StoryEditor

Predikcie 2013: Vývoj trhu BTL

04.02.2013, 10:16
Ako vidia rok 2013 zástupcovia jednotlivých segmentov trhu BTL?

1. Aký vývoj investícií do oblasti podliniek – PR, eventov, direct marketingu, sales promo a výskumov– očakávate v roku 2013?

2. Aké typy služieb budú mať v roku 2013 najväčší potenciál?

3. Aké hlavné trendy očakávate vo vašej oblasti podnikania, ktoré kľúčové udalosti ovplyvnia vývoj na trhu?

 

 

 

Silvia Kušnírová

predsedkyňa APRSR, managing parner

Dynamics Relations

1. Vzhľadom na ekonomicky neisté časy a turbulencie v eurozóne očakávam, že porastie dopyt po PR službách v rámci komunikačného mixu, keďže firmy budú reálne čeliť problémom a reputačným rizikám. Budú potrebovať spoľahlivého strategického partnera. Logicky by preto mali rásť aj investície do PR služieb.

2./3. Lídrom bude content, čiže projekty, ktoré pritiahnu spotrebiteľov k značkám cez relevantný obsah, informáciu, službu. Hlavnou úlohou PR bude viesť dialóg so zákazníkmi, rozvíjať ich lojalitu a budovať reputáciu firiem. Cenu zlata bude mať kvalitná krízová komunikácia. Sociálne médiá sú už norma, rásť by mali mobilné a geolokačné služby. Jasným trendom je 360-stupňová komunikácia, čiže integrovanosť služieb a kanálov. Klienti budú klásť stále väčší dôraz na ROI a merateľnosť výsledkov, čo je pre nás dobrá správa. Práve PR je totiž najlepším pomerom ceny a výkonu, schopným plniť reálne obchodné ciele.
 

 

Lukáš Jesenský

Co-Founder, CEO

Mertel, predseda BTL komunikačnej asociácie

1. Osobne si myslím, že rok 2013 na slovenskom trhu vo vývoji investicií neprinesie nič prevratné. Skôr badať boj marketingových oddelení, aby si ubránili svoje rozpočty , ktoré sú vyhradené pre eventový účel. Európa stále bojuje s krízou a túto náladu pociťuje každé odvetvie. Marketing je dôležitým  nástrojom podpory udržateľného rastu, ale event ako jeho súčasť sa na Slovensku ešte stále až tak nedoceňuje. Nie je to však správny pohľad na vec, pretože do reklám sa investovalo uz toľko, že konzument sa stáva apatickým. Dôležitá je aj starostlivosť a vzťah, ktorý si znažka buduje k svojim klientom a vzťahy sa najlepšie budujú pri spoločnom kontakte. Event vytvorený a zrealizovaný profesionálnou agentúrou, ktorá si uvedomuje v prvom rade aj tento cieľ eventov, vytvára jedinečný priestor na budovanie takéhoto vzťahu.

2. Vzhľadom k racionalizácii, ktorú prináša súčasné obdobie, si klient veľmi dobre rozmyslí, do akého eventu svoje postriedky vloží. Stále viac to berie ako investovanie do rozvoja a rastu. Vie, že ak investuje do svojich klientov, môže to byť výhodná investícia. To všetko nahráva viac klientskym eventom ako interným.

3. Aj vznik a stály rast BTLky ako asociácie podlinkových agentúr odzrkadľuje súčasný stav a trendy na Slovensku. Agentúry sa stále profesionalizujú, diskutujú o témach, vyvíjajú spoločné aktivity a stále viac sa otvárajú. Je úžasné, že vieme diskutovať o témach a reálne sa dohodnúť na spoločných postupoch. Niekoľko rokov dozadu bolo veľmi tažké predstaviť si to.
Jednou z kľúčových udalostí aktuálneho roka by mohla byť aj účasť eventových agentúr s vlastnými projektami na Zlatom Klinci, kde budú mať eventové agentúry prvýkrát možnosť verejne sa „popasovať” o najlepší projekt na Slovensku. Mala by to byť veľmi zaujímavá “prehliadka” a predstavenie projektov, príležitosť zapojiť sa totiž budú mať všetky agentury, ktoré splnia kritéría, nie len agentúry patriace do asociácie. My sami sme preto zvedaví, čo to prinesie.

 

 

Marcel Lukačka

riaditeľ

Pekná modrá, zástupca AZOD (Asociácia zásielkového obchodu a direct marketingu)

1. V roku 2013 predpokladám ako veľmi opatrný v prvom polroku v investíciach do marketingu vôbec a dotkne sa to určite aj trhu priameho marketingu.Druhý polrok by mohol priniesť oživenie a viac investícii do marketingu, najmä ak by sa naplnili optimistické predpovede niektorých predstaviteľov EU ako van Rompuya či nášho premiéra o konci krízy. Osobne si však myslím, že tento rok to ešte nepocítime.

