Chceli sa odlíšiť od komerčných staníc, preto vraj nepracovali s celebritami ani zaužívanými postupmi. Šéf kreatívy RTVS Milan Prekop a autori konceptu novej televíznej grafiky Martin Jenča a Viliam Csino v rozhovore pre Stratégie.sk.
V nových televíznych logách sa objavila dvojbodka. Prečo si ju vlastne RTVS už pri korporátnom logu vymyslela?
Milan Prekop: Je to znak, ktorý niečo spája, cituje a niečo po ňom nasleduje. Spojením dvoch médií vznikla nová inštitúcia a dvojbodka “cituje” práve toto spojenie. Dvojbodka je grafický znak, zároveň je to interpunkcia, dá sa interpretovať ako dve inštitúcie, ktoré sa spojili. Tento znak sme vybrali, lebo je optimálnym symbolom pre zlúčenie rozhlasu a televízie. Zároveň je spoločným menovateľom pre logá všetkých programových služieb.
Čo chcete dosiahnuť novým vizuálom televíznych programových služieb?
Martin Jenča: Zámerom bolo jasne a výrazne odlíšiť verejnoprávnu televíziu od komerčných. S tým, že do komunikácie prinesieme takú jednoduchú minimálnu mäkkosť a čistotu, aby divák nebol nútený venovať jej prílišnú pozornosť, aby ho zbytočne neobťažovala, a zároveň aby ponúkala istý diel stability. Aby tie veci divák mal rád.
Preto sa ani nepracovalo s celebritami?
Viliam Csino: Východiskovým bodom pri vytváraní tohto konceptu bolo, že sme sa rozhodli používať odlišné výrazové prostriedky ako ostatné televízie. Keby sme používali celebrity, ľudí z kastingu alebo určité animačné postupy – tak ako je bežná prax – tým by sme sa neodlíšili. Celé remeslo, ktoré sa používa pri televíznej grafike, sme odsunuli preč, a to bol základný východiskový bod.
Martin Jenča: Nová grafika má potenciál na dlhodobosť: s predmetom sa dá krásne pracovať, prinášať vždy nové pohľady, rozvíjať koncept. S ľuďmi sa tak dobre pracovať nedá, je to povrchnejšie.
Viliam Csino: Verejnoprávny priestor slovo celebrita nepozná. Prostredníctvom predmetov pracujeme s pamäťou vecí. Predmety sú do tohto konceptu implementované tak, že majú svoj príbeh, majú svoju asociatívnosť. Prinášajú druhý plán – nie sú to len pekné veci, ale odkazujú na niečo, čo každý z nás zažil, fungujú ako fragmenty pamäti – osobnej aj spoločnej. Napríklad nafukovací slon mladším ročníkom nemusí nič konkrétne povedať, ale starším ročníkom pripomenie hračku, ktorú mali doma všetci – hračku od českej výtvarníčky Libuše Miklovej, ktorá s tým dizajnom v 60. a 70. rokoch pozbierala ceny po celom svete. To sú presne druhé a tretie plány, ktoré tam verejnoprávna televízia má mať.
Nevzniká potom riziko, že ľudia tie druhé a tretie plány nepochopia?
Milan Prekop: Áno, vzniká. Ale verejnoprávna televízia nemá mať funkciu akéhosi fastfoodového, pukancového efektu, akejsi rýchlej zábavy a slávy. Má mať aj výchovný rozmer a zabezpečovať napredovanie.
Viliam Csino: Verejnoprávna televízia si môže dovoliť luxus nejsť "na prvú", čo komerčné televízie musia. Mali sme pripravené dva veľmi pekné koncepty, ktoré by sa ľuďom páčili. Ale odložili sme ich, lebo boli “iba” pekné.
