StoryEditor

Prioritou nie je len dosiahnutie zisku, ale i dopad správania firiem na spoločnosť

24.01.2012, 23:00

Viac ako tri štvrtiny vedúcich predstaviteľov podnikateľskej sféry je presvedčených, že hodnota spoločnosti by sa mala merať nielen na základe jej zisku, ale aj celkového prínosu jej činností na okolie. „Spoločenský účel“ spoločnosti je navyše kľúčovou prioritou a očakávaním generácie „Y“.

To sú výsledky globálneho prieskumu postojov vedúcich manažérov firiem, ktoré odznejú na Svetovom ekonomickom fóre 2012 v švajčiarskom Davose. Štúdiu, ktorú zrealizovala Economist Intelligence Unit (EIU) v spolupráci so spoločnosťou Deloitte, vyplýva, 73 percent opýtaných vedúcich predstaviteľov verí, že ich hlavná podnikateľská činnosť má pozitívny prínos pre spoločnosť. „Úspešným spoločnostiam sa nestačí pri podnikaní orientovať len na dosiahnutia zisku. Do popredia sa dnes dostáva oblasť spoločenskej zodpovednosti, ktorá zohľadňuje dopad chovania firmy na svoje okolie. Zapájanie firmy do spoločensky zodpovedných aktivít pomáha identifikovať obchodné príležitosti, posilňovať dôveru u klientov a predovšetkým – zvyšovať motiváciu zamestnancov,“ uviedol Marián Hudák, vedúci partner Deloitte Slovensko.

Zo štúdie vyplýva, že kým 82 percent opýtaných predstaviteľov podnikateľskej sféry uviedlo, že ich organizácia vydala oficiálne vyhlásenie opisujúce ich spoločenskú zodpovednosť, a 52 percent poznamenalo, že toto oficiálne vyhlásenie účelu bolo nevyhnutné na prilákanie novej generácie zákazníkov a zamestnancov, len 25 percent si myslí, že ich zákazníci, spotrebitelia a klienti sú dobre oboznámení s týmto účelom. Z toho vyplýva, že firmy sa môžu zlepšiť v informovaní o prínose a vplyve ich hlavnej činnosti na spoločnosť.

Spoločnosť Deloitte sa aj prieskumu názorov vyše 1 000 tzv. Millennials (t. j. nových zamestnancov narodených po roku 1981 označovaných tiež ako generácia Y) na vplyv podnikania na spoločnosť. Viac ako polovica si myslí, že v budúcnosti bude mať zo všetkých spoločenských oblastí práve podnikateľská sféra najväčší vplyv na riešenie najväčších spoločenských problémov. Okrem toho 92 percent respondentov uviedlo, že úspech spoločnosti by sa nemal merať len podľa zisku, a naznačili, že „spoločenský účel“ spoločnosti je kľúčovou prioritou a očakávaním generácie „Y“.

„K názorom generálnych riaditeľov sa pridáva aj novovznikajúca generácia budúcich lídrov podnikateľskej sféry, ktorí vidia osobnú, firemnú a spoločenskú zodpovednosť ako jednu súvislú líniu,“ dodáva Salzberg. „Ľudia bažia po nových myšlienkach, originálnych pohľadoch na vec a živej debate. Týmto výskumom zapájame súčasných vedúcich predstaviteľov podnikateľskej sféry do skúmania, aký účel, vplyv a vodcovstvo sa od podnikateľskej sféry v spoločnosti očakáva.“

 

Zdroj: Deloitte Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
13. máj 2025 05:06