Slovákom sa tento rok ešte nechce nakupovať vianočné darčeky. Až dve tretiny z nich počkajú na výpredaje. Ženy sú v nákupoch opatrnejšie - 37% z nich už zaobstaralo prvé darčeky. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. realizovala agentúra STEM/MARK.
„Obchodné reťazce štartujú vianočnú sezónu z roka na rok o niečo skôr. Prvé čokoládové figúrky a kolekcie sa na pultoch obchodov objavili už v septembri. Snažia sa prilákať nakupujúcich čo najskôr s tým, že tovar neskončí vždy pod stromčekom. Ľudia ich použijú, napríklad ako narodeninový darček a budú nakupovať znova,“ vysvetľuje analytik Home Creditu Michal Kozub.
Až tri štvrtiny ľudí nakúpi darčeky v kamenných obchodoch. Pre e-shopy sa podľa prieskumu tento rok rozhodne až 42% ľudí. „Veľkým prekvapením je, že mladá generácia využije e-shopy len v polovici prípadov. Naopak v Česku bude nakupovať online skoro 80 % ľudí vo veku 18-25 rokov, čo je diametrálny rozdiel,“ uvádza Kozub.
Mnoho ľudí sa vyberie na vianočné trhy do Viedne alebo Budapešti, avšak nie ani tak kvôli cieleným nákupom, ako skôr kvôli predvianočnej atmosfére. Podľa prieskumu sa len 9% ľudí chystá nakúpiť do zahraničných obchodov.
Len 3% ľudí plánuje darovať obálku s peniazmi. Oproti minulému roku teda plánujú zapojiť viac fantáziu pri vymýšľaní toho, čím potešia svojich blízkych. Kombináciu darčekov a peňazí skôr zvolí štvrtina opýtaných. Mladí ľudia volia klasické darčeky v 69% prípadov. Čím sú ľudia starší, tým viac dávajú prednosť peniazom.
Väčšina ľudí plánuje kúpiť darčeky v hodnote do 100 eur. Pritom vlastné úspory či peniaze z výplaty na ne použije 87% opýtaných. Len 18% ľudí využije na nákup darček nejakú formu úveru. Celkovú sumu útrat za darčeky však navýšia nákupz z povianočných výpredajoch, kde plánujú minúť dvojnásobok, teda 200 eur.
Priemerná domácnosť minie za jedlo na Vianoce 135 eur. Zaujímavosťou je, že 45% ľudí tento rok neplánuje minúť na vianočný stromček ani euro.
Zdroj: ili