2. Vzhľadom na zrušenie najpoužívanejšej hmotnostnej kategórie reklamných a adresovaných zásielok, čo znamená de facto dvojnásobné zvýšenie nákladov pre direct maily pre väčšinu zadávateľov sa rozhodne dá očakávať útlm používanie tejto formy komunikácie. Našťastie pre zadávateľov už nie sú odkázaní len na služby Slovenskej pošty. :-)Očakávam zvýšený záujem o vernostné programy i rôzne spotrebiteľské súťaže a online. Telemarketing i online bude skôr stabilný. A osobne by som si želal prehodnotenie efektivity výdavkov na média vs. na podlinky.

3. V direct marketingu? Bude trendom viac adresnosti, lepšie zacielenie kampaní. Aktívnejšie využívanie súčasných zákazníkov na Cross-selling a Up-selling. Lebo tí vás v kríze skôr podržia. Tí ostatní ak od vás si nič nekúpili v dobrých časoch, prečo by mali v tých zlých? Načo potom vôbec riešiť marketing cez neadresné médiá, ak máte informácie o svojich zákazníkoch a môžete s nimi komunikovať priamo? 

 

Juraj Fábry

konateľ

Sales House CZ&SK

1. Po konsolidácii systému a nastavení nových procesov, ktoré každá sales-promo spoločnosť musí na začiatku roku z dôvodu legislatívnych zmien absolvovať, očakávame vyčistenie trhu. Spoločnosti, ktoré podcenili dopady legislatívnych zmien, budú mať značne problémy s udržateľnosťou svojich business modelov. V úvode roka sa stretávame s podceňovaním situácie, s nerešpektovaním platnej legislatívy a so snahami o obchádzanie nových pravidiel hry.

2. Predajné služby so zameraním na komplexné riešenie procesov najmä na modernom trhu (medzinárodné reťazce)

 

3. Vývoj trhu jednoznačne ovlyvnia legislatívne zmeny, ktoré bolo schválené v 2.polovici roka 2012 (novela zákona o sociálnom a zdravotnom poistení a novela Zákonníka práce) s účinnosťou od 1.1.2013. Tieto zmeny znamenajú najvýraznejší zásah do obchodných modelov sales-promo projektov v celej jeho histórii, jedna sa o bezprecedentnú situáciu aj vzhľadom na nedostatok času veci detailne analyzovať a predstaviť klientom. Čas ukáže pripravenosť subjektov trhu seriózne sa vysporiadať s týmito zmenami, všetko sa rieši za pochodu.

Napriek tomu veľké a finančne stabilné spoločnosti v oblasti sales-proma budú mať čo klientom ponúknuť. V prostredí súčasnej ekonomickej situácie, zhoršovaní sa predajných výsledkov a neustáleho hľadania efektívnych predajných modelov na strane klientov, budú sales-promo nástroje a organizačné štruktúry agentúr veľmi zaujímavým riešením. Predpokladom úspešnosti bude schopnosť agentúr procesne zvládnuť nové požiadavky a výzvy trhu.

 

 

Ivan Kotúček

konateľ

ACRC, predseda SAVA (Slovenská asociácia výskumných agentúr)

1. Nepredpokladám v tejto oblasti veľké zmeny. Je možné, že rozpočty na prieskumy trhu budú vzhľadom k pretrvávajúcej kríze mierne okresané, potreba zisťovania informácií z trhu však bude pretrvávať.

2. Aj vzhľadom k vývoju v posledných rokoch si myslíme, že naďalej bude rásť využívanie elektronických foriem zberu dát. V ACRC sa sústredíme na vybudovanie kvalitnej CAPI siete a veríme, že táto metodológia osobného zberu dát prostredníctvom počítačov bude naďalej rásť.

3. Najmä u špecifických cieľových skupín predpokladám ďalší príklon klientov k online výskumom. Nepredpokladám však, že to výrazne ovplyvní trh výskumov, ktorý pokladám za stabilizovaný.
Čo sa týka celého odvetvia, trh výskumov určite ovplyvnia legislatívne zmeny ohľadom odvodov za zamestnancov pracujúcich na dohodu. Toto opatrenie výrazne zasiahne do práce agentúr, administatívne ich zaťaží a prinesie výrazné zvýšenie nákladov.

 

 

Viac o predpovediach na rok 2013 sa dozviete vo februárovom čísle.

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 10:39