Za posledných dva a pol roka (od 1.1.2011 do 30.6.2013) investovali bankové subjekty do reklamy na hypotéky viac ako 42,5 mil. eur. (Tento údaj vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkov a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.)
V roku 2012 minuli banky na inzerovanie hypotekárnych produktov o 40 % menej prostriedkov ako v roku 2011. Vývoj v prvom polroku 2013 naznačuje, že banky sa opäť zamerali na podporu hypoték, keď za prvých šesť mesiacov tohto roka investovali do reklamy viac ako v celom roku 2012 a tiež viac ako v prvej polovici roka 2011.
V období od roku 2011 podporilo reklamnou kampaňou predaj hypoték 9 najväčších slovenských bánk.
V tradičnom mediamixe dominuje televízia, do ktorej smeruje v priemere 85 % reklamných rozpočtov určených na propagáciu hypoték. Na print pripadá približne 9 % z celkového mediamixu. Najmenej využívané boli outdoor a rádio.
Za dva a pol roka odvysielali slovenské televízie viac ako 33.300 reklám propagujúcich hypotéky. Na obrazovkách tak zabrali 241 hodín televízneho vysielania. Pre propagáciu hypoték využili zadávatelia v najväčšej miere vysielanie JOJ GROUP - celkový objem reklamného priestoru zakúpeného pre inzerovanie hypoték bol o 40 % vyšší ako u MARKÍZA GROUP.
Prehľad odvysielaných hypotekárnych spotov podľa TV spoločností
TV spoločnosť | dĺžka reklám v hodinách |
JOJ GROUP | 137 |
MARKÍZA GROUP | 98 |
TA3 | 6 |
RTVS | 1 |
V printových médiách zabrala inzercia hypotekárnych produktov dokopy 712 inzertných strán (z toho 265 inzertných strán v časopisoch, 447 inzertných strán v novinách).
Z ponuky časopisov využili banky najviac priestoru v Plus 7 dní, Trende a Živote. Z novín to bol Nový čas, Sme a Hospodárske noviny.
TOP 3 printové tituly podľa počtu hypotekárnych inzertných strán
Titul | počet inzertných strán |
ČASOPISY |
|
Plus 7 dní | 44 |
Trend | 37 |
Život | 23 |
NOVINY |
|
Nový čas | 58 |
Sme | 34 |
Hospodárske noviny | 32 |
Najviac prostriedkov do reklamy hypoték minuli v roku 2011 Slovenská sporiteľňa, Tatra banka a ČSOB. Poradie bánk ostalo nezmenené aj v roku 2012. Prvá polovica roka 2013 naznačuje zmeny, keď o svoj podiel na trhu zabojuje VÚB banka, Prima banka a Sberbank.
Prehľad výdavkov do hypotekárnej reklamy 2011 – 6/2013
Zadávateľ | výdavky na reklamu v €* |
Slovenská sporiteľňa | 10 712 657 |
Tatra banka | 7 565 058 |
VÚB Banka | 6 560 948 |
ČSOB | 6 493 841 |
Poštová banka | 3 614 334 |
Prima banka | 2 648 765 |
Unicredit Bank | 2 276 851 |
OTP banka | 1 634 023 |
Sberbank | 1 089 511 |
* Výdavky vypočítané podľa oficiálnych cenníkov bez zohľadnenia zliav, bonusov a provízií.
Prehľad výdavkov do hypotekárnej reklamy v roku 2013 (január až jún)
Zadávateľ | výdavky na reklamu v €* |
Slovenská sporiteľňa | 3 562 267 |
Prima banka | 2 615 217 |
VÚB Banka | 2 169 707 |
* Výdavky vypočítané podľa oficiálnych cenníkov bez zohľadnenia zliav, bonusov a provízií.
Štúdia LifeStyle 2013 spoločnosti TNS Slovakia tiež poukázala na skutočnosť, že dve pätiny Slovákov nemajú vlastné bývanie. Z prieskumu vyplynul aj fakt, že 13 percent Slovákov kúpu bytu, domu alebo víkendovej nehnuteľnosti plánuje. Tieto čísla hovoria o príležitosti pre bankové domy – zúčastniť sa konkurenčného boja o klienta a zvýšiť svoj podiel na trhu.
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia monitoruje 10 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 100 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 240 webových stránok a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).
Zdroj: TNS Slovakia