StoryEditor

Zodpovedná firma musí byť v podnikaní poctivá

30.05.2013, 16:03
71 % Slovákov nevie spontánne určiť firmy na Slovensku, o ktorých je možné povedať, že podnikajú zodpovedne. Niektorí v tom ale majú jasno... Zaznelo na dnešnom CEE CSR Summite.

Respondenti ako zodpovedné firmy uviedli: Volkswagen (3,39 %), Orange (2,3 %), Kia (2,0 %), Slovnaft (2,0 %), Slovak Telekom (2,0 %), SPP (1,9 %), U. S. Steel Košice (1,4 %). Asi tretina opýtaných spája zodpovedné podnikanie najmä s automobilovým a strojárskym priemyslom (34 %) a s IT a telekomunikáciami (32 %). Pätina respondentov ďalej menovala finančné služby a bankovníctvo (22 %) a energetiku a distribúciu energie (20 %). O praktikách firiem sa polovica respondentov (52 %) dozvedá z televízie, asi tretine respondentov k tomu slúžia informácie z dennej tlače, resp. časopisy (32 %), pre ďalších sú to zamestnanci spoločnosti (29 %) a ich osobná skúsenosť (29 %). Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus pre Business Leaders Forum z apríla 2013 na vzorke 1017 respondentov, ktorý ukázal, ako slovenská verejnosť vníma zodpovedné podnikanie. Prieskum dnes na CEE CSR Summite prezentovala Beata Hlavčáková, riaditeľka, Business Leaders Forum (SK). Poctivosť pri podnikaní (61 %), vhodné pracovné podmienky, bezpečnosť a zdravie pri práci (53 %), nasledované rozvojom zamestnancov a vyváženosťou osobného a pracovného času zamestnancov (36 %), boli identifikované ako najdôležitejšie aktivity zodpovedných firiem v súčasnosti. Spontánne predstavy o zodpovednom podnikajú respondenti spájajú s poctivosťou pri podnikaní (36 %) a nezneužívanie zamestnancov (32 %). Zároveň klesol podiel tých, ktorí o pojme zodpovedné podnikanie firiem nemajú žiadnu predstavu.

Téma zodpovednosť je už pre mnohých obyvateľov SR osobne dôležité – 76 % deklarovalo, že separuje odpad, polovica už niekedy darovala peniaze neziskovej organizácii prostredníctvom mobilných či pouličných zbierok a 36 % odporučilo produkt alebo službu nejakej firmy, lebo sa správa zodpovedne.

Pri nákupe tovarov a služieb je pre respondentov najdôležitejšia kvalita a cena. S väčším odstupom nasledujú ostatné sledované kritériá ako: či výrobca podniká transparentne a eticky, či nepodpláca, nezavádza v reklame a či dbá na ochranu životného prostredia.

Čo je však zaujímavé, narastá aj obranná aktivity: opačný postup – bojkotovanie výrobkov alebo služieb firmy, s aktivitami ktorej nesúhlasili, realizovala takmer tretina opýtaných (30 %), čo je 17%-ný nárast oproti ostatnému prieskumu a to je viditeľný posun.

Viac z CEE CSR Summitu aj na tému, či sú zodpovedné značky úspešnejšie prinesieme v júnových Stratégiách.

Zdroj: rm

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
12. máj 2025 07:53