1. Aký vývoj investícií do reklamy očakávate v roku 2013?
2. Ktorý z mediatypov bude v roku 2013 ten, na ktorý sa budete sústrediť najviac?
3. Veľké nádeje boli vkladané do internetu. V minulom roku však začali investície do tohto média strácať na rýchlosti a podľa niektorých odhadov dokonca stagnovali. Aké sú vaše očakávania od internetu v budúcom roku?
Boris Fošnár
riaditeľ Odboru riadenia značky a reklamy
ČSOB
1. Pre trh očakávame rovnaké investície, resp. mierny nárast investícií.
2. Plánujeme vo väčšej miere vyťažiť potenciál reklamy v mobilných zariadeniach a príležitosti, ktoré ponúkajú smartphony a tablety. Začiatkom minulého roka sme začali veľmi aktívne promovať našu aplikáciu SmartBanking a pokračovali sme tak v priebehu celého roka. Ostatný release aplikácie okrem jednoduchého platenia a prehľadu o stave a pohyboch na účte ponúka jedinečné cestovné poistenie, ktoré je možné uzatvoriť a zaplatiť prostredníctvom mobilnej aplikácie. Práve týmto smerom sa budú uberať naše aktivity.
3. Internet patrí medzi kľúčové mediatypy a na mnohé nami ponúkane produkty komunikujeme cieľovej skupine len týmto mediatypom (online produkty). Našim zámerom je maximalizovať prínos a konverziu, čomu podriadime i výber konkrétnych formátov – v našom prípade očakávame koncentráciu na najefektívnejšie formáty.
Andrej Greguš
vedúci oddelenia marketingovej komunikácie
Poštová banka
1. V roku 2013 predpokladám v porovnaní s predchádzajúcim rokom v net cenách celkovo mierny pokles. Čo sa finančného sektora týka, konsolidované net výdavky môžu mierne porásť a to najmä vďaka očakávanému rebrandingu Volksbank.
2. V roku 2013 bude pre nás aj naďalej najdôležitejšia televízia, prostredníctvom ktorej dosahujeme najväčší a najrýchlejší zásah.
3. Nemyslím si, že by slovenské investície do internetu minulý rok stagnovali. Domnievam sa, že prišlo akurát k ich väčšiemu prerozdeleniu smerom k zahraničným gigantom, ktorých objemy nie je možné monitorovať (google, facebook). Očakávam, že investície do internetu budú v roku 2013 naďalej rásť.
Tomáš Kadúc
Senior brand manager
Walmark
1. Vždy treba očakávať rast. Určite bude pokračovať trend inovácií. Aj spoločnosť WALMARK príde v roku 2013 s viacerými úplne novými alebo inovovanými produktami.
2. TV.
3. Nemáme veľké očakávania od internetu. Internet väčšinou baví a poskytuje základné informácie. O predaji liekov a výživových doplnkov sa väčšinou rozhoduje u lekára alebo v lekárni.
Miloš Lalka
advertising manager
Orange Slovensko
1. Na úrovni celkového mediálneho trhu predpokladáme pokles na úrovni do 10% - presné číslo bude závisieť na vývoji hospodárstva, spotreby a správania sa spotrebiteľov. Myslíme si, že tento pokles bude iný v rôznych typoch médií – bude nižší v tých, ktoré sú alebo sú vnímané ako tie efektívnejšie (TV, online). Predpokladáme viac menej stabilnú úroveň mediálnych investícii v telko segmente, s prípadným miernym poklesom, z pohľadu Orangeu ...
2. Rovnako, alebo dokonca silnejšie ako predošlé roky bude TV dominantným médiom. Rovnako sa budeme snažiť maximálne využívať naše vlastné komunikačné kanály na svojich zákazníkov – ako predajné miesta, prílohy k faktúram, mailingy, sms..
3. Rozpočet pre online aktivity na rok 2013 pravdepodobne mierne porastie, rovnako ako rozsah našich projektov na internete. Sledujeme trendy a z roka na rok sa snažíme tento, ešte stále relatívne nevyužitý, priestor obsadiť čo najefektívnejšie a najnápaditejšie.
Marek Mikle
Head of Department
VÚB
1. Konkurencia na bankovom trhu vo všeobecnosti rastie každým rokom, čo prirodzene prináša aj zvyšujúce sa investície do komunikácie. Nové subjekty na trhu a pokusy získať nové segmenty prinesú viac peňazí do reklamy. Na druhej strane budú zavedené bankové značky intenzívnejšie tlačené na ešte väčšie zefektívňovanie komunikačných nástrojov a výroby marketingových materiálov. V kategórii bankových komunikácii bude naďalej rásť zložka reklamy a ostatné komunikačné platformy ako sponzoring, eventový manažment alebo nepriama podpora predaja budú aj na budúci rok slabnúť v prospech investícii do produktovej reklamy. Vo všeobecnosti nás ani v tomto roku neprekvapí masívny tlak na návratnosť komunikačných nákladov a posilní sa komunikácia na vlastné kmene zákazníkov cez direct kanály ako telemarketing, direct mailing či sms kampane.
