Ako sa mení prístup médií k prezidentským kandidátom? Stratégie to dlhodobo sledujú, prinášame naše najnovšie zistenia.
Za posledný mesiac ostal favoritom médií súčasný premiér Robert Fico, ktoré o ňom od 28. januára do 27. februára priniesli 985 zmienok. Záujem o jeho osobu rastie, oproti predošlému monitorovanému obdobiu zaznamenal o 160 zmienok viac. Fico má viac než dvojnásobne väčší mediálny priestor ako druhý najzmieňovanejší prezidentský kandidát. Je tiež favoritom samotných voličov: v poslednom predvolebnom prieskume agentúry Focus získal 37-percentné preferencie.
Dvojkou médií je prekvapivo naďalej Pavol Hrušovský s viac než 400 zmienkami za posledný mesiac. Pritom v prieskumoch, koho by ľudia volili, je ďaleko nižšie - až piaty s podporou 7,3 % opýtaných. Navyše jeho preferencie medzimesačne klesajú.
Relatívne malej pozornosti médií sa dostáva Milanovi Kňažkovi. Aj keď podľa predvolebných preferencií mu dlhodobo patrí tretie miesto, na stránky novín, časopisov, do rádií a televízií sa dostáva menej ako Hrušovský či Procházka.
Všetci z najsilnejších kandidátov mali za posledný mesiac (28. januára až 27. februára) viac zmienok ako v predošlom monitorovanom období 24. decembra až 23. januára. Menej sa písalo iba o Jánovi Čarnogurskom - v jeho prípade to kopíruje preferencie, ktoré mu spadli z januárových 4,3 % na 1,7 % vo februári. Menej než začiatkom roka sa teraz píše aj o okrajových kandidátoch s predvolebnými preferenciami pohybujúcimi sa okolo 1 %.
Stratégie pri analýze zmienok v médiách vychádzali z databázy Newton Media. Vyhľadávali sme výskyt celého mena v príspevkoch slovenských celoštátnych denníkov, odborných titulov, celoštátnych televízií a rádii a 45 veľkýc internetových serverov.
Prieskum predvolebných preferencií sa uskutočnil medzi 10. a 14. januárom. Robila agentúra Focus exkluzívne pre RTVS telefonicky na vzorke 1012 opýtaných. Stratégie vychádzali z tohto prieskumu, keďže Focus sme použili aj pri našej prvej správe a rôzne agentúry môžu mať odlišnú metodiku. Viac o prieskume Focusu a novšie dáta od agentúry Median.
Zmienky v médiách
1. Robert Fico 985
2. Pavol Hrušovský 423
3. Andrej Kiska 381
4. Radoslav Procházka 323
5. Milan Kňažko 314
6. Ján Čarnogurský 261
7. Helena Mezenská 239
8. Gyula Bárdos 187
9. Viliam Fischer 103
10. Jozef Behýl 98
11. Jozef Šimko 96
12. Stanislav Martinčko 93
13. Milan Melník 88
14. Ján Jurišta 87
- Peter Osuský (vzdal sa kandidatúry) 104
Predvolebné preferencie
1. Robert Fico 37 %
2. Andrej Kiska 20,4 %
3. Milan Kňažko 12,9 %
4. Radoslav Procházka 10,3 %
5. Pavol Hrušovský 7,3 %
6. Gyula Bárdos 4,5 %
7. Helena Mezenská 3 %
8. Ján Čarnogurský 1,7 %
9. Ján Jurišta 1,1 %
10. Viliam Fischer 0,9 %
11. Ivan Šimko 0,4 %
12. Jozef Behýl 0,3 %
13. Milan Melník 0,1 %
14. Stanislav Martinčko 0,1 %
Zdroj: Ivan Krasko

