Ako vyplýva zo štúdie BrandZ™ – Top 100 Most Valuable Global Brand pre rok 2013, lídrom zostáva Apple, ktorý medziročne rástol len na úrovni 1 %. Naproti tomu hodnota jeho najbližšieho konkurenta - Samsungu, ktorý je teraz na 30. pozícií, medziročne rástla o 51 %. Napriek silnejúcej konkurencii si však Apple dokázal udržať pozíciu lídra a práve to dokazuje, akú hodnotu značka má.
Celkovo v rámci top 100 je 6 nových značiek, najväčší medziročný nárast hodnoty vykázala značka Prada: 63 % a Zara: 60 %.
Millward Brown Oprimor realizuje rebríček pre WPP Group už 8. rok. Je to jediný rebríček, ktorý pri výpočte hodnoty značky, popri finančných dátach, zohľadňuje aj názory súčasných a potenciálnych zákazníkov značky na základe rozhovorov s viac ako 2 miliónmi spotrebiteľov na celom svete. Vnímanie značky je pre Millward Brown kľúčovým vstupom pri stanovení hodnoty značky. KĽÚČOVÉ ZISTENIA: SÚBOJ O TECHNOLOGY LEADERSHIP • Apple si udržuje pozíciu číslo 1 (napriek negatívnemu sentimentu investorov a poklesu cien akcií) vďaka sile svojej značky. Rast hodnoty značky sa však znížil o 95% a hodnota značky sa medziročne zvýšila len o +1% na 185 miliárd amerických dolárov. • Samsung v súboji o líderstvo v technology sektore, rástol +51% (v porovnaní s váženým priemerom rastu celej Top 100 +7%) ale značka Apple je takmer 9x hodnotnejšia ako Samsung. • Google sa po minuloročnom poklese -3% opäť posúva nahor, tentokrát medziročne o +5% a získal hodnotu 114 miliárd amerických dolárov. TECHNOLOGY SEKTOR DOMINUJE REBRÍČKU Top 100 • Napriek tomu, že technology a telekom kategórie nerástli, stále v rebtíčku Top 100 značiek dominujú. Polovicu rebríčka Top 10 značiek tvotia brandy z kategórií technology/telekom. V rebríčku Top 100 je zastúpených z týchto kategórií 28 značiek tvoriacich až 40% celkovej hodnoty Top 100 (oproti 36% hodnoty v roku 2006 kedy bol rebríček založený). NÁVRAT RASTU • Po stagnujúcom roku 2012 (keď hodnota Top 100 medziročne narástla len o pol percenta), Top 100 tento rok zaznamenal rast o +7% (teda o viac ako 160 miliárd a dosiahol hodnotu 2.6 biliónov USD, čo je viac ako HDP Veľkej Británie). FINANČNÉ ZNAČKY STÚPAJÚ NA CENE • Štvrtina značiek v Top 100 sú banky (lokálne aj globálne), poisťovne alebo spoločnosti kreditných kariet. Hodnota štrnástich z nich v minulom roku klesala, no v tomto roku klesla na hodnote len jedna spoločnosť (ICBC -1%). • Finančné spoločnosti rástli celkovo v priemere o 20% (oproti +7% nárastu celého Top 100). • Citi (+37%), Commonwealth Bank of Australia (+36%) a Barclays (+34%) sa umiestnili medzi Top 20 najviac rastúcimi firmami. KATEGÓRIA LUXURY RASTIE NAĎALEJ • Sektor Luxury toho roku rastie o +6% (čo posúva hodnotu kategóriie o celých +49% nahor v porovnaní s obdobím pred recesiou). • Značka PRADA je tohoročná najviac rastúca značka (+63%)
Viac analýz prinesieme v júnových Stratégiách.
The Top 10 Most Valuable Global Brands 2013
Rank 2013 | Category | Brand | Brand Value 2013 ($M) | Brand Value Change | Rank 2012 |
1 | Technology | Apple | 185,071 | +1% | 1 |
2 | Technology | 113,669 | +5% | 3 | |
3 | Technology | IBM | 112,536 | -3% | 2 |
4 | Fast Food | McDonald's | 90,256 | -5% | 4 |
5 | Soft drinks | Coca-Cola | 78,415 | +6% | 6 |
6 | Telecoms | AT&T | 75,507 | +10% | 8 |
7 | Technology | Microsoft | 69,814 | -9% | 5 |
8 | Tobacco | Marlboro | 69,383 | -6% | 7 |
9 | Credit cards | Visa | 56,060 | +46% | 15 |
10 | Telecoms | China Mobile | 55,368 | +18% | 10 |
Celý rebríček si môžete pozrieť tu.
Zdroj: rm