Oficiálne výdavky do reklamy vzrástli v roku 2013 o 8 % a dosiahli úroveň takmer 1 039 mil. eur.
Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring Media Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy a bonusy.
Najviac potiahli nárast reklamných výdavkov investície do televíznej reklamy, najvýraznejší prepad bol zaznamenaný pri kinoreklame (-19,2 %). Vzhľadom na 68 % podiel televízie v mediamixe tradičných médií je nárast výdavkov o 12 % v tomto médiu najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja. Pozitívny vývoj zaznamenala aj printová reklama, presnejšie reklama v novinách. Všetky ostatné médiá v roku 2013 medziročne poklesli. Reklama v rádiách zaznamenala medziročný pokles investícií o 4,4 % a dostala sa na úroveň z roku 2011. Mierny prepad bol zaznamenaný v investíciách do outdoorovej reklamy (-3,2 %) a pokles výdavkov do inzercie zaznamenali aj časopisy (-4,2 %).
Prehľad výdavkov do reklamy
Mediatyp | 2013 | 2012 | % zmena | podiel na mediamixe 2013 |
TELEVÍZIA | 709 786 144 € | 632 528 790 € | 12,2% | 68,3% |
175 178 308 € | 168 698 012 € | 3,8% | 16,9% | |
z toho Časopisy | 91 702 142 € | 92 505 288 € | -0,9% | 8,8% |
z toho Noviny | 83 476 166 € | 76 192 724 € | 9,6% | 8,0% |
RÁDIO | 77 562 567 € | 81 165 407 € | -4,4% | 7,5% |
OUTDOOR | 72 602 212 € | 75 012 619 € | -3,2% | 7,0% |
KINÁ | 3 424 930 € | 4 240 835 € | -19,2% | 0,3% |
Výdavky CELKOM | 1 038 554 161 € | 961 645 663 € | 8,0% | 100,0% |
Vo všeobecnosti možno povedať, že objem reklamného priestoru sa v roku 2013 zvýšil. Jeho vývoj v jednotlivých médiách bol však rôzny. Nárast výdavkov do reklamy v novinách bol viac ako dvojnásobný (9,6 %) v porovnaní s nárastom počtu predaných inzertných strán (4,2 %). Naopak, časopisy napriek nepatrnému nárastu počtu predaných inzertných strán zaznamenali mierny pokles výdavkov do reklamy. Rádiá odvysielali približne rovnaký objem reklamného času ako rok predtým, pričom výdavky do reklamy poklesli. A televízie odvysielali o 16 % reklamného priestoru viac, pričom výdavky do reklamy rástli, ale rástli pomalšie (o 12 %).
Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2013 vs. 2012
Mediatyp | 2013 | 2012 | % zmena |
TELEVÍZIA | 5 532 hodín | 4 770 hodín | 16,0% |
RÁDIO | 1 986 hodín | 1 980 hodín | 0,3% |
50 340 inz.strán | 49 325 inz.strán | 2,0% | |
z toho Časopisy | 27 193 inz.strán | 27 115 inz.strán | 0,3% |
z toho Noviny | 23 148 inz.strán | 22 210 inz.strán | 4,2% |
Najviac investícií alokovali zadávatelia do reklamy bánk. Banky sa udržali na čele rebríčka aj v roku 2013, keď investovali do reklamy o takmer štvrtinu viac ako v roku 2012. Nasledovali ich telekomunikačné služby a na tretej pozícii to bola kategória lieky, ktorá si vymenila pozíciu s kategóriou autá. Kým v kategórii lieky sa minulo medziročne o takmer tretinu viac, v kategórii áut došlo v roku 2013 k poklesu výdavkov do reklamy. Päticu najviac spendujúcich kategórií uzatvára kategória maloobchod.
TOP 5 kategórií 2013
Kategória | 2013 | 2013 vs. 2012 % zmena |
Banky | 110 863 867 € | 24% |
Telekomunikačné služby | 100 294 429 € | 18% |
Lieky | 79 194 452 € | 31% |
Autá | 78 568 768 € | -5% |
Obchod, maloobchod | 61 945 503 € | 15% |
TOP 10 zadávateľov investovalo do reklamy takmer štvrtinu (24 %) z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2013. 9 z 10 zadávateľov sa umiestnilo v tomto rebríčku aj v roku 2012.
Nováčikom v rebríčku TOP 10 je zadávateľ Tesco Stores, ktorý medziročne zvýšil výdavky do reklamy o takmer 24 %. Z TOP 10 vypadla Škoda Auto Slovensko, ktorá sa dostala na 14. miesto.
Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom. Poradie prvých 3 z TOP 10 zadávateľov reklamy sa medziročne nezmenilo (1. Slovak Telekom, 2. Orange, 3. Henkel). Telefónica si vymenila miesto so zadávateľom Unilever a o jedno miesto si polepšilo aj Nestlé. Lidl, Slovenská sporiteľňa a Poštová banka zostali na rovnakom mieste ako v roku 2012.
TOP 10 zadávateľov 2013
Poradie | Zadávateľ | 2013 | 2013 vs. 2012 % zmena |
1 | Slovak Telekom | 51 810 174 € | 22% |
2 | Orange | 41 812 927 € | 10% |
3 | Henkel | 26 576 634 € | 29% |
4 | Telefónica | 21 733 776 € | 21% |
5 | Unilever | 20 620 753 € | 2% |
6 | Lidl | 20 575 260 € | 26% |
7 | Slovenská sporiteľňa | 18 963 796 € | 24% |
8 | Nestlé | 17 245 130 € | 28% |
9 | Tesco Stores | 14 373 049 € | 24% |
10 | Poštová banka | 13 865 294 € | 6% |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 33 tematických TV staníc).
Zdroj: TNS Slovakia, Miroslava Klempová