Ivan Gašparovič a Robert Fico
StoryEditor

Prezidentské voľby: Fico je aj favoritom médií

23.01.2014, 15:35
Robert Fico sa teší najväčšej pozornosti médií spomedzi všetkých prezidentských kanidátov. Analýza Stratégií.

Tento týždeň zverejnili prvý prieskum preferencií k prezidentským voľbám. Stratégie ho porovnali s tým, ako často píšu o jednotlivých kandidátoch médiá. Aké sú naše zistenia?

Robert Fico je favorit predvolebného prieskumu agentúry Focus, v ktorom mu vyjadrilo podporu 40 % opýtaných. Teší sa aj najväčšej mediálnej pozornosti. Fico má ako jediný funkciu v exekutíve, médiá o ňom informujú aj v spojitosti s premiérskym postom. Za posledný mesiac sa jeho meno vyskytlo vo veľkých slovenských médiách presne 835-krát, čo je dvakrát viac než druhý médiami najčastejšie spomínaný kandidát.

A práve pri tom, koho médiá spomínajú najčastejšie po Ficovi, dochádza k nepomeru vzhľadom na predvolebné preferencie. "Dvojkou médií" sa stal kresťanský demokrat Pavol Hrušovský, o ktorom za posledný mesiac informovali 385-krát. To je viac ako v prípade Kisku či Kňažka. Mediálna pozornosť venovaná Hrušovskému nezodpovedá jeho preferenciám. Podľa Focusu je totiž až štvrtý s 8,2-percentnou podporou opýtaných.

Podobne vysoko je v mediálnej pozornosti aj Ján Čarnogurský - stal sa štvrtým najzmieňovanejším politikom, i keď podľa predvolebných preferencií by ho volilo 4,3 % opýtaných a to ho radí na 8. miesto.

Ďalší rozdiel nastáva pri mene Peter Osuský. Aj keď podľa prieskumu preferencií nepatrí medzi favoritov a má podporu iba 1,1 % voličov, za posledný mesiac zaznamenal v médiách až 230 zmienok. To je len o 50 až 60 menej ako favorizovanejší Milan Kňažko či Radoslav Procházka.

Z analýzy Stratégií vyplynulo, že médiá sa často venujú aj outsiderom. Napríklad Milan Melník zaznamenal 140 zmienok a pritom má len 0,1-percentnú priazeň voličov. A to je skoro polovica mediálneho priestoru, aký má napríklad Milan Kňažko, ktorého chce za prezidenta 11,8 % opýtaných.

 

Stratégie pri analýze zmienok v médiách vychádzali z databázy Newton Media. Vyhľadávali sme výskyt celého mena v príspevkoch slovenských celoštátnych denníkov, odborných titulov, celoštátnych televízií a rádii a 45 veľkých internetových serverov.

 

Prieskum sa uskutočnil medzi 15. a 20. januárom. Prieskum robila agentúra Focus exkluzívne pre RTVS na vzorke 1010 opýtaných. Viac informácií.

Zmienky v médiách

1. Robert Fico 835

2. Pavol Hrušovský 385

3. Andrej Kiska 319

4. Ján Čarnogurský 289

5. Milan Kňažko 286

6. Radoslav Procházka 283

7. Peter Osuský 230

8. Helena Mezenská 195

9. Gyula Bárdos 176

10. Jozef Šimko 158

11. Viliam Fischer 156

12. Jozef Behýl 144

13. Milan Melník 140

14. Stanislav Martinčko 133

15. Ján Jurišta 91

 

Predvolebné preferencie

1. Robert Fico 40 %

2. Andrej Kiska 13 %

3. Milan Kňažko 11,8 %

4. Pavol Hrušovský 8,2 %

5. Radoslav Procházka 7,7 %

6. Helena Mezenská 5,5 %

7. Gyula Bárdos 5,3 %

8. Ján Čarnogurský 4,3 %

9. Viliam Fischer 1,8 %

10. Peter Osuský 1,1 %

11. Jozef Šimko 0,7 %

12. Jozef Behýl 0,4 %

13.-15. Ján Jurišta 0,1 %

13.-15. Stanislav Martinčko 0,1 %

13.-15. Milan Melník 0,1 %

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 11:05