StoryEditor

Kontrolujte bankomaty, či na nich nie sú podozrivé zariadenia, nabádajú banky

08.07.2014, 11:45
Klienti slovenských bánk by ani počas leta nemali zabúdať na ochranu svojich bankomatových kariet či internetbankingu.

Klienti slovenských bánk by ani počas leta nemali zabúdať na ochranu svojich bankomatových kariet či internetbankingu. Upozorňuje na to Slovenská banková asociácia (SBA).

Ako uviedla SBA v správe pre médiá, banky investujú významné prostriedky do posilňovania bezpečnosti svojich systémov a produktov, no na plnú účinnosť opatrení je nevyhnutná obozretnosť aj na strane užívateľov. Zlodeji na krádež peňazí využívajú napríklad skimming. Je to druh podvodu, pri ktorom sa útočníci od klienta snažia získať údaje z platobnej karty s cieľom vytvoriť klon platobnej karty a takýto duplikát použiť na výber peňazí z bankomatu, najčastejšie v zahraničí. "Počas prvého polroka 2014 banky na Slovensku zaznamenali 27 takto napadnutých bankomatov. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, keď šlo až o 41 prípadov, ide o výrazný pokles," priblížila hovorkyňa SBA Zuzana Murcko Tučeková.

Pri výbere peňazí z bankomatov by si tak mali klienti vždy overiť, či na ňom nie je namontované podozrivé zariadenie, alebo nie sú uvoľnené spoje. Ak občania objavia upravený bankomat, okamžite by mali zavolať políciu a nevzďaľovať sa od bankomatu. "Zlodej klienta určite sleduje a bude chcieť využiť moment, kedy bude môcť vybrať celé zariadenie. Ak takýto bankomat objaví, je potrebné celú situáciu nahlásiť polícii, a potom zablokovať platobnú kartu na telefónnom čísle banky," doplnila Tučeková.

Pri zadávaní PIN kódu pri výbere hotovosti z bankomatu by si mali klienti vždy dôkladne zakryť druhou rukou klávesnicu tak, aby kód nedokázala nasnímať prípadná skrytá kamera. "V prípade, že bankomat nevydá peniaze, je potrebné od neho neodchádzať a telefonicky kontaktovať banku alebo asistenčnú službu, ktorej číslo je na bankomate," odporúča občanom Tučeková.

Obraty na účtoch by si mali ľudia pravidelne kontrolovať aj prostredníctvom svojho internetbankingu. "Ak zaregistrujú podozrivé platby alebo obraty z karty, okamžite je potrebné kontaktovať banku, zablokovať kartu a podať v banke písomnú reklamáciu," doplnila Tučeková.

SBA upozorňuje aj na to, že banky si nikdy, či už prostredníctvom e-mailu, sms, alebo telefonicky, nepýtajú od klientov citlivé údaje o bankovom účte alebo karte, ani nevynucujú inštaláciu žiadnej mobilnej aplikácie alebo programu do počítača a mobilného zariadenia. "Zlatým pravidlom pri ochrane pred zneužitím je, že v prípade, keby klient narazil na takúto podozrivú požiadavku, tak by na ňu v žiadnom prípade nemal reagovať a bezodkladne by mal o záležitosti informovať banku prostredníctvom zákazníckej linky," hovorí Tučeková.

Ochrániť internetbanking pred zlodejmi pomôže klientom aj antivírusový program, ktorý by si mali nainštalovať do zariadenia, z ktorého sa prihlasujú do svojho internetbankingu.

Zdroj: TASR

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
09. júl 2025 14:32