Ako vyplýva zo štúdie spoločnosti TNS Slovakia Millennials+, dotykové displeje sú pre mladých samozrejmosťou. V súčasnosti vlastní smartfón väčšina z nich (78%). A tí, čo ho nemajú, tak si ho pravdepodobne v blízkej budúcnosti kúpia . Na ústupe sú klasické tlačidlové mobilné telefóny, o ktorých kúpe neuvažuje prakticky nikto. Obľúbenými sú tiež notebooky, ktoré to pre zmenu vyhrávajú pred klasickými osobnými počítačmi. Potenciál má aj tablet, ktorý v súčasnosti vlastní každý piaty mladý (21%) a približne rovnaký podiel (19%) by ho vlastniť chcel.
| MÁM | CHCEM |
smartfón | 78 % | 25 % |
mobilný telefón | 33 % | 1 % |
notebook | 73 % | 19 % |
osobný počítač | 45 % | 4 % |
tablet | 21 % | 19 % |
„Mladí trávia na internete v priemere až neuveriteľné 4 hodiny denne. Môže sa preto javiť, že mladí zapredali dušu virtuálnej realite. V ich svete je však aj napríklad chatovanie na sociálnej sieti jedným zo spôsobov venovania sa priateľom. Keď si však uvedomíme koľko času mladí trávia s priateľmi v škole, na krúžkoch, či brigáde a potom ešte chatujú a skypujú s kamarátmi z rôznych kútov sveta na internete, tak dnešná mládež je súčasťou oveľa väčšej sociálnej interakcie ako tomu bolo v minulosti. Najmladší, vo veku 12-15 rokov, sú online aj kvôli hrám. Kto nehrá, je mimo, a nezapadne medzi svojich rovesníkov. Tí starší na internete oveľa radšej komunikujú alebo si vyhľadávajú informácie rôzneho charakteru,“ zhodnotila Lenka Mišutková, Project Leader Quali agentúry TNS Slovakia.
Rodičia ako hlavný zdroj príjmu
Mladí ľudia (a hlavne tí najmladší vo veku 12-15 rokov) sú vo veľkej miere odkázaní na svojich rodičov a ich peniaze. Tí im pravidelne prispievajú pomocou vreckového. Svoje rozpočty si mládež vylepšuje aj peniazmi, ktoré dostane od starých rodičov či rôznych príbuzných. Vek, kedy mladá generácia získava prvé skúsenosti so zarábaním peňazí, sa v súčasnosti znížil. Zatiaľ čo v minulosti na brigády chodili vysokoškoláci, v súčasnosti si takýmto spôsobom privyrábajú už aj stredoškoláci (16-19 roční). Niektorí mladí vo veku 20-26 rokov si už sami zarábajú, či už prácou na plný alebo čiastočný úväzok, prípadne vlastným podnikaním.
Tatiana Böhmerová, Client Partner Senior spoločnosti TNS Slovakia, dodáva: „Mladí ľudia najčastejšie míňajú svoje peniaze na nákup jedla v bufetoch (hlavne na niečo sladké alebo slané) a tiež na nealkoholické nápoje. Časť zo svojich príjmov míňajú na dopravu, mobilné telefóny, oblečenie a zdravotné a skrášľujúce potreby. Na tieto účely míňajú peniaze hlavne dievčatá. Chlapci, naopak, skôr utrácajú na jedlo v reštauráciách alebo fastfoodoch, na vstupenky na zábavné akcie, na bývanie a tí starší aj na pivo a alkohol.“
Načo mladí najčastejšie míňajú? (za ostatný mesiac)
1 | sladké / slané |
2 | nealkoholické nápoje - limonády, džúsy, čaje |
3 | doprava - verejná, taxi, benzín - pri bežnom dochádzaní do školy, práce... |
4 | mobilný telefón |
5 | oblečenie |
6 | zdravotné a skrášľujúce potreby – napr. pleťové krémy, voňavky, gély po holení... |
7 | jedlo v normálnej alebo lepšej reštaurácii |
8 | jedlo vo fastfoode |
9 | vstupenky na zábavné akcie – napr. kino, koncerty, športové akcie... |
10 | bývanie – nájom, energie, výbava bytu |
11-15 | pivo, alkohol, športové aktivity (permanentky), elektronika, splácanie dlhov |
Voľnopredajná štúdia Millennials+, ktorú agentúra TNS Slovakia uskutočnila na vzorke 1500 mladých ľudí vo veku 12 až 26 rokov monitoruje životy mladých – zameriava sa na ich životný štýl, hodnoty, názory, životné postoje a správanie. Tiež sleduje konzumáciu médií, technológií či spotrebiteľské správanie, obľúbenosť značiek a celebrít. Štúdia detailne skúma aktuálny stav mladej generácie.
Zdroj: Renata Môciková

