StoryEditor

V roku 2012 stúpli výdavky do reklamy o 9,4 %

21.05.2013, 16:37
Podľa výsledkov monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia dosiahli oficiálne výdavky do reklamy v roku 2012 úroveň takmer 962 mil. eur.

Oficiálne výdavky do reklamy vzrástli v roku 2012 o 9,4 % a dosiahli úroveň takmer 962 mil. eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring Media Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy a bonusy.

 

Najviac potiahli nárast reklamných výdavkov investície do televíznej reklamy, najvýraznejší prepad bol zaznamenaný pri inzercii v časopisoch.

 

Vzhľadom na takmer 66 % podiel televízie v mediamixe tradičných médií je nárast výdavkov o 15 % v tomto médiu najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja.

 

Pozitívny vývoj zaznamenáva aj kinoreklama a aj keď jej podiel v reklamnom mediamixe nie je výrazný, je dôkazom záujmu zadávateľov o tento komunikačný kanál.

 

Reklama v rádiách zaznamenala medziročný nárast investícií o 5,8 %, napriek tomu však zostali výdavky do rozhlasovej reklamy v roku 2012 na úrovni nižšej ako v roku 2010.

 

Mierny prepad bol zaznamenaný v investíciách do outdoorovej reklamy (-2,5 %) a pokles výdavkov do inzercie zaznamanali tak noviny (-0,9 %), ako aj časopisy (-4,2 %).

 

Prehľad a vývoj výdavkov do reklamy

 

Mediatyp

2011

2012

% zmena

podiel na mediamixe 2012

TELEVÍZIA

549 121 002 €

632 458 681 €

15.2%

65.8%

PRINT

173 380 793 €

168 673 587 €

-2.7%

17.5%

  z toho Noviny

76 854 858 €

76 180 824 €

-0.9%

7.9%

  z toho Časopisy

96 525 935 €

92 492 763 €

-4.2%

9.6%

RÁDIO

76 693 589 €

81 179 634 €

5.8%

8.4%

OUTDOOR

76 907 603 €

75 012 619 €

-2.5%

7.8%

KINÁ

3 179 545 €

4 240 835 €

33.4%

0.4%

Výdavky CELKOM

879 282 532 €

961 565 356 €

9.4%

100.0%

 

Objem predaného reklamného priestoru sa v jednotlivých médiách vyvíjal rôzne. Kým pokles výdavkov do reklamy v printových médiách korešpondoval s poklesom objemu predaných inzertných strán, v rádiách a televízii bola situácia mierne odlišná. Rádiá odvysieli približne rovnaký objem reklamného času ako v roku 2011, pričom výdavky do reklamy vzrástli. A televízie odvysielali o 18 % reklamného priestoru viac, pričom výdavky do reklamy rástli pomalšie (o 15 %).

 

Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2012 vs. 2011

Mediatyp

2011

2012

% zmena

TELEVÍZIA

4 041 hodín

4 780 hodín

18.30%

RÁDIO

1 979 hodín

1 978 hodín

0%

PRINT

51 851 inz.strán

49 318 inz.strán

-4.90%

  z toho Noviny

22 601 inz.strán

22 204 inz.strán

-1.80%

  z toho Časopisy

29 250 inz.strán

27 114 inz.strán

-7.30%

 
 

TOP 10 zadávateľov investovalo do reklamy 22 % z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2012. 9 z 10 zadávateľov sa umiestnilo v tomto rebríčku aj v roku 2011.

Nováčikom v rebríčku TOP 10 je Poštová banka, ktorá medziročne zvýšila výdavky do reklamy o 60 %. Z TOP 10 vypadol Lóreal, ktorý sa dostal na 11. miesto.

Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom.

Poradie prvých 4 z TOP 10 zadávateľov reklamy sa medziročne nezmenilo (1. Slovak Telekom, 2. Orange, 3. Henkel, 4. Unilever). Telefónica si vymenila miesto so zadávateľom Lidl a Škoda Auto Slovensko s Nestlé.

Top 10 zadávateľov podľa výdavkov na reklamu (€)

 

Zadávateľ

2012

2012 vs 2011  % zmena

1

Slovak Telekom

42 394 626 €

4.5%

2

Orange Slovensko

38 158 119 €

0.6%

3

Henkel

20 617 007 €

-3.2%

4

Unilever

20 158 032 €

14.1%

5

Telefónica Slovakia

18 024 308 €

26.2%

6

Lidl

16 268 841 €

11.4%

7

Slovenská sporiteľňa

15 274 969 €

15.4%

8

Škoda Auto Slovensko

14 258 917 €

15.6%

9

Nestlé

13 486 707 €

8.9%

10

Poštová banka

13 073 791 €

60.6%

 

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje  bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 100 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 240 webových stránok a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).

 

Zdroj: TNS Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. november 2025 06:04