenti vo veku 18-34 rokov ako starší ľudia vo veku 45 až 65 rokov.

Otázka o cenách tovarov odhaľuje nielen to, či si už na euro zvykáme, ale aj to, či už vieme v eurách správne odhadovať hodnotu tovarov. Chlieb, vajcia a chladené kura Synovate zvolil ako najbežnejšie potraviny, pri ktorých predpokladá, že ich respondenti často kupujú. Samozrejme, ceny sa môžu v jednotlivých krajoch, či predajniach líšiť, preto za východiskové považoval priemerné ceny týchto potravín podľa Štatistického úradu, s toleranciou 40 centov smerom dolu i nahor. Najľahšie bolo určiť cenu za chlieb – správnu cenu uviedlo až 86,8% zo všetkých respondentov. Hodnotu 10 kusov vajec uviedlo správne 81% opýtaných a najhoršie dopadlo uvádzanie ceny za kura – 57,8%, pričom však treba brať do úvahy aj najširšiu variabilitu cien za tento tovar.

Celkovo však možno povedať, že Slováci sa v cenách týchto tovarov naozaj vyznajú - 44,6% opýtaných uviedlo správnu cenu pri všetkých troch tovaroch a ďalších 38,6% sa mýlilo len v jednom z tovarov. Nezistil sa pritom žiaden významný rozdiel medzi tými, ktorí spontánne uviedli ceny v eurách a tými, ktorí ešte na vyjadrenie ceny používajú koruny. V porovnaní pohlaví, sa však prejavilo, že ženy vo všeobecnosti viac sledujú ceny rôznych tovarov, a tak častejšie než muži uviedli správnu cenu pri všetkých troch položkách. Taktiež možno konštatovať, že ľudia vo veku 35 až 54 rokov sú v cenách tovarov zbehlejší než najmladší respondenti vo veku 18 až 24 rokov.

Euro mince majú pre nás v prvom rade ekonomický význam, avšak každý sa niekedy pozastaví aj nad ich estetickou stránkou. Ktoré mince si svojím vzhľadom získali Slovákov? Víťazom sa stala 1 až 2 euro minca s motívom dvojkríža na trojvrší – až 46,4% respondentov sa najviac páčila práve táto minca. Ďalšími adeptkami boli mince s motívom Kriváňa (1, 2 a 5 cent) a mince s motívom Bratislavského hradu (10, 20 alebo 50 cent). V súboji o druhé a tretie miesto získali striebro mince s Bratislavským hradom (14,4%) a bronz si odniesol motív Kriváňa (13,4%).

V akej mene najčastejšie uvádzame ceny tovarov...

 

 

Zdroj: Synovate

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. november 2022 14:21