Čakať na spasenie a dúfať v zázrak sa v biznise neoplatí. Meg Whitmanová, šéfka firmy HP bola jednou z najväčších fanúšičiek Windowsu 8 od Microsoftu a bola presvedčená, že predaj počítačov sa s príchodom nového operačného systému naštartuje. „Musíme sa ho držať. Verím mu,“ povedala vtedy Whitmanová. Svoj postoj však prehodnotila po tom, čo firma zverejnila výsledky za rok 2012. Predaj počítačov padol o pätinu a Meg Whitmanová láme nad Windows 8 palicu. „Musíme sa preorientovať na výrobu zariadení, ktoré zákazníci chcú,“ povedala na tlačovej konferencii Whitmanová, pričom zdôraznila, že svoju pozornosť bude sústreďovať najmä na nový Chromebook a tablet Slate 7, oba s operačnými systémami od Google.
Objavili tablet
Ešte na jeseň minulého roka všetci výrobcovia počítačov na čele s HP dúfali, že firmy po uvedení Windowsu 8 na trh obnovia svoje počítačové parky a naštartujú tak predaj. Lenže od predstavenia domnelej spásy PC priemyslu uplynulo už viac ako pol roka a predaj počítačov klesá. Ďalej a ďalej. Na ich miesto sa derú smartfóny a tablety. „Vyzeralo to, že ľudia budú vlastniť súbežne tablet aj počítač. Teraz sa zdá, že častým modelom bude používanie tabletu na konzumáciu obsahu, a používanie PC na jeho tvorbu,“ hovorí analytička Gartner Mikako Kitagawa. Analytik Tomáš Menčík zase pripomína, že trh s PC je v takej zlej kondícii, že mu už nepomôže nič. „Windows 8 vôbec nie je zlý systém, iba nemá takú moc, aby zdvihol predaj počítačov,“ hovorí.
Meg Whitmanová si túto skutočnosť uvedomila a nepriamo sa od Windowsu 8 a zariadení s ním (vrátane tabletov) na tlačovej konferencii dištancovala. „Úprimne povedané, produkty s Androidom nám dosť pomáhajú. Tablet Slate nám pokrýva segment, ktorý sme doteraz obchádzali,“ dodala Whitmanová. Podľa analytikov je najvyšší čas naskočiť na vlak s tabletmi, keďže v tomto segmente je stále veľký priestor na rast. Meg Whitmanovú toto zaostávanie už stálo miliónové straty a 29-tisíc pracovných miest v HP.
Kto už naskočil
Firmy, ktoré si včas uvedomili potenciál tabletov a smartfónov, už dávno zbierajú ovocie. Lídri ako Apple či Samsung včas vycítili príležitosť, ale napríklad HP či Lenovo iba naskakujú na vlnu. Spoločnosť Lenovo iba v prvom štvrťroku zvýšila zisk až o 90 percent a vďačí za to iba tabletom a smartfónom, ktoré za nízku cenu predáva doma v Číne a okolitých regiónoch. „Takto pružne by mala na dopyt reagovať každá firma,“ myslí si analytik Ivor Lehoťan z Capital Markets. Keď sa segmentu tabletov a smartfónov darí, výrobcovia by mali prispôsobiť ponuku, inak neprežijú. „Dnes ponuka nevytvára dopyt, ale dopyt ponuku. Dokazuje to aj čoraz vyšší počet firiem, ktoré už rozšírili paletu produktov,“ doplnil pre dnešné Hospodárske noviny analytik.
Zdroj: hn

