Oficiálne výdavky do reklamy vzrástli v roku 2012 o 9,4 % a dosiahli úroveň takmer 962 mil. eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring Media Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy a bonusy.
Najviac potiahli nárast reklamných výdavkov investície do televíznej reklamy, najvýraznejší prepad bol zaznamenaný pri inzercii v časopisoch.
Vzhľadom na takmer 66 % podiel televízie v mediamixe tradičných médií je nárast výdavkov o 15 % v tomto médiu najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja.
Pozitívny vývoj zaznamenáva aj kinoreklama a aj keď jej podiel v reklamnom mediamixe nie je výrazný, je dôkazom záujmu zadávateľov o tento komunikačný kanál.
Reklama v rádiách zaznamenala medziročný nárast investícií o 5,8 %, napriek tomu však zostali výdavky do rozhlasovej reklamy v roku 2012 na úrovni nižšej ako v roku 2010.
Mierny prepad bol zaznamenaný v investíciách do outdoorovej reklamy (-2,5 %) a pokles výdavkov do inzercie zaznamanali tak noviny (-0,9 %), ako aj časopisy (-4,2 %).
Prehľad a vývoj výdavkov do reklamy
Mediatyp | 2011 | 2012 | % zmena | podiel na mediamixe 2012 |
TELEVÍZIA | 549 121 002 € | 632 458 681 € | 15.2% | 65.8% |
173 380 793 € | 168 673 587 € | -2.7% | 17.5% | |
z toho Noviny | 76 854 858 € | 76 180 824 € | -0.9% | 7.9% |
z toho Časopisy | 96 525 935 € | 92 492 763 € | -4.2% | 9.6% |
RÁDIO | 76 693 589 € | 81 179 634 € | 5.8% | 8.4% |
OUTDOOR | 76 907 603 € | 75 012 619 € | -2.5% | 7.8% |
KINÁ | 3 179 545 € | 4 240 835 € | 33.4% | 0.4% |
Výdavky CELKOM | 879 282 532 € | 961 565 356 € | 9.4% | 100.0% |
Objem predaného reklamného priestoru sa v jednotlivých médiách vyvíjal rôzne. Kým pokles výdavkov do reklamy v printových médiách korešpondoval s poklesom objemu predaných inzertných strán, v rádiách a televízii bola situácia mierne odlišná. Rádiá odvysieli približne rovnaký objem reklamného času ako v roku 2011, pričom výdavky do reklamy vzrástli. A televízie odvysielali o 18 % reklamného priestoru viac, pričom výdavky do reklamy rástli pomalšie (o 15 %).
Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2012 vs. 2011
Mediatyp | 2011 | 2012 | % zmena |
TELEVÍZIA | 4 041 hodín | 4 780 hodín | 18.30% |
RÁDIO | 1 979 hodín | 1 978 hodín | 0% |
51 851 inz.strán | 49 318 inz.strán | -4.90% | |
z toho Noviny | 22 601 inz.strán | 22 204 inz.strán | -1.80% |
z toho Časopisy | 29 250 inz.strán | 27 114 inz.strán | -7.30% |
TOP 10 zadávateľov investovalo do reklamy 22 % z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2012. 9 z 10 zadávateľov sa umiestnilo v tomto rebríčku aj v roku 2011.
Nováčikom v rebríčku TOP 10 je Poštová banka, ktorá medziročne zvýšila výdavky do reklamy o 60 %. Z TOP 10 vypadol Lóreal, ktorý sa dostal na 11. miesto.
Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom.
Poradie prvých 4 z TOP 10 zadávateľov reklamy sa medziročne nezmenilo (1. Slovak Telekom, 2. Orange, 3. Henkel, 4. Unilever). Telefónica si vymenila miesto so zadávateľom Lidl a Škoda Auto Slovensko s Nestlé.
Top 10 zadávateľov podľa výdavkov na reklamu (€)
| Zadávateľ | 2012 | 2012 vs 2011 % zmena |
1 | Slovak Telekom | 42 394 626 € | 4.5% |
2 | Orange Slovensko | 38 158 119 € | 0.6% |
3 | Henkel | 20 617 007 € | -3.2% |
4 | Unilever | 20 158 032 € | 14.1% |
5 | Telefónica Slovakia | 18 024 308 € | 26.2% |
6 | Lidl | 16 268 841 € | 11.4% |
7 | Slovenská sporiteľňa | 15 274 969 € | 15.4% |
8 | Škoda Auto Slovensko | 14 258 917 € | 15.6% |
9 | Nestlé | 13 486 707 € | 8.9% |
10 | Poštová banka | 13 073 791 € | 60.6% |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 100 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 240 webových stránok a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).
Zdroj: TNS Slovakia

