Objem inzertných výdavkov klesal viac v časopisoch.
V roku 2012 poklesol objem inzertných výdavkov v slovenských printových médiách. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkov a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.
Zadávatelia investovali v roku 2012 do printovej reklamy viac ako 168 mil. eur a printový trh tak zaznamenal medziročne pokles príjmov z reklamy o 2,7 %. Výdavky na reklamu v novinách poklesli o necelé percento, pričom výdavky do časopisov poklesli výraznejšie, a to o 4 %.
Na päť najväčších vydavateľstiev na Slovensku pripadlo takmer 73 % celkových reklamných výdavkov.
Vydavateľstvo | 2012 | zmena oproti 2011 | podiel na printovom trhu |
RINGIER AXEL SPRINGER | 44 056 656 € | 4% | 26% |
SPOLOČNOSŤ 7 PLUS | 33 060 295 € | -3% | 20% |
PETIT PRESS | 25 624 722 € | -8% | 15% |
PEREX | 12 671 462 € | -10% | 8% |
ECOPRESS | 6 946 283 € | 4% | 4% |
Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva, ktorá si drží toto prvenstvo už niekoľko rokov. Medzi týždenníkmi sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní a z denníkov mal najviac inzercie Nový čas.
Medziročne stúpol záujem o merchandising, t.j. vkladanie vzoriek produktov k printom, o 34 %. Záujem o vkladanú inzerciu v novinách a časopisoch sa udržal na rovnakej úrovni ako v predošlom roku.
Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol tak ako aj predošlý rok Orange, nasledovaný predajcom záhradej a bazénovej techniky Mountfield a ďalším mobilným operátorom Slovak Telekom.
Top 10 zadávateľov v tlači
| Zadávateľ | Suma v € |
1 | ORANGE SLOVENSKO | 5 206 016 € |
2 | MOUNTFIELD | 3 759 904 € |
3 | SLOVAK TELEKOM | 3 542 523 € |
4 | ROZHLAS A TELEVIZIA SLOVENSKA | 3 054 026 € |
5 | SKODA AUTO SLOVENSKO | 2 967 921 € |
6 | AGENTURA MEGAVOX | 2 528 373 € |
7 | PORSCHE SLOVAKIA | 2 175 059 € |
8 | BILLA | 1 929 275 € |
9 | RADIO EXPRES | 1 910 727 € |
10 | LIDL | 1 888 542 € |
Zdroj: TNS Slovakia