StoryEditor

Cenníkové výdavky do reklamy vlani vzrástli

16.04.2014, 16:38
Oficiálne výdavky do reklamy vzrástli v roku 2013 o 8 % a dosiahli úroveň takmer 1 039 mil. eur.

Oficiálne výdavky do reklamy vzrástli v roku 2013 o 8 % a dosiahli úroveň takmer 1 039 mil. eur.

Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring Media Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy a bonusy.

 

Najviac potiahli nárast reklamných výdavkov investície do televíznej reklamy, najvýraznejší prepad bol zaznamenaný pri kinoreklame (-19,2 %). Vzhľadom na 68 % podiel televízie v mediamixe tradičných médií je nárast výdavkov o 12 % v tomto médiu najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja. Pozitívny vývoj zaznamenala aj printová reklama, presnejšie reklama v novinách. Všetky ostatné médiá v roku 2013 medziročne poklesli. Reklama v rádiách zaznamenala medziročný pokles investícií o 4,4 % a dostala sa na úroveň z roku 2011. Mierny prepad bol zaznamenaný v investíciách do outdoorovej reklamy (-3,2 %) a pokles výdavkov do inzercie zaznamenali aj časopisy (-4,2 %).

 

Prehľad výdavkov do reklamy

Mediatyp

2013

2012

% zmena

podiel na mediamixe 2013

TELEVÍZIA

709 786 144 €

632 528 790 €

12,2%

68,3%

PRINT

175 178 308 €

168 698 012 €

3,8%

16,9%

   z toho Časopisy

91 702 142 €

92 505 288 €

-0,9%

8,8%

   z toho Noviny

83 476 166 €

76 192 724 €

9,6%

8,0%

RÁDIO

77 562 567 €

81 165 407 €

-4,4%

7,5%

OUTDOOR

72 602 212 €

75 012 619 €

-3,2%

7,0%

KINÁ

3 424 930 €

4 240 835 €

-19,2%

0,3%

Výdavky CELKOM

1 038 554 161 €

961 645 663 €

8,0%

100,0%

 

Vo všeobecnosti možno povedať, že objem reklamného priestoru sa v roku 2013 zvýšil. Jeho vývoj v jednotlivých médiách bol však rôzny. Nárast výdavkov do reklamy v novinách bol viac ako dvojnásobný (9,6 %) v porovnaní s nárastom počtu predaných inzertných strán (4,2 %). Naopak, časopisy napriek nepatrnému nárastu počtu predaných inzertných strán zaznamenali mierny pokles výdavkov do reklamy. Rádiá odvysielali približne rovnaký objem reklamného času ako rok predtým, pričom výdavky do reklamy poklesli. A televízie odvysielali o 16 % reklamného priestoru viac, pričom výdavky do reklamy rástli, ale rástli pomalšie (o 12 %).

 

Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2013 vs. 2012

Mediatyp

2013

2012

% zmena

TELEVÍZIA

5 532 hodín

4 770 hodín

16,0%

RÁDIO

1 986 hodín

1 980 hodín

0,3%

PRINT

50 340 inz.strán

49 325 inz.strán

2,0%

   z toho Časopisy

27 193 inz.strán

27 115 inz.strán

0,3%

   z toho Noviny

23 148 inz.strán

22 210 inz.strán

4,2%

 

Najviac investícií alokovali zadávatelia do reklamy bánk. Banky sa udržali na čele rebríčka aj v roku 2013, keď investovali do reklamy o takmer štvrtinu viac ako v roku 2012. Nasledovali ich telekomunikačné služby a na tretej pozícii to bola kategória lieky, ktorá si vymenila pozíciu s kategóriou autá. Kým v kategórii lieky sa minulo medziročne o takmer tretinu viac, v kategórii áut došlo v roku 2013 k poklesu výdavkov do reklamy. Päticu najviac spendujúcich kategórií uzatvára kategória maloobchod.

 

TOP 5 kategórií 2013

Kategória

2013

2013 vs. 2012 % zmena

Banky

110 863 867 €

24%

Telekomunikačné služby

100 294 429 €

18%

Lieky

79 194 452 €

31%

Autá

78 568 768 €

-5%

Obchod, maloobchod

61 945 503 €

15%

 

TOP 10 zadávateľov investovalo do reklamy takmer štvrtinu (24 %) z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2013. 9 z 10 zadávateľov sa umiestnilo v tomto rebríčku aj v roku 2012.

Nováčikom v rebríčku TOP 10 je zadávateľ Tesco Stores, ktorý medziročne zvýšil výdavky do reklamy o takmer 24 %. Z TOP 10 vypadla Škoda Auto Slovensko, ktorá sa dostala na 14. miesto.

Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom. Poradie prvých 3 z TOP 10 zadávateľov reklamy sa medziročne nezmenilo (1. Slovak Telekom, 2. Orange, 3. Henkel). Telefónica si vymenila miesto so zadávateľom Unilever a o jedno miesto si polepšilo aj Nestlé. Lidl, Slovenská sporiteľňa a Poštová banka zostali na rovnakom mieste ako v roku 2012.

 

 

TOP 10 zadávateľov 2013

Poradie

Zadávateľ

2013

2013 vs. 2012 % zmena

1

Slovak Telekom

51 810 174 €

22%

2

Orange

41 812 927 €

10%

3

Henkel

26 576 634 €

29%

4

Telefónica

21 733 776 €

21%

5

Unilever

20 620 753 €

2%

6

Lidl

20 575 260 €

26%

7

Slovenská sporiteľňa

18 963 796 €

24%

8

Nestlé

17 245 130 €

28%

9

Tesco Stores

14 373 049 €

24%

10

Poštová banka

13 865 294 €

6%

 

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 33 tematických TV staníc).

Zdroj: TNS Slovakia, Miroslava Klempová

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. máj 2025 10:28