Ako využívajú české firmy PR bola základná otázka prieskumu realizovaného PR agentúrou Focus Agency, s.r.o. Výskum prebiehla v júni a júli 2013 metódou CAWI s predchádzajúcim telefonickým oslovením respondentov. Zapojilo sa do neho 478 spoločností všetkých veľkostí, od tých, ktoré zamestnávajú do 50 ľudí až po tie s viac ako 1000 zamestnancami. 16 % z nich malo v minulom roku obrat nad 1 mld. korún.
Jasne vedie produktová komunikácia. Pre 85 % využívajúcich PR je hlavnou motiváciou presadzovanie informácií o ich službách a výrobkoch. Firemná – korporátna komunikácia je s 59 %-ami na druhom mieste. Riaditeľ Focus Agency, Robert Svoboda: „Budovanie vzťahov s verejnosťou sa v posledných rokoch výrazne zmenilo, ľudia sa naučili používať online kanály, ktoré umožňujú dvojsmernú komunikáciu. Čím ďalej väčšia dôležitosť prítomnosti v online svete potom ovplyvňuje aj to, že vzťahy s verejnosťou buduje takmer 38 % firiem cez komunikáciu na sociálnych sieťach, na blogoch a v internetových diskusiách.“
Výhradne služby PR agentúry v súčasnosti využíva 16 % firiem. Toto číslo ale neponúka komplený obraz situácie. Robert Svoboda: „Kým celé firemné PR zveruje PR agentúram necelá šestina spoločností, mnoho z nich aj tak potrebuje pomoc odborníkov. Preto takmer 46 % firiem využíva prácu externých spolupracovníkov či dodávateľov, ide pritom o služby freelancerov aj agentúr.“ Na vlastný tím sa pri realizácii PR aktivít spolieha 38 % firiem.
53 % PR agentúr získa svoju zákazku na základe výberového konania. Ani tí, čo v ňom uspejú ale nemajú zvyčajne svoj biznis dlhodobo istý. Takmer 30 % firiem uzatvára s PR agentúrami spoluprácu len na konkrétnu kampaň, o trošku viac na jeden rok (30,3 %). Šťastné agentúry uzatvárajú kontrakty aspoň na 3 roky s asi štvrtinou firiem. Odpoveď na otázku: „Ako dlho už spolupracujete s Vašou PR agentúrou? – viac ako 5 rokov – vyslovilo 17 % firiem.
Hodnotenie efektivity PR aktivít je dlhodobo spornou otázkou. Spoločnosti realizujúce PR najčastejšie berú ohľad na počet dosiahnutých výstupov v kampani (62 %). Viac ako 38 % firiem uvádza, že pracujú s vlastným systémom hodnotenia. Počet oslovených osôb v cieľovej skupine na základe mediálnych dát je relevantnou metrikou pre 27 %. Problematický a často diskutovaný ekvivalent ceny za inzerciu, AVE, využíva necelých 22 % spoločností.
Výskum tiež zisťoval napríklad veľkosť rozpočtov firiem na PR aktivity a ich medziročné porovnanie, ale aj dôvody firiem, ktoré PR agentúry nevyužívajú, existujúce aktivity firiem, alebo to, ako a kde firmy dodávateľov PR služieb vyhľadávajú.
Zdroj: red

