Slovensko prvý krát predstihlo Českú republiku v hustote nákupných centier. Na 1 000 ľudí pripadá na Slovensku 210 metrov štvorcových nákupných centier, v Česku je to 200 metrov. Oznámila to realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield (C&W).
Slovensko sa dostalo pred Česko vďaka odlišnému vývoju malobchodného trhu, uviedol odborník C&W Jan Kotrbáček. V Českej republike sa podľa neho od 90. rokov stavali obchodné centrá aj nákupné parky. “Na Slovensku však rástli prevažne nákupné centra, preto majú v pomere k populácií hustejšiu sieť. Nákupné parky sa na Slovensku začali stavať až v obdoby pred krízou,” dodal.
Nákupný park tvoria najmenej 3 väčšie obchody, ktoré majú spoločné parkovisko, ale oddelené vchody. Na rozdiel od obchodných centier nemajú nákupné parky spoločnú zastrešenú pasáž.
V Česku tento rok C&W očakáva dokončenie 104 000 metrov štvorcových obchodných plôch v nákupných centrách. Oproti roku 2011 je to výrazný pokrok, pretože vlani sa na tuzemskom trhu nové obchodné centrá takmer neobjavili. V roku 2013 odhaduje C&W objem dokončených nákupných centier na 150 000 štvorcových metrov.
Okrem novej výstavby panuje na slovenskom trhu čulejší ruch aj z hľadiska investícií do nákupných centier. "V súčasnej dobe prebiehajú rokovania o predaji šiestich nákupných centier," poznamenal výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield v ČR Jonathan Hallett.
Vlani na tuzemskom trhu zmenilo majiteľa osem obchodných centier v celkovej hodnote 981 miliónov eur, teda asi 24 miliárd korún.
Zdroj: Stratégie

