StoryEditor

Trendy online trhov v regióne CEE

06.11.2011, 23:00

Slovensko sa zaradilo medzi päť štátov s najvyššími výdavkami na online reklamu na užívateľa v regióne CEE. Počet užívateľov internetu v regióne strednej a východnej Európy v roku 2011 stúpol medziročne približne o 16 miliónov.

Menšie európske trhy sa všeobecne môžu pochváliť vyššou mierou rozšírenia internetu než tie väčšie a lídrom regiónu CEE je Estónsko, kde 80 % populácie využíva internet aspoň raz za mesiac. Tieto výsledky prináša štúdia gemiusAudience, ktorá sa pravidelne vykonáva na mnohých európskych trhoch.

Online populácia v strednej a východnej Európe

Internetové trendy v regióne strednej a východnej Európy sú predmetom pravidelnej analýzy spoločnosti Gemius. Podľa výskumu gemiusAudience, kľúčového produktu firmy, určeného pre sledovanie správania, sociodemografických ukazovateľov a spotrebiteľských zvyklostí užívateľov internetu, je najväčším internetovým trhom v regióne strednej a východnej Európy Rusko. Internetová populácia tu presahuje 50 miliónov užívateľov a len za posledný rok sa počet užívateľov Runetu zvýšil o viac než 10 miliónov. Ďalšie miesta obsadilo Poľsko s takmer 19 miliónmi užívateľov internetu, Rumunsko (približne 9 miliónov) a ČR (takmer 6 miliónov).

Najrýchlejší rast zo sledovaných štátov zaznamenal v poslednom roku ukrajinský internetový trh, a to i napriek tomu, že patrí k najmladším trhom regiónu. Od júna 2010 do júna 2011 sa počet ukrajinských užívateľov internetu zvýšil o 44 %, čo môžeme považovať za veľký úspech tohto trhu. Ďalšie trhy rástli omnoho pomalšie, napríklad v Rusku bol zaznamenaný v rovnakom období iba dvojtretinový rast oproti Ukrajine.

Výdavky na online reklamu

Podiel výdavkov na internetovú reklamu v rámci výdavkov na reklamu celkom je v strednej a východnej Európe stále omnoho nižší než vo väčšine štátov západnej Európy. Zo správy IAB Adex však vyplýva, že región strednej a východnej Európy je v súčasnej dobe najrýchlejšie rastúcim trhom v oblasti online reklamy. V roku 2011 sa tu výdavky na online reklamu medziročne zvýšili o 33,8 %. V rebríčku štátov z regiónu CEE s najvyššími výdavkami na online reklamu na užívateľa, vedie v posledných piatich rokoch Česká republika. Výdavky na online reklamu prepočítané na jedného užívateľa internetu tu dosahujú takmer 60 EUR. Slovensko sa zaradilo medzi päť štátov s najvyššími výdavkami na online reklamu na užívateľa v regióne CEE.

Zdroj: Gemius Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. december 2025 07:08