Viac ako štvrtina (26%) európskych spoločností v súčasnosti investuje do technológií, ktoré im umožnia komunikovať so zamestnancami prostredníctvom sociálnych médií. Ako ukázal už piaty ročník globálneho prieskumu Digital IQ, ktorý realizuje poradenská spoločnosť PwC, Európa v oblasti využívania sociálnych médií pre internú komunikáciu zaostáva za Amerikou aj Áziou a Tichomorím, kde do tejto oblasti v už súčasnosti investuje tretina firiem (32%, resp. 33%). Trend pre rok 2013 však celosvetovo stúpa - viac ako tretina firiem naprieč regiónmi plánuje tento rok zvýšiť svoje investície do sociálnych médií pre účely internej komunikácie.
Zvyšovať investície plánujú v tomto roku európske firmy do sociálnych médií, ktoré im umožnia komunikovať so zákazníkmi a ďalšími zainteresovanými stranami mimo firmu. Aj v oblasti vonkajšej komunikácie sú ale investície európskych firiem (35%) nižšie v porovnaní s tými v Amerike (49%) či Ázii a Tichomorí (41%). „Využívať sociálne médiá ako generátor zisku sa firmy zatiaľ skôr učia. V našom aktuálnom globálnom CEO prieskume 2013 až 50% generálnych riaditeľov z celého sveta potvrdilo, že využívanie sociálnych médií má vplyv na stratégiu ich podnikania. Avšak v regióne strednej sa východnej Európy to bolo len 34%. Očakávam, že toto číslo v našom regióne v nasledujúcich rokoch porastie. Už tento rok totiž podľa rovnakého prieskumu plánuje zmeniť svoj prístup k užívateľom sociálnych sietí až 75% firiem v strednej a východnej Európe." vysvetľuje Patrik Horný, partner PwC.
| Do ktorých technológií investujú firmy v súčasnosti? | Zvýšia investície v roku 2013 | |||||
| Amerika | Európa | Ázia a Tichomorie | Amerika | Európa | Ázia a Tichomorie | |
| sociálne médiá pre internú komunikáciu | 32% | 26% | 33% | 38% | 38% | 34% |
| sociálne médiá pre vonkajšiu komunikáciu | 37% | 29% | 31% | 49% | 35% | 41% |
| Zdroj: 5. ročník prieskumu PwC Digital IQ | ||||||
Ktoré sociálne siete podporí biznis? Viac ako polovica kolaboratívnych firiem tento rok plánuje zvýšiť využívanie Facebooku pre svoje podnikanie. Medzi bežnými firmami na trhu takto uvažuje približne tretina. Takmer polovica kolaboratívnych firiem plánuje tento rok zapojiť do svojho podnikania LinkedIn a Twitter. „Význam masových sociálnych sietí, ako sú Facebook či LinkedIn, vo firmách porastie aj naďalej. Skutočný boom však v nasledujúcich rokoch očakávam u špecifických on-line komunít," dodáva Patrik Horný, partner PwC.
| % respondentov, ktorí plánujú zvýšiť využívanie sociálnych médií pre biznis účely v roku 2013 | ||
| Kolaboratívne firmy* | Ostatní | |
| 56% | 35% | |
| 44% | 30% | |
| 40% | 27% | |
| Blogy | 36% | 25% |
| Odvetvovo alebo funkčne špecifické online komunity | 33% | 25% |
| 21% | 9% | |
| Zdroj: 5. ročník prieskumu PwC Digital IQ | ||
| * firmy s vysokým digitálnym IQ, rastom tržieb viac ako 5%, ktoré sa nachádzajú v hornom kvartile výnosov, ziskovosti a inovácií | ||
Zdroj: PwC