Martin Jenča: Vizuál má niekoľko plánov a každý divák si nájde ten svoj. Diváci sú rôzni, nie sú všetci hĺbaví. Niekto má jasnú asociáciu, že pukance sú film, pre niekoho je to málo a nájde za tým niečo ďalšie. Gramofón s legendárnym dizajnom Tesla a s platňou Prúdy jasne odkazuje na naše kultúrne dedičstvo, mixér evokuje domácnosť, prípravu a nejakú dobrotu. Ale nie je dôležité, aby každý tie asociácie mal. Nepostavili sme to na tom.
Nový vizuál Jednotky je plný farieb. Chceli ste nimi dosiahnuť omladenie televízie?
Martin Jenča: Výber farieb bol taký, aby evokoval pestrosť, aby neurážal, aby to spolu fungovalo, aby to bolo teplé, mäkké. Vďaka tomu môžeme osloviť aj mladého diváka, ale to nebol primárny cieľ. Išlo nám o pestrosť, nie o “omladenie”. Ident Jednotky je nastavený tak, aby oslovovala všetkých, je tak nastavený koncept aj výber tých predmetov.
Viliam Csino: To je totálny diktát dnešnej doby – treba všetko robiť tak, aby sa to páčilo 15-ročným, 20-ročným? Táto televízia patrí všetkým, aj mojej mame. Aj preto sú upútavky, aké sú, aj preto je to postavené na tých predmetoch, ktoré sme zvolili, lebo pracujú s pamäťou.
Bude sa dať s grafikou pracovať aj sezónne?
Martin Jenča: Koncepčne je táto grafika nastavená tak, že sa s ňou dá pracovať aj sezónne. A navyše dlhodobo. Štartovací balík je nastavený univerzálne, ale vizuál možno veľmi jednoducho používať aj na Veľkú noc či iné sezónne udalosti. Počítali sme s tým.
RTVS to tak chce?
Milan Prekop: Áno. Budeme nastavovať sezónnosť, aby v komunikácii bola pestrosť. Vďaka tomu, že pracujeme s pamäťou spojenou s predmetmi, je tento vizuál univerzálny, neopozerateľný – a zároveň variabilný.
Na jeseň si budete robiť vlastnú grafiku na základe tej od Milku?
Milan Prekop: Plánujeme dlhodobejšiu spoluprácu, ktorá by mala byť nastavená na rok – v podstate artdirectorskú spoluprácu v polohe poradenstva a supervízingu.
Viliam Csino: Je dôležité, aby sa jeden koncept ťahal dlhodobo, aby sa neskákalo z jedného do druhého. Tak, ako to robia všetky dobré televízie.
Ale v tomto prípade sa všetko postavilo nanovo...
Milan Prekop: K zmene prišlo po viac ako ôsmich rokoch. To je v oblasti televíznej grafiky veľmi dlhá doba. Okrem toho – čo ej veľmi dôležité – vznikla nová inštitúcia, zlúčenie televízie a rozhlasu nastavilo nový charakter verejnoprávnych médií. Aj preto sme cítili potrebu upgradu a nového pohľadu. Nemeníme logá z rozmaru. Zároveň podstata zostala zachovaná a nové logá sú vlastne redizajnom: my sme nezrušili Jednotku ani Dvojku. Len pracujeme s niečím, čo spája – dvojbodkou.
Čo hovoríte na predošlý vizuál a logá?
Milan Prekop: Na dané obdobie boli funkčné.
Je správna moja domnienka, že nové logá ste chceli spraviť jednoduché?
Martin Jenča: Určite. Dizajn by mal držať funkciu. Zapamätateľnosť, vizibilitu, prepojiteľnosť. Model jednoduchosti je dôležitý na to, aby sa dalo s logami pracovať. Divák logo nikdy nevidí samotné, vždy ho vidí v nejakom kontexte. Veci treba robiť čisto.
Súvisí to so zadaním od RTVS, alebo ide podľa vás o trend?
Martin Jenča: Nenazvem to trendom, ale je to trend (smiech). Tak by to malo fungovať.
Zdroj: Ivan Krasko