Agentúra MEDIAN vyvinula vlastné audiometre, ktoré fungujú na základe audiomatchingu.
Výskumná agentúra MEDIAN, ktorá meria počúvanosť rozhlasu na slovenskom trhu od roku 2003 (a v Českej republike od roku 2005, v spolupráci s firmou Stem / Mark), by veľmi rada spôsob merania počúvanosti posunula ďalej. Vyvinula preto vlastné audiometre - zariadenie, ktoré automaticky monitoruje rozhlasové, ale aj televízne vysielanie vo svojom okolí. Zariadenie je schopné rozpoznať, akú rozhlasovú alebo televíznu stanicu počúva respondent bez ohľadu na zdroj - či ide o terestriálne vysielanie, kábel, satelit, alebo internet. Ide vlastne o taký malý osobný "peoplemeter."
Výhody audiometrov sú jasné...
... významne spresnia počúvanosť, sú schopné priniesť dáta zo dňa na deň s minútovou presnosťou. Sú schopné poskytnúť aj informácie o tom, kedy bežal reklamný spot, koľkokrát sa počas dňa opakoval, a ďalej zhrnúť dáta napríklad o tom, aké piesne odvysielala konkurencie a podobne. Nemalou výhodou je tiež možnosť kombinovať počúvanosť rozhlasu a televízie a to ako doma, tak v druhých domácnostiach alebo v trebárs v reštauráciách.
V najbližšej dobe môže audiometer prinajmenšom doplniť klasické meranie počúvanosti a priniesť tak rad nových informácií a dát.
Na druhej strane zatiaľ nevieme, ako ovplyvní celkové výsledky počúvanosti. Skúsenosti so zavádzaním audiometrov vo svete ukazujú, že sa napríklad môže výrazne zvýšiť "reach" rozhlasových staníc a počet počúvaných staníc sa môže až zdvojnásobiť oproti v súčasnosti využívanej deklaratívnej metóde (USA).
Porovnáva zvuky, detekuje polohu
Vo svete sa audiometre už používajú. Napríklad v niektorých regiónoch USA a Kanady, Nórsku, Švajčiarsku, na Islande a čerstvo v Mexiku. Audiometre môžu rozpoznať počúvanú stanicu buď na základe vloženého identifikačného zvukového kódu, alebo porovnaním zvukovej stopy z audiometra a vysielaného programu. Audiometer spoločnosti MEDIAN pracuje práve na základe porovnávania zvukových stôp (audiomatching). Audiometer sníma (nenahráva však) zvuk z prostredia, v ktorom sa respondent nachádza, zakóduje ho a odošle na spracovanie príslušnému softvéru. Ten danú stopu porovná s vysielaným programom a na základe toho dokáže určiť, akú TV či rozhlasovú stanicu dotyčný sledoval / počúval, kedy a ako dlho. Tento systém má výhodu v tom, že nie je treba do vysielania vkladať žiadne identifikačné zvukové stopy, ktoré môžu byť počuteľné a sú často spojené s náročnými administratívnymi krokmi.
Vzhľadom k tomu, že má tento prístroj v sebe zabudovaný aj akcelerometer, dokáže softvér vyhodnotiť aj to, či ho dotyčný nosí pri sebe, alebo ho nechal niekde ležať. V budúcnosti by tak bolo možné detekovať napríklad aj to, kde dotyčný rádio počúval, resp. či ho počúval napríklad pri ceste autom.
MEDIAN už vyvinul aj aplikáciu audiometre pre smartfóny s operačným systémom Android. Výhodou tejto aplikácie je jej nižšia cena, jednoduchosť ovládania, respondent nemusí nosiť žiadne zariadenie navyše a je tak predpoklad, že meranie bude presnejšie.
Odpoveď na trend, otázka do budúcnosti
Vyvinutím veľmi vyspelej technológie pre výskum rozhlasového a televízneho trhu, akou sú mobilné audiometre, agentúra MEDIAN reaguje na potreby trhu. V posledných rokoch narastá tlak na efektivitu komerčných komunikácií a meranie počúvanosti pomocou audiometrov je veľmi dobrou odpoveďou na tento trend. Pochopiteľne, zavádzanie technologických noviniek zodpovedá nielen potrebám, ale aj možnostiam jednotlivých trhov. Vzhľadom k tomu, že MEDIAN má všetky komponenty výskumu vo svojej réžii, je pripravený prispôsobiť svoje produkty individuálnym podmienkam a novinky pružne zavádzať na jednotlivých trhoch.
Zdroj: Přemysl Čech, Median