Nijako. Aspoň pre tých skutočne dobrých PR odborníkov, tvrdí PR guru Paul Holmes.
Paul Holmes, šéfredaktor Holmes Report, sám tvrdí, že nikdy neviedol život, aký by sa od PR človeka očakával, nemá rád, ak ho niekto nazýva PR guru a sám seba vníma ako toho, ktorému nevyšlo pravdepodobne najviac PR projektov, ktoré kedy viedol. Dnes však ako keynote speaker na PR summite, ktorý vrcholí vyhlásením výsledkov súťaže Prokop, predstavil niekoľko kľúčových myšlienok o smerovaní public relations.
Sociálne médiá a PR – dobrá alebo zlá správa?
Tí, ktorí sa domnievajú, že sociálne médiá zmenili svet PR, pravdepodobne patria medzi priemerných PR ľudí. Dobrých, skutočne dobrých PR ľudí sociálne médiá svojím príchodom nezaskočili. Pretože atribúty ako transparentnosť, dialóg, pravdovravnosť, konverzácia patrili medzi ich vlastnosti už dávno predtým, ako vôbec vznikol pojem sociálne médiá.
Nemýľte si PR s komunikáciou
PR nie je to isté, čo komunikácia a dokonca ani to, čomu zvykneme hovoriť marketing. PR má oveľa širší záber, je zodpovedné za riadenie vzťahov medzi organizáciou, značkou, spoločnosťou a verejnosťou. A to nie sú len spotrebitelia, ako by tomu bolo v prípade, ak by sme hovorili o marketingu. PR má povinnosť ovplyvňovať vzťahy so zamestnancami, komunitami, a áno, v neposlednom rade aj so spotrebiteľmi. Aký by mal byť teda PR človek, keď má byť iný ako marketér?
Ako vyzerá správny PR človek
V prvom rade to musí byť odborník, ale nie na jednu oblasť. Mal by byť odborník na financie, vývoj, politiku... Pretože, a to je zase otázka na štruktúru organizácie, mal by sedieť za jedným stolom s CEO, finančným riaditeľom, marketingovým oddelením a vedieť patrične argumentovať hneď, ako sa pripravujú rozhodnutia. Teda nie čakať na to, kým sa naruší reputácia firmy, aby tento PR človek mohol plniť svoju funkciu. Na druhej strane, ani organizácia by nemala vnímať svoje „PR oddelenie“ ako to, ktoré hasí vzniknuté problémy. Za ďalšie, dnešný PR človek by mal mať viac odvahy. Viac odvahy povedať CEO, finančnému riaditeľovi, procurementu, že rozhodnutie, o ktoré sa snaží, nebude mať pozitívny dopad. Teda mať odvahu vyvrátiť im zaužívané predstavy a vedieť argumentovať na všetky tieto zúčastnené strany.
Najprv činy, potom reči
Dôležité je pochopiť, že pre verejnosť, ľudí je smerodajnejšie správanie firmy, ako to, čo o sebe tvrdí. Ak sa vyhlásite za firmu, ktorej princíp spočíva v ochrane životného prostredia a zároveň budete sypať odpad do rieky, ľudia vás ohodnotia ako toho, kto je nedbalý k životnému prostrediu (a ešte aj klame).
PR už nie je to, čo bývalo
A predsalen sociálne médiá v niečom PR zmenili. Kedysi, pred piatimi, desiatimi rokmi, PR svetom vládli tlačové správy, sponzoring, príslušnosť k nejakému eventu. Bolo jednoduché primať ľudí, aby si o vás mysleli to, čo potrebujete, chcete. Až kým neprišli na scénu sociálne médiá, ktoré tento mýtus narušili. Dnes to, čo ľuďom o svojej značke hovoríte, môže byť úplne niečo iné, čo si ľudia hovoria o značke navzájom. V dobe sociálnych médií ľudia veľmi ľahko a rýchlo odhalia, ak sa nesprávate férovo, transparentne alebo jednoducho vaše konanie sa nezhoduje s tým, čo o sebe tvrdíte. A buďte si istí, že vás za to potrestajú zlou reputáciou.
Zdroj: er.