Na nákupy v súvislosti s Vianocami minieme tento rok približne 420 Eur. V porovnaní s minulým rokom, kedy respondenti plánovali minúť priemerne 381 Eur, je to nárast o 10 %. Vianočné darčeky Slováci nakúpia za približne 234 Eur. Oproti minuloročným sviatkom to predstavuje nárast približne o 20 %.
Najviac peňazí plánujú na nákup vianočných darčekov minúť (v porovnaní s celoslovenským priemerom) obyvatelia Trnavského (412,08 Eur) a Bratislavského kraja (409,41 Eur), respondenti z veľkých miest (nad 100 tisíc obyvateľov – 341,57 Eur), vysokoškolsky vzdelaní ľudia (282,26 Eur) a ľudia produktívneho veku (30-39 rokov – 294,94 Eur).
Naopak, najmenej minú mladí ľudia (vo veku do 17 rokov – 73,00 Eur a od 18-29 rokov – 192,36 Eur) a ľudia starší ako 60 rokov (196,15 Eur), čo súvisí aj s príjmami ľudí týchto vekových kategórií, ďalej respondenti so základným vzdelaním (139,49 Eur), obyvatelia Košického (135,07 Eur), Prešovského (160,46 Eur) a Trenčianskeho kraja (185,46 Eur), a tiež ľudia z obcí s počtom obyvateľov do 1 000 (186,32 Eur) a od 5 000 do 20 000 obyvateľov (175,61 Eur).
Na nákup potravín a nápojov v súvislosti s Vianocami minú Slováci tento rok približne rovnakú sumu ako vlani. Potraviny nakúpia slovenské domácnosti priemerne za 138 Eur, za alkoholické nápoje minú 26 Eur a za nealkoholické nápoje 22 Eur.
Aké výdavky bude mať vaša domácnosť |
||
Priemerné hodnoty v Sk |
Rok 2011 |
Rok 2010 |
Vianočné darčeky |
233,90 |
195,29 |
Potraviny |
137,76 |
139,65 |
Nealkoholické nápoje |
21,99 |
24,11 |
Alkoholické nápoje |
26,49 |
22,23 |
TNS Slovakia, november 2011, N = 1 022 vs. november 2010, N = 1 003
Vyššie výdavky na potraviny a nápoje budú mať ľudia vo veku 40 - 49 rokov, ľudia z miest s počtom obyvateľov viac ako 20 tisíc a obyvatelia Trnavského a Bratislavského kraja.
Menšie výdavky plánujú ľudia so základným vzdelaním, respondenti starší ako 60 rokov, ľudia z miest s počtom obyvateľov od 5 000 do 20 000 a obyvatelia Košického, Nitrianskeho a Trenčianskeho kraja.
Nákup vianočných darčekov na splátky alebo úver plánuje tento rok iba 2,5 %. V porovnaní s celoslovenským priemerom sú to skôr obyvatelia Trnavského kraja, ľudia vo veku 30 - 39 rokov a respondenti skôr s nižším vzdelaním (stredoškolské bez maturity).
Zároveň sa takmer tri štvrtiny (71,3 %) obyvateľov Slovenska vyjadrili, že avizovaná finančná kríza ovplyvní aj ich tohtoročné nákupy.
Agentúra TNS Slovakia už niekoľko rokov realizuje prieskum, ktorý je zameraný na predvianočné správanie slovenských spotrebiteľov - na to, koľko peňazí v súvislosti s vianočnými nákupmi minú, ale tiež aké darčeky by si chceli nájsť pod vianočným stromčekom, čím svojich blízkych tieto Vianoce obdarujú, kedy začínajú nakupovať vianočné darčeky a tiež ako samotné Vianoce vnímajú. Tento rok bol prieskum realizovaný v novembri na reprezentatívnej vzorke 1 022 respondentov starších ako 15 rokov.
Zdroj: TNS Slovakia