Keď sa povie „franchise“, väčšine ľudí zíde na um populárna sieť fast foodov, supermarketov, alebo filmové produkcie typu Piráti z Karibiku. To, že môže byť reč aj o celosvetovo populárnom formáte konferencií TEDx, napadne len málokomu. Je to trošku paradoxné, keďže podľa údajov z minulého roka sa v 133 krajinách sveta uskutočnilo denne v priemere päť TEDx konferencií.
Aj tieto nápady ste mali doteraz šancu vidieť vďaka TEDxu:
Zoberme si taký TEDTalk Luisa von Ahn, v ktorom prezentoval projekty reCAPTCHA a Duolingo. Na internete sme mnohokrát nútení dokázať, že sme ľudia a nie počítačové programy generujúce spam. Trávime sekundy (niekedy aj minúty) svojho života prepisovaním CAPTCHe- pokrkvaných, absurdných obrázkov textu či čísel. Spolu to celosvetovo denne(!) predstavuje 200 miliónov rozlúštených obrázkov a až šialených 150 000 hodín práce. Kolektív okolo Luisa sa rozhodol tento zbytočne premárnený čas využiť. Obrázky abstraktných textov nahradili naskenovanými slovíčkami z kníh a novín, či najnovšie aj číslami budov z Google street view. Súčasné počítačové softvéry ich totiž nie sú schopné rozlúštiť, prípadne robia množstvo chýb. Spoločne sa tak (ne)vedome podieľame na digitalizácii miliónov kníh, novín a zdokonaľovaní Google máp. A to ešte neviete o čo ide v projekte Duolingo...
A aby ste si nemysleli, že Slovensko zaostáva, spomeňme si napríklad Mariána Repáňa (foto hore) a jeho projekt OdKomunity, ktorý bol prezentovaný na TEDxKošice. Mariána štval zbytočný konzum a nákupy vecí, ktoré potreboval použiť iba raz, prípadne len veľmi sporadicky. Považoval to za finančne náročné a ekologicky nevýhodné. Rozhodol sa toto plytvanie surovinami obmedziť a založil preto portál, na ktorom sa v duchu spoluspotrebiteľstva jednotlivé veci medzi používateľmi požičiavajú.
Ak vás videá nadchli, stále máte šancu zúčastniť sa aj osobne. Napríklad na konferencii TEDxKošice 2013, ktorá sa uskutoční už 7. septembra v Kasárne/Kulturpark. Registrovať sa môžete priamo TU.
TEDx sú menšie lokálne podujatia, usporiadané nezávisle, no podľa vzoru a licencie exkluzívnej konferencie TED (T-echnology/E-ntertainment/D-esign). Úplne prvá sa uskutočnila v Kalifornii už v roku 1984, práve tá položila základy ospevovaného internetového kolosu TED.com. Na tejto stránke sú v súčasnosti tisíce multitematických videí, ktoré sú zjednotené pod sloganom „Myšlienky hodné šírenia / Ideas worth spreading“.