2. Televízia ako hlavný komunikačný kanál pre verejnosť. V printových médiách sa sústredíme na poradenstvo a seriály o financiách, ktoré nám výborne fungujú. Očakávam, že aj v tomto roku budeme vytvárať zaujímavé nové inovatívne pilotné projekty v online komunikácii, ktoré sa postupne stávajú štandardom našej komunikácie. Budeme pokračovať v trende online predaja bankových produktov, ktorý sa nám osvedčil. Sociálne média nám prinášajú okamžité reakcie zákazníkov a sú mimoriadne zaujímavým zdrojom informácii o klíme v mladých cieľovkách.
3. Online bude aj v roku 2013 ťažiť zo svojho výborného pomeru ceny a zásahu. Navyše v bankovom sektore je online výborné miesto pre poradenstvo a poskytovanie informácií, preto v mediamixoch finančných inštitúcii nebude chýbať solídna investícia do onlinu. Aj v nasledujúcom roku budeme podporovať nové distribučné kanály, ktoré sú efektívnejšie ako priamy predaj a aj preto bude online v centre diania v každej serióznej inštitúcii.
Loic Morvan
riaditeľ marketingu
HEINEKEN Slovensko
1. Zadávatelia budú pokračovať v optimalizácii investícií do reklamy s dôrazom na efektivitu. V roku 2013 môžeme predpokladať určité zníženie investícií do médií, vo vyššej miere do sponzoringu a eventov.
2. Spoločnosť HEINEKEN má na Slovensku široké portfólio silných značiek, ktoré budeme ďalej rozvíjať na základe stratégie nastavenej pre konkrétnu značku. Pri výbere mediatypov sa riadime dvomi hlavnými kritériami – štádium rozvoja značky a aktivačné programy pre rok 2013. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že výber mediatypov zostane zhruba rovnaký ako v predchádzajúcom roku.
3. Táto situácia môže mať viaceré dôvody. V prvom rade, marketingová oblasť nazývaná „digital“ sa rozvíja a mení veľmi rýchlo, a je preto pomerne ťažké mať v tejto oblasti jasnú víziu. Spoločnosti zároveň začínajú chápať to, že internet jednoducho nie je lacnejšou alternatívou k iným typom médií a osobitne sociálne siete vyžadujú množstvo práce na manažovanie každodennej komunikácie. Spoločnosti v určitých segmentoch zrejme zároveň pochopili aj to, že komunikácia na internete nie je vhodná pre každý typ produktu, keďže neovplyvňuje rovnakým spôsobom spotrebiteľské správanie ako iné typy komunikácie. A v neposlednom rade – komunikáciu na internete je veľmi ťažké kontrolovať a preto sa jej niektoré spoločnosti obávajú. Na druhej strane som však presvedčený, že online komunikácia má veľkú silu, pretože umožňuje priamu interakciu s konzumentom.
Marína Smolková
hovorkyňa Tatra banky
V roku 2013 neočákávame významné zmeny v prerozdelení výdavkov na nadlinky a podlinky v porovnaní s minulým rokom. Naďalej budeme prítomní v tradičných mediálnych formátoch ako je televízia, či print, s veľkým dôrazom na online. Ako líder v inováciách v rámci slovenského bankovníctva s radosťou využívame aj nové formy kampaní a komunikácie s klientom, ktoré prináša online. Naposledy sme na kampaň v predvianočnom období ako prví na Slovensku využili odhlasovaciu stránku z Facebooku. Pri uvedení bezkontaktných kariet to bol zase prvý neklikací web na Slovensku. Netradičné formy komunikácie budeme hľadať aj v tomto roku, inovatívnym produktom, ktoré klientom prinášame, veľmi pristanú.
Unilever Slovensko
1. V roku 2013 očakávame mierny pokles investícií do médií. Tento predpoklad vychádza z ekonomickej situácie v CEE regióne.
2. Najväčší podiel na investíciách si aj v tomto roku udrží televízia, ktorá je pre FMCG stále kľúčovým médiom. Budeme aj naďalej posilňovať podiel Internetu, ktorý aj u našich cieľových skupín nadobúda význam.
3. S tým ako rastie z roku na rok podiel investícií do internetu, sa dá logicky očakávať aj spomalenie nárastu. Internet je médium, ktoré pre určité špecifické cieľové skupiny predstavuje médium s najvyšším zásahom a to by malo byť reflektované v channel mixe.
Viac o predikciách na rok 2013 sa dočítate v januárových Stratégiách.