Ako vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov spoločnosti TNS Slovakia, objem investícií do reklamy v 6 celoštátnych slovenských rádiách klesol v roku 2013 o takmer 4,5 % a dostal sa na úroveň z roku 2011.
Najvyšší objem výdavkov do reklamy pripadol už tradične na rádio Expres, nasledované Fun rádiom a rádiom Viva. Celkové poradie rádií sa za posledné štyri roky nezmenilo, pričom ani ukončenie vysielania rádia Viva 10 dní pred koncom roka 2013 nemalo na poradie rádií podľa cenníkového objemu predanej reklamy žiadny vplyv.
Prehľad rádií podľa výdavkov do reklamy
Medium | Objem reklamy v € | % zmena | |
2013 | 2012 | ||
RADIO EXPRES | 26 749 733 | 26 537 679 | 0,8 % |
FUN RADIO | 18 797 892 | 19 742 209 | -4,8 % |
RADIO VIVA | 10 637 000 | 12 896 492 | -17,5 % |
RADIO JEMNE MELODIE | 8 339 204 | 8 879 764 | -6,1 % |
SLOVENSKO 1 | 7 746 042 | 7 460 510 | 3,8 % |
EUROPA 2 | 5 292 696 | 5 648 753 | -6,3 % |
Aj napriek poklesu oficiálnych výdavkov do reklamy celková dĺžka reklamného času rádií v roku 2013 neklesla a udržala sa na takmer rovnakej úrovni ako v roku 2012 (+0,3 %).
Prehľad rádií podľa počtu odvysielaných reklamných spotov a dĺžky odvysielaných spotov
Medium | Počet odvysielaných spotov | Reklamný čas v hodinách | ||||
2013 | 2012 | % zmena | 2013 | 2012 | % zmena | |
Viva | 63 105 | 76 974 | -18,0% | 409 | 504 | -18,9 % |
Fun | 50 009 | 54 292 | -7,9% | 346 | 364 | -4,9 % |
Expres | 46 021 | 45 579 | 1,0% | 320 | 322 | -0,4 % |
Jemné melódie | 42 231 | 48 370 | -12,7% | 444 | 326 | 36,1 % |
Európa 2 | 38 321 | 37 122 | 3,2% | 340 | 336 | 1,0 % |
Slovensko 1 | 18 306 | 17 778 | 3,0% | 127 | 128 | -0,7% |
Slovenské rádiá odvysielali v minulom roku takmer 258 tisíc reklamných spotov v celkovej dĺžke 1986 hodín vysielania. Počet odvysielaných spotov tak klesol v medziročnom porovnaní o 8 %. Z toho vyplýva, že sa v rádiách odvysielalo menej spotov, avšak s dlhšou stopážou, takže sa celkový reklamný čas neznížil, ale zostal na rovnakej úrovni (+0,3 %).
V rebríčku TOP 15 najväčších zadávateľov rozhlasovej reklamy sa umiestnili štyri automobilky (Citroen Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia (so značkami Audi, Seat, VW) a Peugeot Slovakia). Škoda Auto Slovensko sa z prvej priečky v roku 2012 prepadla na 5. miesto. V roku 2013 ju predbehla aj automobilka Citroen (2. miesto). 12 z 15 zadávateľov bolo v tomto rebríčku aj v roku 2012, pribudli traja noví zadávatelia, a to Slovak Telekom, Shell a Electro world.
Zadávateľ | Výdavky v € |
Spoločnosť 7 plus | 2 049 773 |
Citroen Slovakia | 1 895 576 |
Ringier Axel Springer Slovakia | 1 757 403 |
Slovak Telekom | 1 598 745 |
Škoda Auto Slovensko | 1 505 264 |
Interpharm | 1 079 960 |
COOP Jednota Slovensko | 1 045 371 |
Orange Slovensko | 937 708 |
Prvá stavebná sporiteľňa | 919 984 |
Porsche Slovakia | 876 922 |
Billa | 866 229 |
Hornbach | 824 358 |
Shell | 789 928 |
Electro world | 715 790 |
Peugeot Slovakia | 701 862 |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 33 tematických TV staníc).
Zdroj: TNS Slovakia, Miroslava Klempová