Na druhom mieste v hlasovaní Bratislavčanov skončilo McCafé v Eurovei, na treťom kaviareň Julius Meinl.
Najobľúbenejšou kaviarňou v hlavnom meste sa stala Greentree Caffé v obchodnom centre na Vajnorskej ulici. V šiestom ročníku súťaže Kaviareň mesta získala 3 191 hlasov, porazila tak 15 ďalších nominovaných kaviarní a odniesla si bronzové zrno. Súťaž odhalila aj to, podľa čoho si Bratislavčania dobrú kaviareň vyberajú.
Odborníci na kávu, jej dovozcovia aj milovníci. Všetci mali za úlohu vybrať svoju obľúbenú desiatku kaviarní z 2 500 prevádzok. Z nich vznikla asi stovka podnikov, z ktorej sa vybrali súťažné kaviarne. Zvyšok bol na návštevníkoch. Za svoju kaviareň hlasovali od 3. do 31. mája na internete, alebo priamo v podniku vypĺňali hlasovacie lístočky. Na tie mohli napísať aj to, v čom by sa mala kaviareň zlepšiť. Svoj hlas v Bratislave odovzdalo asi 10 000 kávičkárov. "Cieľom bolo podporiť kaviarne, ktoré pripravujú kvalitnú kávu, ale aj naučiť ľudí kvalitnú kávu piť. Ak totiž budú vedieť, že najlepšia forma kávy je espresso, že má mať menší obsah vody, ako Slováci bežne pijú, že to musí byť malý horúci nápoj servírovaný v porcelánovej šálke, budú takúto kvalitu vyžadovať aj v kaviarni," povedala pre TASR koordinátorka a autorka podujatia Denisa Priadková.
Na druhom mieste s počtom hlasov 3 060 skončila McCafé v Eurovei, na treťom s 902 hlasmi kaviareň Julius Meinl v obchodnom centre na Kamennom námestí. V súťaži sa teda vysoko umiestnili sieťové kaviarne. To je podľa Priadkovej znakom toho, že sa Bratislava metropolizuje. "Ak je sieť schopná ponúknuť štandardnú kvalitu kedykoľvek a kdekoľvek, ľudia si na ňu zvyknú," poznamenala.
Osobitnú cenu Inštitútu kvality kávy získala Cafe Dias na Poštovej ulici. Udeľoval ju tím odborníkov z Hotelovej akadémie na Mikovíniho ulici a z 55 možných bodov získala 52. Okrem ľudového hlasovania sa takto Bratislavčania dozvedeli aj to, kde baristi pripravujú kávu na vysokej úrovni. Svoju cenu udelil aj primátor Bratislavy Milan Ftáčnik, pod ktorého záštitou sa podujatie konalo. V jeho mene ocenenie pre Shtoor Home Made Café odovzdala námestníčka Viera Kimmerlingová.
Pri hodnotení kaviarní je podľa Priadkovej pre Bratislavčanov káva až na štvrtom mieste. Ako prvé ľudí zaujíma, čo si ku káve môžu dať, ako druhé hodnotia usmievavú či menej usmievavú obsluhu, ako tretie čistotu priestoru. "Oceňujú čistotu viac, ako by si majitelia kaviarní mysleli. Dokonca hodnotia aj také veci, ako čistota barového pultu," poznamenala Priadková. "V dobrej kaviarni sú potrební najmä ľudia, ktorí dokážu vytvoriť atmosféru, kde sa zákazníci cítia ako doma a kde ich vždy niekto čaká s úsmevom," potvrdil Vittorio Ventura, konateľ víťaznej kaviarne.
Milovník kávy Tomáš Janovic tvrdí, že dobrá káva je tá, s ktorou sa dobre rozpráva. "Sadnem si, ochutnám a keď niečo poviem a káva mi odpovie, tak viem, že je to dobrá káva," poznamenal Janovic, ktorý pre TASR priznal, že denne vypije štyri kávy a že nie je nápoj, ktorý by za kávu vymenil. "Pri káve sa nielen dobre rozpráva s priateľmi, ale aj mlčí. Ak by nebola, bol by to veľmi smutný pocit."
Slovenské kaviarne by podľa Priadkovej mali zlepšovať najmä kvalitu kávy. "Nie však značku, ktorú kupujú, ale profesiu baristu. V tom má Slovensko najväčšie medzery," poznamenala. Baristi totiž často menia prostredie, v ktorom pracujú a na kávový stroj si nezvyknú. "Ten je taký citlivý ako milenka, každý deň potrebuje starostlivosť," dodala.
Tento rok prebiehala súťaž aj v Košiciach. Do jej prvého ročníka sa zapojilo sedem košických kaviarní. "Košičania hlasovali celkom inak ako Bratislavčania. V Bratislave sa hlasuje za kaviareň, kde sa cíti príjemne a Košičania za tú, kde robia dobrú kávu," poznamenala Priadková.
Súčasťou podujatia bol aj maratón ochutnávok pod názvom Týždeň nielen kávy, ktorý sa uskutočnil od 9. do 12. mája.
Zdroj: TASR