StoryEditor

Systém Fairtrade vstupuje na Slovensko

02.04.2014, 14:33
Organizácia Fairtrade Česko a Slovensko sa zameria na servis slovenským obchodníkom, na podporu predaja a marketing známky FAIRTRADE.

Fairtrade Česká republika sa mení na Fairtrade Česko a Slovensko. Slovensko je tak po Českej republike druhou krajinou v strednej a východnej Európe, v ktorej má zastúpenie systém Fairtrade, teda certifikácia výrobkov z rozvojových krajín, ktorá "pestovateľom umožňuje uživiť sa vlastnou prácou za dôstojných podmienok". Organizácia Fairtrade Česko a Slovensko sa podľa slov jej predstaviteľov zameria na servis slovenským obchodníkom, na podporu predaja a marketing známky FAIRTRADE.

Niekoľko rokov rokovaní so slovenskými mimovládnymi organizáciami a obchodnými partnermi tada tento rok vyústilo do rozšírenia pôsobnosti Fairtrade Česká republika na Slovensko. „Už dlho cítime, že naši slovenskí obchodní partneri potrebujú väčšiu podporu z našej strany. Rozšírením pôsobnosti na Slovensko s nimi budeme môcť lepšie a intenzívnejšie spolupracovať," hovorí Tomáš Bilý, predseda Fairtrade Česko a Slovensko, ktorý ďalej tvrdí, že na Slovensku sa neustále zvyšuje záujem obchodníkov o zapojenie sa do predaja alebo spracovania výrobkov, ktoré sú obchodované v súlade s etickými štandardami Fairtrade a s tým je zároveň dôležité podporiť povedomie slovenských spotrebiteľov o Fairtrade: "V ďalšej fáze budeme tiež pracovať na tom, aby slovenskí spotrebitelia dostávali o Fairtrade viac informácií."

 

Organizácia Fairtrade Česká republika, teraz Fairtrade Česko a Slovensko, je súčasťou medzinárodnej platformy Fairtrade International od roku 2009 a podpore „spravodlivého obchodu“ sa venuje už od roku 2004. V minulom roku sa jej členmi stali organizácie Živica a Integra, ktoré sa dlhodobo venujú podpore Fairtrade na Slovensku.

„Priniesť zmenu v uvažovaní a rozhodovaní slovenského zákazníka a v jeho vzťahu k spravodlivému obchodu, nemôžeme tvoriť sami. Preto je dôležitá naša spolupráca a vzdelávanie verejnosti o význame Fairtrade,“ hovorí Allan Bussard, riaditeľ nadácie Integra, ktorá podporuje znevýhodnených ľudí v rozvojových krajinách prostredníctvom vzdelávania a ekonomického rozvoja.

„Mnoho ľudí na Slovensku známku Fairtrade nepozná. A mnohí si ju stále mýlia s charitou. Som presvedčený, že spoločným úsilím sa nám podarí, ako u zákazníkov, tak aj u obchodníkov, ukázať Fairtrade ako životaschopnú a férovú alternatívu vo svete globálneho obchodu,“ hovorí Juraj Hipš, riadiťeľ organizácie Živica, ktorá sa zaoberá vzdelávaním v oblasti udržateľnej spotreby.

 

 

"Fairtrade je spôsob obchodu, vďaka ktorému pestovatelia a remeselníci dostávajú za svoju prácu takú výkupnú cenu, ktorá zodpovedá nákladom na výrobu a zaručuje im dôstojný život," znie oficiálna definícia. V rámci Fairtrade sa obchoduje väčšinou s produktami z rozvojových krajín (napríklad čaj, káva, čokoláda, alebo ovocie), kde sa nedodržuje pracovné právo a ľudia, často aj deti, tam pracujú na plantážach, či v továrňach v neľudských podmienkach. Známka FAIRTRADE® je dnes najznámejšou a najrozšírenejšou etickou známkou na svete. Ročný obrat produktov označených zelenomodrým logom presahuje 4,8 miliárd eur a predávajú sa v 125 krajinách sveta. Fairtrade International je medzinárodná sieť organizácií zastupujúca systém Fairtrade. Slovensko je po Českej republike druhou krajinou v strednej a východnej Európe, v ktorej má systém Fairtrade zastúpenie.

Zdroj: Miroslava Klempová

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. jún 2025 05:22