A depresia sa očakáva aj v budúcich kvartáloch.
Slovenský internetový trh narástol v treťom kvartáli medziročne o 12,1 %. Po druhom štvrťroku, kedy trh internetovej reklamy na Slovensku narástol o vyše 22 %, ide o spomalenie nárastu.
Spomedzi typov internetovej reklamy najväčší podiel dosiahla bannerová reklama s 40,6% (3,88 mil. €), na druhom mieste s 33,2 % nasleduje vyhľadávanie (3,1 mil. €) a tretie miesto dosiahla riadková inzercia s podielom 17,8 % (1,7 mil. €). Aj v treťom štvrťroku zaznamenal v medziročnom porovnaní pokles iba email (- 36,1 %).
Zmeny nastali i v poradí odvetví. V treťom štvrťroku najviac investovalo telekomunikačné (17,7%), motoristické (15,7%) a finančné odvetvie (14,7 %). Zmenou je aj výmena poradia odvetví, ktoré v druhom štvrťroku dosiahli štvrté a piate miesto. Štvrté miesto patrí inému potravinárskemu tovaru (10,6%) a na piatom mieste sú s 7,4% iné rôzne služby, ktoré zahŕňajú reklamu na vzdelávanie, politickú reklamu alebo reklamu na realitné služby.
"Predpokladám, že zadávatelia sa už pripravujú na oznamovanú krízu a radšej šetria v predstihu. Je tiež možné, že sa rozhodli časť prostriedkov presunúť na vianočné kampane, čo zistíme na základe výsledkov za štvrtý kvartál," zhodnotila pre Stratégie Veronika Pizano, výkonná riaditeľka IAB Slovakia.
3Q/2011 |
bannerová |
sponzoring |
|
search |
riadková |
rich |
lead |
slotting |
celkovo |
celkovo |
3 886 097 € |
228 873 € |
94 566 € |
3 177 057 € |
1 700 097 € |
238 894 € |
176 340 € |
68 516 € |
9 570 439 € |
podiel |
40,6% |
2,4% |
1,0% |
33,2% |
17,8% |
2,5% |
1,8% |
0,7% |
3Q/2011 |
bannerová |
sponzoring |
|
search |
riadková |
rich |
lead |
slotting |
celkovo |
2010 |
3 811 476 € |
161 595 € |
148 026 € |
2 614 574 € |
1 507 977 € |
185 032 € |
84 366 € |
26 861 € |
8 539 907 € |
2011 |
3 886 097 € |
228 873 € |
94 566 € |
3 177 057 € |
1 700 097 € |
238 894 € |
176 340 € |
68 516 € |
9 570 439 € |
nárast |
2,0% |
41,6% |
-36,1% |
21,5% |
12,7% |
29,1% |
109,0% |
155,1% |
12,1% |
3Q/2011 - bannerová + rich media |
Podiel |
Telekomunikácie |
17,7% |
Motorizmus |
15,7% |
Financie |
14,7% |
Potravinársky tovar |
10,6% |
Iné rôzne služby |
7,4% |
Služby pre voľný čas, zábava |
6,2% |
Drogistický tovar a parfuméria |
6,0% |
Vybavenie domácností a kancelárií |
5,9% |
Cestovný ruch a doprava |
5,0% |
Zdravie |
4,6% |
Médiá |
3,4% |
Iný rôzny tovar |
2,7% |
Zdroj: IAB Slovakia