StoryEditor

Z ČT1 a ČT24 zmizne reklama

14.07.2011, 00:00

Českí poslanci schválili novelu, ktorá ponechá reklamu len ČT2 a ČT4. Výrobu českých filmov majú po novom podporovať súkromné televízie. Prima a Nova nové usporiadanie podporujú, TV Barrandov je proti.

Preťahovanie sa o peniaze, ktoré zatiaľ z predaja reklamy prúdili do pokladnice Českej televízie, skončilo. Včera poslanci v treťom čítaní schválili novelu mediálnych zákonov, ktorá zásadne zmení spôsob, akým český štát podporuje výrobu filmov. Pre hlasovalo 92 zo 148 prítomných poslancov. O zákone bude ešte hlasovať Senát a potvrdiť ho musí aj prezident Václav Klaus.

Na nakrúcanie českých filmov doteraz prispievala Česká televízia zo svojich polmiliardových reklamných príjmov sumou 12,5 milióna českých korún mesačne, čo činí 150 miliónov korún ročne. Od budúceho roka majú na českú kinematografiu prispievať súkromné celoplošné televízie, ktoré budú do Štátneho fondu na podporu a rozvoj kinematografie povinne odvádzať dve percentá zo svojich reklamných príjmov.

Reklama by sa podľa novely (ktorá v júni v snemovni prešla druhým čítaním) mala vysielať už iba na kanáloch ČT2 a ČT4, a to v rozsahu 0,5 percenta denného vysielacieho času. Každé tri mesiace by však Česká televízia odvádzala reklamné príjmy ČT2 Štátnemu fondu kultúry a peniaze z reklám na športovom kanáli ČT4 by musela využiť na výrobu relácií so športovou tematikou.

Z vysielacích kanálov ČT1 a ČT24 má od 1. januára 2012 reklama zmiznúť úplne a bude sa môcť vysielať len v prípade, že bude propagovať kultúrne alebo športové podujatia, ak to bude nevyhnutnou podmienkou pre získanie vysielacích práv. Väčšinu svojich reklamných príjmov pritom ČT vkladala do digitalizácie svojho archívu.

Barrandov a reklamky sú proti

Nové usporiadanie televízneho reklamného trhu a podpory českej kinematografie podporujú dve najväčšie súkromné televízie, Nova a Prima. Proti schválenej novele sa naopak ostro ohradzuje celoplošná digitálnej televízie Barrandov, ktorá dvojpercentný odvod zo svojich reklamných príjmov označuje za diskriminačné. Na televíznom reklamnom trhu totiž podľa vedenia TV Barrandov už teraz dominujú Nova s Primou a ich reklamné príjmy nezodpovedajú sledovanosti. Riaditeľka Barrandova Janka Vozárová už skôr vyhlásila, že posledná verzia novely vznikla veľmi rýchlo a vedenie Barrandova nebolo prizvané ku konzultáciám nad jej vznikom.

Barrandov, za ktorým stojí podnikateľ Tomáš Chrenek, však nie je schopný čeliť tlaku, ktorý na premiéra Petra Nečasa vyvinula televízia Nova a jej hlavný vlastník Ronald Lauder. Nova pohrozila Nečasovi ďalšou arbitrážou, tentokrát kvôli porušeniu vládneho sľubu z roku 2007, že do roku 2011 reklama z Českej televízie zmizne. Podľa informácií českých HN za záujmy Novy loboval u premiéra aj americký veľvyslanec.

Barrandov má tak na svojej strane len mediálnu firmu Media Master, ktorú Chrenek ovláda prostredníctvom novozélandskej spoločnosti NZ Media Group. Media Master pritom reklamu na ČT predáva. Za zachovanie reklamy na ČT1 a ČT24 bojujú aj reklamné agentúry, ktoré majú obavy z jej zdraženia.

 

Zdroj: Ihned.cz

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
12. november 2025 11:52