Výsledky spoločnosti Interbrand ukázali aj najväčšie poklesy v hodnote značiek. Pozrite si 10 značiek, ktoré stratili najviac.
10. DELL
Medziročná zmena hodnoty značky: -9%
Súčasná hodnota značky: 7,6 mld USD
Dôvod poklesu: Presun spoločnosti z oblasti predaja PC na poskytovanie IT služieb
9. Thomson Reuters
Medziročná zmena hodnoty značky: -11%
Súčasná hodnota značky: 8,4 mld USD
Dôvod poklesu: Strata dominantného postavenia na trhu na úkor konkurenčného Bloombergu, ktorý je vnímaný ako Mercedes vo svojej oblasti.
8. Honda
Medziročná zmena hodnoty značky: -11%
Súčasná hodnota značky: 17,3 mld USD
Dôvod poklesu: Externé faktory ako japonské zemetrasenie zasiahlo výrobne závody Hondy a záplavy v Thajsku zas ohrozili dodávateľov. Okrem toho Honda čelí vlastným problémom, ako bolo napr. stiahnutie viac ako pol milióna vozidiel z predaja.
7. MTV
Medziročná zmena hodnoty značky: -12%
Súčasná hodnota značky: 5,6 mld USD
Dôvod poklesu: MTV čelí kríze identity, nakoľko už dlhodobo nie je vnímaná ako hudobná stanica. Vplyv na krízu identity má najmä experimentovanie s nízkorozpočtovým programovým obsahom.
6. Citi
Medziročná zmena hodnoty značky: -12 %
Súčasná hodnota značky: 7,6 mld USD
Dôvod poklesu: Banka nezvládla "stress test", ktorý vyhodnocuje, nakoľko je banka schopná prežiť v období finančnej krízy.
5. Yahoo
Medziročná zmena hodnoty značky: -13%
Súčasná hodnota značky: 3,9 mld USD
Dôvod poklesu: Dlhoročný pokles podielu na trhu s internetovou reklamou a zmena CEO spoločnosti.
4. Moët & Chandon
Medziročná zmena hodnoty značky -13%
Súčasná hodnota značky: 3,8 mld USD
Dôvod poklesu: Dôvodom nie je ani tak horšie vnímanie samotnej značky spotrebiteľmi, ako skôr fakt, že rast svetovej ekonomiky momentálne prebieha v tých krajinách sveta, kde nie je rituál pitia šampanského až taký rozšírený.
3. Nokia
Medziročná zmena hodnoty značky: -16%
Súčasná hodnota značky: 21 mld USD
Dôvod poklesu: Pretrvávajúci prepad podielu na trhu s mobilnými telefónmi, kedy sa Nokia nestihla adaptovať príchodu novodobých smartphonov. V septembri predstavila Lumiu 920, ktorá však nepresvedčila investorov o svojich kvalitách.
2. Goldman Sachs
Medziročná zmena hodnoty značky: -16%
Súčasná hodnota značky: 7,6 mld USD
Dôvod poklesu: Goldman Sachs získal negatívny imidž z viacerých dôvodov. Jeho vplyv na súčasnú debetnú krízu v Grécku, ako aj vyjadrenie odchádzajúceho výkonného riaditeľa dali značke nálepku, ktorú ľudia nenávidia.
1. Blackberry
Medziročná zmena hodnoty značky: -39%
Súčasná hodnota značky: 3,9 mld USD
Dôvod poklesu: Značka, ktorá kedysi dominovala na trhu smartphonov, podobne ako Nokia, nebola schopná čeliť novej vlne telefónov na čele s iPhone od Apple a mobilnými zariadeniami s Androidom od Google.
Zdroj: interbrand, businessinsider