V roku 2013 vzrástol objem inzertných výdavkov v slovenských printových médiách. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkov médií a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.
Zadávatelia investovali v roku 2013 do printovej reklamy viac ako 175 mil. eur. Printový trh tak zaznamenal medziročne nárast výdavkov do reklamy o 3,8 % a po prepade v roku 2012 sa dostal na úroveň z roku 2011. Stále však zostáva na nižšej úrovni, ako bol v roku 2007.
Výdavky na reklamu v časopisoch klesli o necelé percento, zatiaľ čo výdavky do reklamy v novinách vzrástli o necelých 10 %.
Podľa TNS Slovakia nárast v novinách čiastočne súvisí s rozšírením portfólia monitorovaných médií, do ktorého boli v roku 2013 pridané aj vybrané regionálne mutácie celoštátnych denníkov. Nové médiá sa podieľali na celkovom náraste v segmente novín 3 percentami.
Vývoj výdavkov do reklamy (v mil. €)
| 2012 | 2013 | % zmena |
PRINTY SPOLU | 168,7 | 175,2 | 3,80% |
z toho Časopisy | 92,5 | 91,7 | -0,90% |
z toho Noviny | 76,2 | 83,5 | 9,60% |
V roku 2013 zaplnila reklama v monitorovaných printových médiách 50 340 inzertných strán, čo zodpovedá medziročnému nárastu o 2 %. Ak neberieme do úvahy nové médiá, zaradené do monitoringu až v roku 2013, možno konštatovať medziročný pokles počtu inzertných strán.
Vývoj počtu inzertných strán
| 2012 | 2013 | % zmena |
PRINTY SPOLU | 49 325 | 50 340 | 2,06% |
z toho Časopisy | 27 115 | 27 193 | 0,29% |
z toho Noviny | 22 210 | 23 148 | 4,22% |
Na selfpromo, teda na propagáciu vlastných aktivít a iných titulov zo svojho portfólia využili vydavatelia 4 336 inzertných strán, čo predstavuje takmer 9 % z celkového počtu inzertných strán.
Najviac investovali zadávatelia do reklamy v printových tituloch vydavateľstiev Ringier Axel Springer, Spoločnosť 7 Plus a Petit Press. Traja najväčší hráči získali spolu až 61 % z celkových investícií zadávateľov do printovej reklamy.
Vydavateľstvo | 2013 | zmena oproti 2012 | podiel na printovom trhu |
RINGIER AXEL SPRINGER | 45 613 507 € | 3,5% | 26% |
SPOLOČNOSŤ 7 PLUS | 35 911 587 € | 8,6% | 21% |
PETIT PRESS | 25 632 077 € | 0,0% | 15% |
Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva. Eva drží prvenstvo medzi mesačníkmi už niekoľko rokov. Medzi týždenníkmi sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní, a čo sa týka denníkov, prvenstvo si drží Nový čas.
Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol Lidl, ktorý ukončil niekoľkoročné prvenstvo Orange. Na druhom mieste sa udržal predajca záhradnej a bazénovej techniky Mountfield a investície do printov mobilného operátora Orange boli tretie najvyššie.
Top 10 zadávateľov v tlači
| Zadávateľ | Suma v € |
1 | Lidl | 5 216 679 € |
2 | Mountfield | 4 666 010 € |
3 | Orange | 4 399 411 € |
4 | Slovak Telekom | 3 552 631 € |
5 | Agentúra Megavox | 2 881 300 € |
6 | Azet | 2 200 358 € |
7 | Rozhlas a televízia Slovenska | 2 122 934 € |
8 | Telefónica | 1 945 653 € |
9 | Porsche Slovakia | 1 607 326 € |
10 | Radio Expres | 1 602 964 € |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 33 tematických TV staníc).
Zdroj: TNS Slovakia, Miroslava Klempová